Aase Larsen Skrevet Desember 15, 2019 Del Skrevet Desember 15, 2019 Hei! Hvor for er Ekteskap inngått f.o.m 1959 sperret i Kirkebok Ministerialbok 1954-1974 Halden? Jeg har kunnet lese det tidligere, og det står da vitterlig at Viede har ingen begrensinger. Hilsen Aase J. Larsen Medl.nr. 22157 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Desember 15, 2019 Del Skrevet Desember 15, 2019 8 minutter siden, Aase Larsen skrev: Hei! Hvor for er Ekteskap inngått f.o.m 1959 sperret i Kirkebok Ministerialbok 1954-1974 Halden? Jeg har kunnet lese det tidligere, og det står da vitterlig at Viede har ingen begrensinger. Hilsen Aase J. Larsen Medl.nr. 22157 Viede, trolovede og lysninger har i utgangspunktet ikke vært sperret. Etter hvert som stadig flere kirkebøker fra annen halvdel av 1900-tallet har blitt skannet, har det imidlertid blitt klart at prestene i en del tilfeller har notert opplysninger som ikke kan publiseres fritt tilgjengelig. Fødsels- og personnummer er eksempler på slike opplysninger. Arkivverket har ikke kapasitet til å lese gjennom alle skannede kirkebøker, og i kirkebøker publisert fra og med høsten 2016 er det praktisert 60 års sperring for lister med viede og trolovede, samt lysninger. Arkivverket vurderer å innføre 60 års sperring for lister med viede og trolovede, samt lysninger, også i kirkebøker publisert før høsten 2016. https://www.digitalarkivet.no/content/restricted-kb Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Desember 15, 2019 Del Skrevet Desember 15, 2019 (endret) Det finnes lysningsprotokoll tilgjengelig for Halden frem til midten av juni 1969. https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?source_types[]=LYSN&start_year=1959&end_year=1979&text=Halden Endret Desember 15, 2019 av Ann-Mary Engum Aase Larsen og Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aase Larsen Skrevet Desember 16, 2019 Forfatter Del Skrevet Desember 16, 2019 Tusen takk, dette er nyttig for meg! Ann-Mary Engum og Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå