Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Hjelp til tyding av slektskap i skiftet etter Christian Brun

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Hei!

Christian Brun var i sitt siste ekteskap gift med Ide Muus. I skiftet etter ham i 1739, nevnes Hr Niels Muus og hans sønn Petter Johan Muus. Jeg har problemer med å tyde om det står noe om slektskapet mellom dem i skiftet.

På venstre side linje 8 (starter på slutten av linjen) står det (ikke bostavrett)  https://media.digitalarkivet.no/view/24752/178:

?? tilstår herved av underskrevne dato, og ha bekommet til låns av min høystærede ??, mag Niels Muus 20 rd... underskerevet på Ekle av Christian Brun. Bekreftet riktig avskrift av originalen C J Brun.

Er det noen som kan hjelpe meg med hva det står ved ??

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest Niels Pedersen Muus var far til Ide Muus.

Ides søsken var Johanne Marie, Peter Johan (sgpr. til Snåsa), Benedicte Anna og Maren Marja.

2 av Benedicte Annas døtre ble gift med Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Sogneprest Niels Pedersen Muus var far til Ide Muus.

Ja, det var det jeg trodde, men vet du om det finnes noen primærkilde her?

Jeg tydet nemlig, slik som Gunnar Sigdestad, at det i skiftet sto Hr Morbroder om Niels Muus (altså at at Niels Muus var Christians morbror), hvilket ikke gir noen logisk forklaring. Jeg regnet derfor med at jeg hadde tydet feil.

Det burde jo stått en eller annen variant av værfader, og det er også rart at Peter Johan Muus ikke kalles svoger, for det er fullt av dem som kalles svogere i dette skiftet.

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se brukernes forum: Bjørn A. Løkken: Muus slektene .... 

https://forum.arkivverket.no/topic/180042-muus-slektene-og-oppbevaring-av-informasjon-om-disse-i-denne-tråd-her-på-da/?tab=comments#comment-1531762

Jeg tror ikke jeg noen gang har sett at en prest har blitt titulert - svoger.

Det var vel heller vanlig med Hr. eller Mag.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg tror ikke jeg noen gang har sett at en prest har blitt titulert - svoger.

Min kiære suoger Hr... er da ganske vanlig?

Et eller annet sted er det noe feil, jeg prøver meg i Muus-temaet på DA og ser om noen kjenner noen primærkildet for at Niels Muus er Ides far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider