Gå til innhold
Arkivverket

Jeg står BOM FAST! Hva skjedde med "Anna Josefine Juoperi"?


Tonje Garstad
 Del

Recommended Posts

Heisann,

 

Vil først starte med å nevne at jeg har søkt, så vel som bladd meg i hjel etter spor nå i 7 måneder. Alt ifra lensmannsprotokoller, kirkebøker, aviser, lysninger, annonser...you name it.

Behøver sårt hjelp til å finne ut hva som skjedde med Anna Josefine Juoperi.

Resten av hennes familie har jeg kontroll på.

 

Hun ble født 10.mai 1898 i Båtsfjord/Vardø, datter av Kaisa Valborg Juoperi (født Tapio) og Albert mathisen Juoperi. Hun hadde to brøde, Johan og Franz.

De hadde tilhold i Kiberg. Rundt 1917 kom et dampskip "Fridtjof" til Vardø, hvor en ung styrmand Natanaél Nilsen (også nevnt som natanael/nataniel/nathanael) fra Stavanger (f.1897. Sønn av Nils Nilssen i Brøndgaten 44 ), gikk til lands og møtte Anna. Den 2.oktober påfølgende år, 1918, ble Daily Aase Nilsen født. Hun ble døpt 24.okt 1919 hvor både Anna og Natanael står oppført som foreldre. Hennes datter husket ikke hva som hendte, enten Anna døde i barsel, eller da hun var svært liten, men en lysning datert 30.september 1919 mellom Anna og Natanaél på Kiberg, motbeviser førstnevnte. Denne lysningen ble meldt av sognepresten i Vardø.

Etter denne lysningen, forsvinner alle spor. Natanael dukker opp noe senere i Stavanger Aftenblad, med karakterkort på styrmandsprøven (eller noe sånt) og gifter seg senere med en lokal dame (jeg har navn, men det er ikke relevant). Høyst sannsynlig, så har Anna avdødd mellom lysning i 1919 og 1922. Kan ikke se for meg at det kunne vært noe senere, ettersom datteren ikke hadde noe som helst minne om henne.

Det som er litt merkelig, er at jeg ikke finner noen ting om noe dødsfall! Død, uavhengig årsak, meldes vel inn i lensmannsprotokollen? Ville vel i tillegg fremgått i kirkebøker også?

De ble aldri gift heller tror jeg, finner ikke noe inngått ekteskap. Kun lysning.

Hele familien ligger gravlagt på Kiberg, foreldre og brødre, men ikke noe Anna Josefine 😞 

 

Som de fleste sikkert vet, så har etternavn en tendens å registreres feilstavet, så Juoperi står skrevet som både Joperi, Jopari, Juopari, Juåpperi.

Det er ei navnesøster oppi teigen der, men Anna (Esther) Juoperi 1887/92, er ikke henne.

Håper noen har noe tips eller anledning til å se litt på saken, jeg gir snart opp..kommer ingen vei. Hadde satt svært stor pris på hva som helst


Teorier:

Nr.1 Jeg har oversett noe, og dødsannonse foreligger i en eller annen form 😛 

Nr.2 Etterlot barnet og dro til Stavanger sammen med Natanael.

Nr.3 Ble forlatt av forloveden og stakk av

Nr.4 Noe fælt skjedde, ble ikke meldt

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037586000243

juoperi.PNG

Endret av Tonje Garstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjeirene skrev:

Heisann,

 

Vil først starte med å nevne at jeg har søkt, så vel som bladd meg i hjel etter spor nå i 7 måneder. Alt ifra lensmannsprotokoller, kirkebøker, aviser, lysninger, annonser...you name it.

Behøver sårt hjelp til å finne ut hva som skjedde med Anna Josefine Juoperi.

Resten av hennes familie har jeg kontroll på.

 

Hun ble født 10.mai 1898 i Båtsfjord/Vardø, datter av Kaisa Valborg Juoperi (født Tapio) og Albert mathisen Juoperi. Hun hadde to brøde, Johan og Franz.

