Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger som er nyere enn 100 år

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Fant til slutt bryllupet. De giftet seg i naboprestegjeldet Stod. De burde egentlig ha giftet seg i Egge, men det ser ut som kirka er stengt noen måneder der. Det er i hvert fall ingen som gifter seg der i september eller oktober.

Ikke så mye nytt da, annet enn at de bodde på Modum da de giftet seg. 

https://media.digitalarkivet.no/view/39592/51

Ancestors of John Olav Sverdrup Bjørnson.pdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Fant til slutt bryllupet. De giftet seg i naboprestegjeldet Stod. De burde egentlig ha giftet seg i Egge, men det ser ut som kirka er stengt noen måneder der. Det er i hvert fall ingen som gifter seg der i september eller oktober.

Ikke så mye nytt da, annet enn at de bodde på Modum da de giftet seg. 

https://media.digitalarkivet.no/view/39592/51

Ancestors of John Olav Sverdrup Bjørnson.pdf 76 kB · 0 downloads

Det står ikke at de bodde på Modum.

Bruden var født i Modum. 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen står det at Sigrid var født 27/10-1908 i Modum, og at faren var Armaturfabrikant Joh. Petter Christiansen. 

Men dåpen viser at Sigrid var født 13/10-1908.

Nr 11

https://media.digitalarkivet.no/view/1196/46

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det står ikke at de bodde på Modum.

Bruden var født i Modum. 

Det gjør det! Min feil! 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Jeg har et ekstraspørsmål fra min svigermor som er over seg over å ha fått et langt slektstre og t.o.m. levende slektninger hun ikke visste om. Men hun lurer på om farfaren frivillig tok på seg farskapet eller om han ble dømt til det. I det hele tatt hva som skjedde mellom hennes farmor og farfar. 

Jeg er som sagt litt blank i denne tidsepoken. Jeg spurte arkivverket om å få scan av fødselsoppføringen, men det ønsker de ikke å gi - i stedet fikk jeg kun en avskrift av det som sto om faren:

Ugift handelsgymnasiast Johan Olav Sverdrup Bjørnson. Født 24.12 1909 i Egge. Bosatt i Dronningensgate 80, Trondheim.
Opplysningene er hentet fra:
- Statsarkivet i Trondheim, fødselsregister Lademoen, 1923-1933, 605 II.4.3

Jeg tolker det som om han frivillig tok på seg farskapet når han er oppført her. En dom ville vil ikke vært rettskraftig allerede ved fødsel? Men har dere andre forslag til steder å undersøke, hvor jeg eller kanskje helst min svigermor selv kan be om innsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider