GĂ„ til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte etter Barbara Iversdatter, Ole Andersen Enke 11mars 1771 Stavanger

Andreas Nilsen

Recommended Posts

Hei, jeg leiter etter foreldre og sÞsken til Elisabeth Kirstina Olsdatter estimert fÞdsel 1758 utfra dÞd, har en link til det pÄ brukerenes eget forum,

https://forum.arkivverket.no/topic/241351-hvem-er-foreldre-til-elisabeth-kirstina-olsdatter/

men forstÄr det slik at tyding bÞr legges her hÄper det er korrekt oppfattet.

Jeg har fÄtt flere gode innspill, men er fortsatt usikker pÄ om innspillet pÄ en Lisbeth Christina Olsen DÞpt: 23 oct 1761 er korrekt.

Innspillet til HÄvard under er denne kvinnen sine foreldre Ole og Barbara. Kanskje det kan stÄ noe viktig der for videre sjekk pÄ

denne familien om det er deler av min slekt.

HÄvard Hjortland har sendt meg dette, er det noen som har anledning til Ä tolke det? Han har tolket mye, men skulle gjerne hatt alt hvis mulig.

Jeg har prĂžvd, men uten hell.

Barneflokken ble tidlig foreldrelÞse, her er skiftet etter Barbara Ivarsdtr, Ole Andersen Erdlands enke 11. Mars 1771 , i Stavanger

https://www.digitalarkivet.no/sk20090303680029

Hun logerte i Marchus Henriksens hus, og han ble vel ogsÄ verge for barna viss jeg leser riktig. Ole Andreas var da tydeligvis dÞd, det samme var Valborg Susanna.

Etterlatte barn var: 1: Ivar Olsen, 11 Är, fravÊrende pÄ landet. 2: Hans Olsen, 6 Är. 3: Lisbeth Olsdtr, 9 Är. 4: Olene Olsdtr., 3 Är.

AltsÄ bare nevnt Lisbeth i skiftet. Her er dÄpen til yngste barn Olena Susanna i 1767: https://www.digitalarkivet.no/kb20070104350323

Her kommer det frem at Ole AndrĂŠson var snekker.

Mvh  Andreas

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bortsett frÄ standardfraser, namn pÄ vurderingsmenn m.m. har HÄvard tyda alt av innhald. 

Det stemmer at Marchus Henrichsen "paatog sig tilsyn og vĂŠrge for de umyndige"

Vidare vitnar han og andre som var til stades at avdĂžde "slet intet efter ladt sig af hvad Navn nevnes kand ..."

men at ho " i hendes livende Live der levede af fokets Barmhiertighed"  Det var altsÄ ikkje noko Ä skifte.

...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen takk Ivar, siden jeg ikke kan dette var jeg usikker om det var noe mer😀, sĂ„ da er det pĂ„ plass flott!

Jeg er blitt hentetinn av jul og fruen sÄ mÄ roe ned noen dager med slekt sÞkingen.

Takk igjen.

Mvh  Andreas

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider