GÃ¥ til innhold
Arkivverket

Husmannskontrakt 18061849

Marius Holm Enerud

Recommended Posts

Heisan,

Da har jeg nok en husmannskontrakt der jeg trenger litt hjelp fra dere. 🙂

Her er min tekst:

01          No 23 Huusmandskontrakt. Jeg underskrevne Hans Svendsen Averstad tilstaaer og vitter-

02           liggjør herved at have overladt til Hans Hansen den hele Pladsen

03           Averstadmoen, under min eiende Gaard Averstad, til Beboelse

04           og Brug paa følgende Vilkaar: 1, Den aarlige Afgift af ovennævnte Plads skal inden hvert

04           Aars Udgang være betalt mod 9 er ni Spdr. 2, Ligeledes jeg Hans Svendsen forpligter

05           mig til at skaffe paa Pladsen de fornødene Materialer, som skal bruges til Reperation, for-

06           medelst(?) Husene skal holdes i upaaklagelig Stand, og ligeledes skal Huusmanden have Hæste

07           til den fornødne Kjørsel til Pladsen, og Havn til 1 Koe paa Moen(?), som strækker sig mod Ullen-

08           sager Præstemoe(?). 3. Huusmanden Hans Hansen forpligter sig til, at Pladsen skal bruges og dyrkes

09           forsvarlig, og ikke forringes paa Gjærder eller Jordvei, og den (?) Gjødsel, skal altid forblive

10           paa Pladsen uden Erstatning. 4. Huusmanden skal være forpligtet efter Udsigelse at forrette det Arbeid

11           paa Gaarden eller den Eiendom og ligeledes Skrædderarbeide for samme almindelige Betaling, som er

12           8 Skill om Sommeren og 6 om Vinteren. 5. Hvis jeg Hans Svendsen skulle finde forgodt, enten at

13           bruge Pladsen selv eller vilde overlade den til en Anden da er Hans Hansen forpligtet at røddig-

14           gjøre Pladsen inden første Fardag, uden Lovmaal og Dom, og hvis Huusmanden finder for godt

15           at flytte paa et andet Sted, saa haver han samme Ret, som forhen, blot han frasiger sig den i rætte

16           Tid. 6, Huusmanden skal ikke indlogere Nogen i Huset uden min Tilladelse. Averstad den 18de(?) Juuni

17           1849 Hans Averstad. Hans Hansen. Til Vitterlighed. Marthe Hansdatter. T. Olsen. Skolelærer. Thinglæsing 16 Skill.h

Her er link til original-teksten (starter nederst på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707360529

På forhånd mange takk !

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 1.1.2020 den 21.27, Marius Holm Enerud skrev:

09           forsvarlig, og ikke forringes paa Gjærder eller Jordvei, og den sankende Gjødsel, skal altid forblive

Kan det passe at det skal stå "sankende" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest tastefeil:

04           Aars Udgang være betalt med 9 er ni Spdr. 2, Ligeledes jeg Hans Svendsen forpligter

05           mig til at skaffe paa Pladsen de fornødne Materialer, som skal bruges til Reperation, for-

09

28 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Kan det passe at det skal stå "sankende" her?

Det ser jo slik ut, men eg synest det høyrest rart ut.

11           paa Gaarden eller dens Eiendom og ligeledes Skrædderarbeide for samme almindelige Betaling, som er

12           8 Skil om Sommeren og 6 om Vinteren. 5. Hvis jeg Hans Svendsen skulle finde forgodt, enten at

14           gjøre Pladsen inden første Fardag, uden Lovmaal eller Dom, og hvis Huusmanden finder for godt

17           1849 Hans Averstad. Hans Hansen. Til Vitterlighed. Marthe Hansdatter. T. Olsen. Skolelærer. Thinglæsing 16 Skil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Mest tastefeil:

04           Aars Udgang være betalt med 9 er ni Spdr. 2, Ligeledes jeg Hans Svendsen forpligter

05           mig til at skaffe paa Pladsen de fornødne Materialer, som skal bruges til Reperation, for-

09

Det ser jo slik ut, men eg synest det høyrest rart ut.

11           paa Gaarden eller dens Eiendom og ligeledes Skrædderarbeide for samme almindelige Betaling, som er

12           8 Skil om Sommeren og 6 om Vinteren. 5. Hvis jeg Hans Svendsen skulle finde forgodt, enten at

14           gjøre Pladsen inden første Fardag, uden Lovmaal eller Dom, og hvis Huusmanden finder for godt

17           1849 Hans Averstad. Hans Hansen. Til Vitterlighed. Marthe Hansdatter. T. Olsen. Skolelærer. Thinglæsing 16 Skil.

Takk for alle innspillene Richard!

Oppsummert så er det "sankende" som er eneste usikkerhetsmoment, slik du ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Holm Enerud skrev:

Oppsummert så er det "sankende" som er eneste usikkerhetsmoment, slik du ser det?

det stemmer!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider