GÃ¥ til innhold
Arkivverket

Huusmandscontract nr 17

Marius Holm Enerud

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har noen usikre ord i en tekst som jeg har tydet.

Kanskje noen kan hjelpe meg? 🙂

Her er hva jeg har så langt:

01            No 17 Huusmandscontract. Underskrevne Johan Holt boende paa Gaarden Holt i Ullensager

02            Præstegjæld har forandret Huusmandscontracten ifølge Lov af 24de Septembr 1851

03            forsaavidt at Huusmandskonerne ikke bliver tilpligted  at arbeide paa Gaarden og at Huus-

04            manden har sine Fridage efter Fardag, af 24de Septbr 1851. Forresten(?) ere samme Contracter med

05            Hensyn til Arbeide og Afgifter det samme som fra (?) Tid har været betalt. 1, Skal Marius

06            Svendsen Bakken betale mig aarlig Afgift af sin paaboende Plads Bakken, 5, skriver fem Speciedr

07            som erlægges hvert Aar før Juul.(2den og 3die Post ligesom i Contract No 13 pg 502, dog med Forandring af

08            Navne). 4, skulde bemeldte Marius Svendsen Forgodtbefinde at fraflydte bemeldte Plads Bakken

09            maa han frasige sig samme før St Michalij , og naar han da har gjort fuldkommen Rede og Riktig-

10            hed for sig, maa jeg ikke føre noget imod hans Fraflyttelse, naar Fardag eller 14de April

11            er forbi. Samme Ret forbeholder Eieren om han skulde For-

12            godtbefinde at bruge Pladsen til noget Andet, da skal bemeldte Marius Svendsen før St Michalij

13            fraflytter og redliggjøres Samme paa Lovlig Maade, til Lovens Faredag 14de April, og da til Eierens fri

14            Disposition og Raadighed. I Mangel deraf at bliver udkastet uden videre Dom og Lovsmaal paa

15            egen Bekostning. Efterat dette var oplæst blev samme af begge Parter underskrevet i Overvær-

16            relse af 2 Vitterlig (?)vidner. Gaarden Holt den 13die Septbr 1852. Marius Svendsen m.p.P. Johan Holt. Til

17            Vitterlighed Torger Xstophersen Søren Christophersen Ormstad m.p.P.  Thingl 16 Skill.

Her er originalen (starter nesten øverst på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707360509

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik kanskje?

36 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

04            manden har sine Fridage efter Fardag, af 24de Septbr 1851. Forresten(?) ere samme Contracter med

Forræsten (feilskrive med ein r), i betydninga forøvrig?

05            Hensyn til Arbeide og Afgifter det samme som fra (?) Tid har været betalt

fra Arilds Tid

(https://no.wikipedia.org/wiki/Fra_arilds_tid)

16            relse af 2 Vitterlig (?)vidner

Vitterlig hedsvidner

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Slik kanskje?

Forræsten (feilskrive med ein r), i betydninga forøvrig?

fra Arilds Tid

(https://no.wikipedia.org/wiki/Fra_arilds_tid)

Vitterlig hedsvidner

Takk for hjelpen Richard.

Morsomt med "Arilds Tid".. den har jeg ikke sett før 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider