Gå til innhold
Arkivverket

Berthe Monsen, født ca 1887, tjenestepike i England i 1911

Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

1 minutt siden, Anton Hagelee skrev:

Hvilket innlegg viser du til.

Post nr. 21

12 timer siden, kaysii skrev:

According to the  register she was admitted on the 17 Nov 1906 and discharged on 23 Nov 1906. The workhouse was situated in Withington, a suburb in South Manchester. Her religion is given as CofE (Church of England), her date of birth 1883.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Egil Johannessen skrev:
13 timer siden, kaysii skrev:

According to the  register she was admitted on the 17 Nov 1906 and discharged on 23 Nov 1906. The workhouse was situated in Withington, a suburb in South Manchester. Her religion is given as CofE (Church of England), her date of birth 1883.

Fra originalen; jeg har "klippet og limt" litt. "Date of entry" var 18. November og  "Date of admission" var 17. November (1906). "Discharge" var som du ser også korrekt iht. "kaysii", den 23.11.1906.

Bertha Monsen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi kommer lenger i forsøket på å finne en mulig forbindelse mellom Berthe Monsen og "min" Jacobine Pedersen. De to var samtidig (i 1911) tjenestepiker hos hver sin familie i Newcastle, hhv familiene Menzies og Hume.  Mine informanter mener at Jacobine tok tjeneste hos Menzies (slik er familiehistorien), og etter en tid (ca 1914/15) ble Jacobine gravid med sønnen hos Menzies.  Uansett: det gjenstår å finne ut hvorvidt Jacobine tok over for Berthe Monsen, eller om det var en annen bakgrunn for at Jacobine ble kjent med familien Menzies.

Hvorvidt dette er av stor betydning, kan man neppe vurdere det til, men det er nå en gang irriterende med disse små detaljene som ikke kommer på plass.

Uansett: takk til alle som har bidratt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎12‎.‎2019 den 17.45, Anton Hagelee skrev:

"Jeg ser av et annet innlegg du har, at hun sitter på dette stedet svært kort tid."

Hans Martin Fagerli

Hvilket innlegg viser du til.

Anton!

Beklager, det var nok et innlegg fra en av de andre i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider