Gå til innhold
Arkivverket

tyding fornavn "leilendinge bonde" på Torgalsbøen lensregnskap1608-1614

Ole Henrik Ystehede
 Del

Recommended Posts

Det er små detaljar som skil bokstavar frå kvarandre; det ser mest ut som "Gnudmidde"...

Eg hellar mot å lese som "Gundnilde"

Men u-markøren i andre namn kjem ikkje så langt etter hovudparten av u-en, og eg har sett bort frå eit par små strekar før -ld-.

Finst det ei liste frå året før?  Det kan gje ei viss rettleiing. Sannsynlegvis brukte futesveinen kladden frå året før som førelegg for dette året.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Skal lete litt - Gunhild eller en variant av dette er et navn som er så godt som ubrukt på Idd. Har sett det på Hagelundsenere, ellers ingen steder.  Noen få år etter dette dukker Karen Hermansdatter opp som eier og bruker på Torgalsbøen. 

vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det vel ikkje så stor prosent av kvinnene som er nemnde med namn på denne tida;  - altså veit ein kanskje ikkje så mykje om kva som er "brukt"/"ubrukt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men fra kirkebøkene som begynner 1720 - og i alt som jeg har trålet av tilgjengelig materiale herfra og utover det neste halvannet hundre årene, kan jeg ikke huske mange slike i farten - kun en, og da etter 1800. Så om det har vært noen Gunhild-er, har de neppe vært mange, populære eller fruktsommelige nok til å bli oppkalt. Anne, Ellen, Lucie/a, Allis, Marte, Berthe/Birthe, Else, Boel, Barbro og Pernille er de typiske kvinnenavn i de gamle Idde-slekter på 1700- tallet, og så hender det vi ser en Mari, Kari eller Rønnaug:-). Men regler har jo som kjent unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider