Jon Mamen Skrevet Desember 18, 2019 Del Skrevet Desember 18, 2019 I Danske kanselli, skapsaker, fant jeg biskop Schmidts visitasberetninger fra 1786. Den fra Modum har jeg prøvd å transskribere, men trenger noe hjelp. kilde https://www.digitalarkivet.no/da20110217621191 Visitas 1786.docx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Desember 18, 2019 Del Skrevet Desember 18, 2019 Det mangler noen ord på slutten av dokumentet, men ellers leser jeg det slik: Modum. Mariæ Bebudelses Dag d 2den April. Der ere 3de Præster, nemlig Hr Simon Bendeke Sogne- Præst, er gammel skrøbelig, men er sagtmodig og christelig Mand. Hr Teilman, Residerende Capellan, og Hr. Fugleberg Personel Ca- pellan. Denne Sidste prædikede over Dagens Evangelium heel maadelig. Ungdommens Oplysning befandtes do., som der første Gang jeg der visiterede, upaaklagelig. Skole og Fattig Væsenet samt Ministerial bøgerne befandtes i god Orden, og ....... saavel blant Lærerne indbyrdes som blant dem og Menigheden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Desember 18, 2019 Del Skrevet Desember 18, 2019 ...og Eenighed herskede saavel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Mamen Skrevet Desember 19, 2019 Forfatter Del Skrevet Desember 19, 2019 Takk til dere begge som tydet resten. Nå lurer jeg på hva det ville si at presten prekte "heel maadelig". Er det rosende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Desember 19, 2019 Del Skrevet Desember 19, 2019 (endret) 5 minutter siden, Jon Mamen skrev: Takk til dere begge som tydet resten. Nå lurer jeg på hva det ville si at presten prekte "heel maadelig". Er det rosende? Ikke ifølge google translate. 😊 "Veldig kjedelig" Men vet jo ikke om dette stemmer. Endret Desember 19, 2019 av Ann-Mary Engum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet Desember 19, 2019 Del Skrevet Desember 19, 2019 Og i følge ordboka: "Middelmådig, nokså dårlig". Ann-Mary Engum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Mamen Skrevet Desember 19, 2019 Forfatter Del Skrevet Desember 19, 2019 Husker jo at måtelig godt var en temmelig dårlig karakter. Rett over stryk var det vel. Takk for svar. Ann-Mary Engum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå