Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er foreldrene til Jonas Jonsen Oksumstuen?

Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldrene til mannen nedenfor.

De var gift mann Jon (John) Syvertsen (Syversen) og moren pike Randi (Randine) Syversdatter. Begge foreldrene oppholdt seg på Hovland i Fåberg da sønnen ble født.

Problemet er at jeg ikke vet når de er født, hvor de kom fra eller hvor de evt dro videre. Sporene etter dem finnes nedenfor. Jeg har også forsøkt å lete i folketellinger uten hell.

Jeg har også lett i en artikkel fra Fåberg historielag om Hovland på Fåberg uten å finne spor.

Er det noen som kan hjelpe meg med tips på hvor jeg kan lete videre?

Jonas Jonsen Oxumstuen, uekte født 12.1.1846, døpt 22.2.1846 på Hovland i Fåberg, 28 år.

Fåberg prestekontor, Klokkerbok nr. 5, 1837-1864, s. 44-45,nr 10.

https://media.digitalarkivet.no/view/9278/86982/22

Fåberg prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1836-1854, s. 117-118,nr 23.

https://media.digitalarkivet.no/view/8934/43544/58

Jonas Jonsen ble konfirmert 28.4.1861. Han var da på legd på Stuthove. Det betyr vel at han var satt bort av foreldrene?

Fåberg prestekontor, Klokkerbok nr. 5, 1837-1864, s. 456-457, nr 13.

https://media.digitalarkivet.no/view/9278/86983/51

Fåberg prestekontor, Ministerialbok nr. 6A, 1855-1867, s. 215, nr 68.

https://media.digitalarkivet.no/view/8935/43557/37

Under folketelling i 1865 jobbet han på gården Nordre Holme i Nordre Ål i Fåberg prestegjeld.

Jonas Johnsen HOVLAND-EIE i Fåberg og Lena Olsdatter Oksumstuen i Vestre Gausdal, giftet seg 28.6.1873.

Gausdal prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1867-1886, s. 318, nr 13.

https://media.digitalarkivet.no/view/6096/31360/7

Gausdal prestekontor, Ministerialbok nr. 9, 1862-1873, s. 218, nr 26.

https://media.digitalarkivet.no/view/8941/43607/3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt om foreldrene kan ha dødd i Fåberg før 28/4 1861? Det er av og til notert at en eller begge foreldrene evt. var død ved konfirmasjonen, men slett ikke alltid. Som regel gjengis bare den informasjonen som står ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei Svein A

Godt nytt år.

Jeg skal sjekke nærmere det du tipset om vedr. Jonas Johnsen Oxumstuen sine foreldre Jon (John) Syvertsen (Syversen) og Randi (Randine) Syversdatter

Noen av folka som jeg nevner nedenfor kjenner du sikkert til fra ditt arbeid rundt ditt slektsledd.

Jonas Johnsen Oxumstuen var nemlig faren til min oldefar Jon Jonassen, ektefødt 1.9.1873 på Olstadeie, døpt 5.10.1873 i Olstad kapell.  Fadderne hans var Karen Stenersdatter, Ole Olsen, Stener Hansen og Fredrikke Svendsdatter Amund Johansen Madslieie.

Min oldefar sin slekt på morens side (Lena Olsdatter) vet jeg mye om takket være ditt arbeid. Se nedenfor.

Min oldefar fikk en sønn (min bestefar Karsten) utenfor ekteskap med Randine Kristiansdatter Rusten fra Vestre Gausdal. Min oldefar giftet seg seinere med Marte Simensdatter (Kristiansen) Jonassen, født på Sønstehage-eie i Vestre Gausdal, 18.2.1893, døpt 2.4.1893. Hun kalte seg også Kristiansen etter sin mors etternavn. Foreldrene hennes var husmann Simen Paulsen Sønstehage-eie i Vestre Gausdal, født 1834, og mor Mathea Christiansdatter, født 1852.

Moren Lena Olsdatter, ble ektefødt 17.12.1846 på Oxumstuen, døpt 27.12.1846 i Svatsum kirke. Fadderne hennes var Randi Pedersdatter Olstad, Gunhild Larsdatter Olstad, Marthe Larsdatter, Stener Larsen og Anders Larsen Olstadeie. Foreldrene til Lena Olsdatter var Ole Larsen Olstadeie, født 4 juni 1814, døpt 12 juni 1814 og Sigrid Eriksdatter. Ole Larsen ble konfirmert 21.6.1829 i Bødalens Amtskirke. Ole Larsen var jo broren til Stener Larsen. Deres foreldre var Lars Stenersen Solberg, født før 29 mars 1772 og Gunhild Nilsdatter Svendsrud, født før 3 mars 1776 på Hole i Svatsum.

Jeg har mer opplysninger om Sigrid Erikdatter dersom du ønsker det.

Under folketelling i 1865 på gården Nordre Holme i Nordre Ål i Fåberg prestegjeld, bodde faren Jon Johnsen.

Jeg fant en Jonas Jonsen født på Fåberg i 1846 i Nordre Land. Grunnen til at jeg er sikker på at dette er Jonas Jonsen, som var gift med Lena Olsdatter, var opplysninger jeg fant i kirkeboken da han giftet seg med Helene Sofie Olsdatter fra Nordre Land. Under folketelling i 1900 bodde han på Stensrud under Lunde, Torpa i Nordre Land.

En vegarbeider Jonas Jonsen giftet seg nemlig 23.11.1882 med Helene Sofie Olsdatter Bekkesveen under Skolmen i Nordsinni, født 28.5.1856 fra Nordre Land i Nordsinni prestegjeld. Her stod det at han ble født på Hovland i Fåberg, konfirmert i Fåberg, og faren hette John Syversen. Hennes far hette Ole Olsen. At han fikk gifte seg igjen, tydet på at han var skilt, selv om det ikke står noe om dette i kirkeboken annet enn at det var lagt frem en attest. Jonas Jonasen ble eier av Steinsrud i 1898. Gården lå under Nordre Rud (Rudsveen/Sveen) i Torpa, i Nordre Land, og solgte gården til sin sønn Johan i 1906. Jon Johnsen var enkemann i 1910 og hadde føderåd hos sønnen. Sønnen var gift med Inger Rust fra Etnedal. Hun døde i 1976. Inger Rust og Johan Jonasen fikk 9 barn. Sønnen solgte gården i 1913 til Johan M Sveen. Sønnen Johan Jonasen Steinsrud emigrerte samme år sammen med sin lille familie til Saskatschewan i Canada via Glascow med ankomst 29.6.1913 med båten Grampien. Faren Jon Johnsen døde i 1920 på Torpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frank Rusten skrev:

Jeg har mer opplysninger om Sigrid Erikdatter dersom du ønsker det.

Hei Frank,

Riktig godt nytt år til deg også.

Jeg har notert at Sigrid ble døpt 12/2 1804 og døde 21/2 1877, men ikke notert ned ytterligere aner bakover, så trolig har jeg "rotet" rundt i slekten der og funnet at de ikke var en del av "mine".

Håper at du finner ut av nøtten i Fåberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hvor ble det av Ragnhild Syversdatter? Det er et mysterium.

Etter endel undersøkelser har jeg trolig funnet rett Ragnhild Syversdatter, født /døpt 14.12.1811 (15.12.1811).

Fåberg prestekontor, H/Ha/Haa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1775-1818, s. 530-531, nr 8.

https://media.digitalarkivet.no/view/9276/44959/265

Foreldrene hette Syver Pedersen under Hovland, gift med Dordi Syversdatter Fliflet. Hun var 1 av 4 søsken. (1 søster døde 13 uker gammel).

Hun fikk 2 barn utenfor ekteskap; 

1. Ole Evensen Syversveen, uekte født 1.8.1843, døpt 28.8.1843 Hovland-eie, Saksumsdal, Fåberg, Oppland. Fødselen ble anmeldt av John Syversen under Hovland.

Far var Even Olsen Sæther.

2. Jonas Jonsen Hovland-eie, uekte født 12.1.1846 Hovland-eie, Saksumsdal, Fåberg, Oppland. Fødselen meldt av Paul Eriksen under Lundgaard, som også var fadder.

Far var gift husmann Jon Syversen Hovland-eie. (SE OVENFOR).

Kanskje fikk hun flere barn? Jeg vet ikke.

Begge barna var satt bort på Legd da de ble konfirmert. Ole oppholdt seg på Toten (Nordre Land) i 1858 og giftet seg der . Jonas var på  legd på Stuthove i Fåberg i 1861.

Hun er ikke oppført som død i Fåberg mellom 1846 og 1865. Hun er ikke med på folketellingen i 1865.

Satt hun på tukthus pga Leiermaal, har hun emigrert til USA? Flyttet hun til Biri, Lillehammer, Gausdal? Hvor ble hun av?

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider