Gå til innhold
Arkivverket

Sikt og sakefall, Nordmøre Fogderegnskap 1629 / 1630

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp med å tyde innførselen øverst på høyre side:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, R/Rb/Rbw/L0040: Trondheim len, 1629-1630
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080910660545

Jeg skjønner mesteparten av innholdet der Iffuer Ormbostad beskrives som "horr karl" der han har omgang  med et "quindfolk". Slik jeg leser det videre så var hun i slekt med hans hustru.

Håper noen kan hjelpe meg litt videre.

Endret av Henrik Ormbostad
Trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Iffuer Ormbostad, affsonnet med for

hand giorde sig till Hoer Karll medt ett

quindfolch medt naffnn Beritte olluffs

daattter som var beslegtedt till hans quinde

Vdi tredie leedt. paa min gunstige Hosbond

guode behag for

penge j^ct [100] dr"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

"Iffuer Ormbostad, affsonnet med for

hand giorde sig till Hoer Karll medt ett

quindfolch medt naffnn Beritte olluffs

daattter som var beslegtedt till hans quinde

Vdi tredie leedt. paa min gunstige Hosbond

guode behag for

penge j^ct [100] dr"

Takk skal du ha, Ivar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Henrik Ormbostad said:

Takk skal du ha, Ivar. 

Hvis jeg har forstått lovverket på den tiden så var vel tukthusstraff aktuelt for Iver siden Beritte var tremenning med hans hustru. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Henrik Ormbostad skrev:

Hvis jeg har forstått lovverket på den tiden så var vel tukthusstraff aktuelt for Iver siden Beritte var tremenning med hans hustru. 

Ivar har "avsona" - dvs. inngått forlik med "husbonden" (altså Kongen) https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Sone

Kva lovverket om dette var i 1629 er ikkje så lett å finne ut, sidan det ikkje står så mykje om lauslivnad i Kristian IVs Norske lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Henrik Ormbostad skrev:

12 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Kva lovverket om dette var i 1629 er ikkje så lett å finne ut, sidan det ikkje står så mykje om lauslivnad i Kristian IVs Norske lov.

Christiania tukthus er det eldste tukthuset i Norge, men det ble ikke tatt i bruk før 1741. Riktignok fantes det et tukthus i København fra 1605, men det var et oppdragelseshjem for foreldreløse barn. Se https://no.wikipedia.org/wiki/Tukthus

Selv om Kristian IVs norske lov ikke nevner forbrytelser av denne typen, ble slike regulert av forordninger i 1619 og 1637. Man risikerte dødsstraff. Se Ola Teiges innlegg her: https://forum.arkivverket.no/topic/211330-incestbarn/?do=findComment&comment=1779294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar fra dere begge. Den godeste Iver slapp nok billig unna. Han finnes igjen i jordebøker,skattelister og tiendemanntall iallefall helt til 1651 en rekke ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider