Gå til innhold
Arkivverket

Samtykke ved skjøte 1693 - børns Raad

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

I utskrift fra pantebok A  ( 1692-1698)  for Nordmøre sorenskriveri finnes på Folio 19b:

" Kjendes Jeg vnderscrevne [!] og Hemed Witterligt

gjør at ieg med min fri villie, og min K: Hustrue og Børns  Raad

og Samtøche, hafver Soldt Skiødet og afhendet, Saa og hermed fra

meg og mine arvinger Fuldkommelig Selger  Skiøder og afhender,

till ärlig og Welagtbare Johan Jacobs: Mechelborg og hans arvinger Den

odels Jord mig tilkommer, Nafnlig Nøten ligendes i Halse Tingl: og 

Skylder aarlig Een Half Spand, med alle de Loter og Lunder som der 

nu tilliger,...."

Spørsmål:

Hvor gamle måtte barna være for å kunne spørres til råds?

Hvor lenge måtte vedkommende ha eiet garden Nøten ( Nauten) for å kunne ha rett til å  betegnes som "min odels Jord" ?

Litt bakgrunnsinfo:

Dokumentet er er fra 18.oktober 1693 og gjelder salget av garden Nauten i nåværende Aure kommune. Selger er Anders Jørgensen Rib og kjøper er som nevnt Johan Jacobsen Mecheborg.   Det finnes seks kjente barn , hvorav tre er er født fra 1683 og utover. De tre andre vet jeg ikke når er født. Hypotesen er at Anders er gift to ganger og hadde de tre første i sitt første ekteskap og dermed kunne være langt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Vs Norske Lov 5-3: 

https://www.hf.uio.no/iakh/tjenester/kunnskap/samlinger/tingbok/kilder/chr5web/chr5_05_03.html

Odelsarvingane, ved formyndarar dersom dei er umyndige, skulle gjerast kjende med at eigaren ville selje.

Sidan Anders må vere formyndar for eventuelle umyndige born, er det rimeleg å tenkje at dei som gjev råd (samtykker) er myndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar. De tre eldste søsknene var døtre og hvis de var gifte var vel ektemannen formynder? Det andre spørsmålet angående opparbeidelse av odelsrett. Anders har sitte med gården i knapt 20 år og han fikk antakelig tak i den ved salg av krongods. Jeg kjenner ikke godt nok til odelsrett på slutten av 1600 -tallet, men det er vel rimelig å tro at en måtte ha eiet gården en viss tid før den betegnes som "min Odels jord".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bemerke at "... at ieg med min fri villie, og min K: Hustrue og Børns Raad og Samtøche, hafver Soldt Skiødet og afhendet, Saa og hermed fra meg og mine arvinger Fuldkommelig Selger  Skiøder og afhender, ..." er et så standard formular, at jeg for egen del ikke uten videre ville tatt det for gitt at det her faktisk var myndige barn som var rådspurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2019 den 21.49, Henrik Ormbostad skrev:

Spørsmål:

Hvor lenge måtte vedkommende ha eiet garden Nøten ( Nauten) for å kunne ha rett til å  betegnes som "min odels Jord" ?

Ifl.  https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Odelsrett

var hevdstida 20 år for å få odelsrett.

Men bruken av ordet "odel" var noko meir romsleg (t.d. "odelsskatt" var lagd på all (privat) eigedom, til tider kravd på pantegods også).

Det treng ikkje tyde meir enn "mi eigande jord" (som eg kunne fått odelsrett på med tida).

Elles har sannsynlegvis Kristian rett om formuleringane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge. Anders betalte odelskatt rett etter han tok over eiendommen så det var nok kun fordi han var selveier han betalte denne skatten.

Endret av Henrik Ormbostad
Feilpostering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.