Gå til innhold
Arkivverket

Betydning av "deris børn" i skifte 1710

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Dette er ikke et rent tydingsspørsmål, men mer et spørsmål om forståelse. Siden dere her er vant til å lese skifter, poster jeg likevel spørsmålet i dette forumet:

I skiftet etter Ole Kristoffersen i 1710: https://media.digitalarkivet.no/view/24833/93 leser jeg:

Ao 1710 d 25 Sept: blev skifft effter Ole Christophers: Aufles
i Vefsens fr imellum enchen Berit Johansd: paa dend ene
og deris børn, Christopher Olssen og Dorthe Olsd paa dend
anden siden. 

Hvordan vil dere tolke dette? Jeg tolker det som om Berit er mor til barna, men det står ikke "sammenavlede" som det ofte gjør. Kristoffer skal være født ca. 1696 og Ole ble gift i 1691 med en annen kvinne. Jeg ser andre har tolket dette som om barna er fra det første ekteskapet. Ofte er det referert til tidligere ekteskap når enken ikke er mor, men er hvordan vil dere tolke formuleringen over?

(Kirkebøkene mangler for mars 1693 til 1712 i Vefsn, så det er "god" tid for Oles første kone å dø og Ole gifte seg på nytt og få barn med henne i 1696.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel først og fremst eit juridisk spørsmål.

Det som står der må kunne reknast som etteretteleg så lenge det er sakssvarande for arveretten.

Opplysningar som ikkje påverkar arvefordelinga, kan vere unøyaktige (men treng ikkje vere det).

Det viktige her er 1) at Berit er enkje etter Ole; 2) at Kristoffer og Dorte er ektefødde born av Ole, og 3) at det ikkje er fleire ektefødde eller tinglyste born etter Ole.

(Det er andre viktige ting også, som alder/formyndarskap, men kjem litt på sida av spørsmålet her.)

Om Berit var mor til Kristoffer og/eller Dorte, eller ingen av dei, har ikkje noko å seie for arven.  Difor er det vanskeleg å legge avgjerande vekt på skiftet i

spørsmålet om kven som er mor.

For ordens skuld...; Det finst skifte med påviselege feil i "viktige" tilhøve også. Men framleis må vi som hovudregel kunne gå ut frå at saka var godt nok

opplyst i retten,  og at sorenskrivarene (eller fullmektigen) skreiv ned det som kom fram.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ivar, for grundig svar. Da må vi nok for alltid leve i uvisshet, for flere kilder tror jeg ikke det er til dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider