Gå til innhold
Arkivverket

Uskarp gjengivelse, dødsfallsprotokoll Kristiania 1847

Ivar Steen-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Kjøpmann Johan Christopher Holck døde i Kristiania 28.januar 1847, og er registrert i dødsfallsprotokollen hos skifteretten https://www.digitalarkivet.no/sk20081218340422  (høyre side - nederst på siden).

Gjengivelsen er uskarp og jeg er ikke kar om å tyde hva som står.  Det er ikke så farlig med navn på enken og barna, jeg har full oversikt over dem.  Men jeg leter etter hvor skiftet etter Johan Holck er avholdt, på jakt etter den protokollen. 

Har dere mulighet til å finne ut fra originalen, mulig at det er noen notater helt til høyre i margen der som henviser til hvor jeg kan lete videre.

Andre digitaliserte arkivfunn på kjøpmannen fra Trondhiem er her: https://histreg.no/index.php/person/daid/pf01058434000962 .  Han var antakelig siste to årene av sitt liv bosatt i Moss med sin andre kone Margrethe f. Gottwald.  Forlot Trondheim etter en stor brann som visstnok la øde store deler av hans formue.  Derfor interessant å finne skiftet etter ham.  Jeg har uten hell til nå lett i Oslo, Moss, Trondheim og Lesja  (Dovre, der hans datter var gift med sogneprest Nathan Surland Steen, og der Johan Holck giftet seg med Margrethe).

mvh

Ivar Steen-Johnsen

Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøbmand Johan Christopher Holck, 68 Aar gl., død D[ags] D[ato] hos Bygmester Benthsen[?] i Tomtegaden.- Bosat i Moss.-
Afdøde efterlader her efter Sønnens Opg[ivende] alene endeel Sengklæder, foruden sine Gangklæder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at siden (første linken) er fotografert to ganger! Bla videre til neste side, hvor det aktuelle notatet i høyre kolonne er betydelig skarpere.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller går det nå an å melde inn avvik direkte i løsningen, slik at vi kan rette opp. For dette tilfellet har jeg registrert avviket.

image.png.f93809a4c6f24551e1401d5e536ca413.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.