Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte etter Barbara Iversdatter, Ole Andersen Enke 11mars 1771 Stavanger

Andreas Nilsen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg leiter etter foreldre og søsken til Elisabeth Kirstina Olsdatter estimert fødsel 1758 utfra død, har en link til det på brukerenes eget forum,

https://forum.arkivverket.no/topic/241351-hvem-er-foreldre-til-elisabeth-kirstina-olsdatter/

men forstår det slik at tyding bør legges her håper det er korrekt oppfattet.

Jeg har fått flere gode innspill, men er fortsatt usikker på om innspillet på en Lisbeth Christina Olsen Døpt: 23 oct 1761 er korrekt.

Innspillet til Håvard under er denne kvinnen sine foreldre Ole og Barbara. Kanskje det kan stå noe viktig der for videre sjekk på

denne familien om det er deler av min slekt.

Håvard Hjortland har sendt meg dette, er det noen som har anledning til å tolke det? Han har tolket mye, men skulle gjerne hatt alt hvis mulig.

Jeg har prøvd, men uten hell.

Barneflokken ble tidlig foreldreløse, her er skiftet etter Barbara Ivarsdtr, Ole Andersen Erdlands enke 11. Mars 1771 , i Stavanger

https://www.digitalarkivet.no/sk20090303680029

Hun logerte i Marchus Henriksens hus, og han ble vel også verge for barna viss jeg leser riktig. Ole Andreas var da tydeligvis død, det samme var Valborg Susanna.

Etterlatte barn var: 1: Ivar Olsen, 11 år, fraværende på landet. 2: Hans Olsen, 6 år. 3: Lisbeth Olsdtr, 9 år. 4: Olene Olsdtr., 3 år.

Altså bare nevnt Lisbeth i skiftet. Her er dåpen til yngste barn Olena Susanna i 1767: https://www.digitalarkivet.no/kb20070104350323

Her kommer det frem at Ole Andræson var snekker.

Mvh  Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett frå standardfraser, namn på vurderingsmenn m.m. har Håvard tyda alt av innhald. 

Det stemmer at Marchus Henrichsen "paatog sig tilsyn og værge for de umyndige"

Vidare vitnar han og andre som var til stades at avdøde "slet intet efter ladt sig af hvad Navn nevnes kand ..."

men at ho " i hendes livende Live der levede af fokets Barmhiertighed"  Det var altså ikkje noko å skifte.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar, siden jeg ikke kan dette var jeg usikker om det var noe mer😀, så da er det på plass flott!

Jeg er blitt hentetinn av jul og fruen så må roe ned noen dager med slekt søkingen.

Takk igjen.

Mvh  Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider