Gå til innhold
Arkivverket

Slekter – en diktsamling

Erlend O. Nødtvedt
 Del

Recommended Posts

Jeg har skrevet diktsamlingen Slekter med utgangspunkt i min egen slektsforskning og genealogi generelt, som kanskje kunne interessere folk her inne. Brukerne av dette forumet har vært til stor hjelp under skrivingen av boken, så jeg vil benytte anledningen til å takke hjerteligst for alle håndsrekninger. Her er hva Aschehoug skriver om boken:

Poetens forfedre og formødre er utgangspunktet for denne slektsgranskningen i diktform. En lyrisk genealogi med et tidsspenn fra neolittiske folkevandringer til familiemytologiens oldeforeldre. Fra slektstreet vrimler fortidens skikkelser, i en diktsamling der anene og arvestoffet forfølges i kirkebøker, ættetavler, gravminner og skifteprotokoller, men også gjennom arkeologiske funn og moderne DNA-forskning. Genealogi er ikke bare søken etter røtter, opphav og sammenhenger, det er også et sted der fortidens ofte selvmotsigende og kaotiske natur avslører seg. Gjennom en poetisk behandling av kildene, undersøker diktsamlingen prinsippene og de språklige formene som til sammen danner en historisk identitet.

https://www.aschehoug.no/nettbutikk/slekter-aco.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.