De hadde tilhold i Kiberg. Rundt 1917 kom et dampskip til Vardø, hvor en ung styrmand Natanaél Nilsen (også nevnt som natanael/nataniel/nathanael) fra Stavanger (f.1897. Sønn av Nils Nilssen i Brøndgaten 44 ), gikk til lands og møtte Anna. Den 2.oktober påfølgende år, 1918, ble Daily Aase Nilsen født. Hun ble døpt 24.okt 1919 hvor både Anna og Natanael står oppført som foreldre. Hennes datter husket ikke hva som hendte, enten Anna døde i barsel, eller da hun var svært liten, men en lysning datert 30.september 1919 mellom Anna og Natanaél på Kiberg, motbeviser førstnevnte. Denne lysningen ble meldt av sognepresten i Vardø.

Etter denne lysningen, forsvinner alle spor. Natanael dukker opp noe senere i Stavanger Aftenblad, med karakterkort på styrmandsprøven (eller noe sånt) og gifter seg senere med en lokal dame (jeg har navn, men det er ikke relevant). Høyst sannsynlig, så har Anna avdødd mellom lysning i 1919 og 1922. Kan ikke se for meg at det kunne vært noe senere, ettersom datteren ikke hadde noe som helst minne om henne.

Det som er litt merkelig, er at jeg ikke finner noen ting om noe dødsfall! Død, uavhengig årsak, meldes vel inn i lensmannsprotokollen? Ville vel i tillegg fremgått i kirkebøker også?

De ble aldri gift heller tror jeg, finner ikke noe inngått ekteskap. Kun lysning.

Hele familien ligger gravlagt på Kiberg, foreldre og brødre, men ikke noe Anna Josefine 😞 

 

Som de fleste sikkert vet, så har etternavn en tendens å registreres feilstavet, så Juoperi står skrevet som både Joperi, Jopari, Juopari, Juåpperi.

Det er ei navnesøster oppi teigen der, men Anna (Esther) Juoperi 1887/92, er ikke henne.

Håper noen har noe tips eller anledning til å se litt på saken, jeg gir snart opp..kommer ingen vei. Hadde satt svært stor pris på hva som helst

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037586000243

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fant foreldrene og broren på denne lista. 

 

http://pasma.no/Kiberg/kiberg.html

 

 

 

Screenshot_20191231_205948.jpg

 

 

Se at oppgitt fødselsdatoer på Franz,Kaisa og Albert er feil i forhold til fødselsopplysningene i telling 1910. 

 

----

 

Telling 1910:

 

Digitalarkivet
Ann-Mary Engum 
 

 

Tellingskrets: 002 Kiberg - Kramvik

Bosted land: 0005 Kiberg

Person: 014 Albert Juoperi

PERMANENT ID: pf01036989000110
   
Rolle:
-
Husholdningsnr:
03
Personnr:
014
Familiestilling:
hf
Sivilstand:
g
Yrke:
Fisker
Kjønn:
m
Alder:
-
Fødselsdato:
1870-05-20
Fødested:
Vadsø
Bostatus:
b
Sedvanlig bosted:
-
Antatt oppholdssted:
-
Merknader:
-

Arbeidsledig:
-
Trossamfunn:
s
Sykdomstilstand:
-
Sykdomsvarighet:
-
Forsørgers livsstilling:
-
Slektsskap med ektemann:
-
Tilflyttet:
-
Adresse ved forrige telling:
-
Flyttet fra adresse:
-
Bygning for natteopphold:
-
Statsborgerskap:
n
Etnisitet / fars etnisitet:
f
Mors etnisitet:
-
Språk:
f
Etasje:
-
Skole:
-
Hjemstavnskommune:
-
Sted ved forrige telling:
-
Flyttet fra sted:
-

 
               
001 Marie Lathi 01 1851-11-06 Vadsø b hm e Arbeidenke, fatttigunderstøttet
002 Wiliam Lathi 01 1896-09-04 Vardø herred b s ug Søn
003 Salamon Heikkilä 02 1866-12-15 Finland b hf g Fisker
004 Hilda Heikkilä 02 1871-03-30 Vadsø b hm g Hustru
005 Oscar Heikkilä 02 1896-06-08 Vardø herred b s ug Søn
006 Signe Heikkilä 02 1898-06-22 Vardø herred b d ug Datter
007 Edvin Heikkilä 02 1899-01-12 Vardø herred b s ug Søn
008 Palmer Heikkilä 02 1901-06-18 Vardø herred b s ug Søn
009 Julianna Heikkilä 02 1903-03-26 Vardø herred b d ug Datter
010 Frantz Heikkilä 02 1905-05-02 Vardø herred b s ug Søn
011 Hilmar Heikkilä 02 1906-12-17 Vardø herred b s ug Søn
012 Ida Heikkilä 02 1908-09-05 Vardø herred b d ug Datter
013 Fabian Heikkilä 02 1910-04-06 Vardø herred b s ug Søn
014 Albert Juoperi 03 1870-05-20 Vadsø b hf g Fisker
015 Kaisa Juoperi 03 1874??.03.13 Sydvaranger b hm g Hustru
016 Johan Juoperi 03 1896-06-20 Vardø herred b s ug Søn
017 Anna Juoperi 03 1898-05-10 Vardø herred b d ug Datter
018 Franz Juoperi 03 1902-03-11 Vardø herred b s ug Søn
019 Anna Langila 04 1878-04-23 Vadsø b hm f Arbeiderske
020 August Langila 04 1903-04-01 Sverige b s ug Søn
021 Grethe Langila 04 1908-11-20 Vardø herred b d ug Datter
022 Alma Langila 04 1910-11-12 Vardø herred b d ug Datter

Kildeinformasjon:

Folketelling 1910 for 2028 Vardø herred

Gå til full kildeinformasjon 

Fylke:
Finnmark
Kommune (1947):
Vardø landsogn
Geografisk område:
Vardø komm.
Vardø fogd.
Startår:
1910
Sluttår:
1910

Tellingskrets:

002 Kiberg - Kramvik

Bosted land:

0005 Kiberg 

Matr.nr/Gnr:
467
Løpenr/Bnr:
-
ANSVARLIG AKTØR
 Riksarkivet 
Oppbevaringssted:
 Riksarkivet

Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket

E-post: digitalarkivet@arkivverket.no
Hjelpetelefon: 480 55 666

Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO


Personvernerklæring

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036989000110

 

----

 

Du bør undersøke hva som står i dødsfallsprotokollen ved foreldrene's død. 

 

Bruk denne:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/skifte-og-dodsfallsopplysninger#!/form/0

 

Du bør også undersøke hva som er opplyst om foreldrene ved Daily Åse sin konfirmasjon ca 1933. 

(ved dåpen var konfirmasjonsår og vielsesår ført inn i ettertid på Daily Åse) 

 

 

Siste tilgjengelige kirkebøker for Vardø:

Klokkerbok Vardø landsogn 1900-1925. 

Klokkerbok Vardø bysogn 1915-1929. 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?start_year=&end_year=&text=Vardø

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen til Nathanel Nilsen i 1927 (vielse nummer 76) står det at det er hans første ekteskap.

 

Rogaland fylke, Domkirken i Domkirken, Klokkerbok nr. B 20 (1921-1937), Viede 1927, Side 58
Permanent bilde-ID: kb20050902040992
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050902040992
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050902040992.jpg
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje kontroll på Jouperi-navnet (opprinnelse osv). Jeg vil likevel nevne at mi oldemor ble enke og giftet seg på nytt i Finland med en som ble kalt Petter Pimperi eller Bimberi da de flyttet til Norge (han er ikke min oldefar). Men etter at jeg hadde leita lenge etter dette navnet, fant jeg at det egentlig var Bimberg ("peri" var egentlig "berg"). Men du har kanskje full kontroll på dette.

 

Jeg ser forresten nå at jeg via mi finske bestemor har 9 DNA-matcher (finner) som er av slekten Juoperi, og at disse ser ut til å føre slekten tilbake til stedet Kaustinen i Mellersta Österbotten i Finland eller Kaustby (på svensk) til året 1565.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.