Gå til innhold
Arkivverket

Torber Arnesen Sorken, 25.02.1714-04.03.1774

John Olav Oldertrøen
 Del

Recommended Posts

Jeg har bedrevet en del research for å prøve å løse mysteriet hvor denne av mine direkte aner faktisk kom fra. Så langt har jeg tre teorier, basert på bygdebøker fra Tingvoll og Stangvik:

Ifølge bygdebok for Engerdal var han skolelærer på Os (i daværende Tolga herred), før han bygde gården Sorken i Engerdal. Etternavnet Sorken stammer altså fra området i Engerdal. Hans far er oppgitt å være en Arne eller Arnt Kvensett/Qvenseth fra Tingvoll i Møre og Romsdal.

Problemet er at det finnes ingen gård som heter Kvensett/Qvenseth i Tingvoll. Kvennset finnes derimot i Stangvik,   (Stangvik Gard og Ætt, bind II side 249):

TEORI 1

Stangvik, Utistua / Nes, 44/2

«Peder Karlson, klokker, 1696 til 1701, født 1649. Folketellingen sier at han hadde to sønner:

Arnt, født 1693 (Han ble LÆRER i Halsa sokn). Sakarias f 1695. I 1723 var brukeren klokkeren Jørgen Skanche». (Bygdebokforfatterne vet ikke mer om sistnevntes opphav).

MEN. Det er (naturligvis) en meget stor sannsynlighet for at denne sistnevnte kommer fra Skancke-ætta, med utspring fra Røros eller Trondheim. Røros er meget nær Os og Tolga.

--> Det KAN være en teoretisk mulighet for at Torber er sønn av Arnt, siden Arnt er 21 år når Torber blir født. Dette var nemlig en skrinn gård, og det står i bygdeboka hvor smått stell det egentlig var med klokkeren. Likevel: Navnet TORBER finnes ikke blant disse familiene i Stangvik. Tørris finnes, men det er for forskjellig til å bli forvekslet.

Om vi så skuler til Tingvoll, blir navnet Torber mye mer vanlig. Angvik (7/1) har tre hovedgårder: Oppigarden, Sletta og Systua (Gards- og ættesoge for Tingvoll, I):

TEORI 2

Sletta:

GERT TORBERSON var bruker i 1645. (f tidlig på 1600, død før 1650) og var bror til Petter Torberson i Systua.

Det kan tenkes at faren Torber har vært den eneste brukeren av Angvik og at gården har vært delt likt mellom brødrene. Torber må ha vært født sist på 1500, og kona hans het sikkert Guri ettersom begge sønnene har døtre med samme navnet. (Da Gert Døde ble enken gift med Knut Olson f 1614-1697, to barn: Gert f 1651 og Ingrid).

Gert Torberson (d før 1650) ble gm. Marit Jakobsdatter (1610-1676), de fikk 7 barn:

Jakob, Torber (f 1638). Mari, Anne, Marit, Kristi, Kirstin.

(2) Denne TORBER kan ha fått en sønn som het Arne eller Arnt.

TEORI 3

Systua:

PETTER TORBERSEN (1589-1671) bruker i Systua 1624 og 1645. Bror til Gert Torbersen i Sletta. Han hadde 7 barn:

Torber, f ca 1630, visstnok død ugift, Peder f 1634, Maren g 1664 m Svend Asmundson Lien, Guri, Sigrid, Knut f.1648,  Ingrid g 1683 med Jens Knutson Kansdal.

Boet etter Petter var nesten insolvent. (3) Det kan ha betydd at sønnen Torber kan ha måttet dra langt for å livnære seg, og han kan også være en mulig kandidat for å være faren til Arne eller Arnt, som så blir far til Torber Arnesen.

Er det noen som har noen kommentarer til hvilke av disse teoriene det kan være verdt å prøve å finne mer ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ja, dette er ham, det er jeg fullstendig klar over. Jeg kjenner både ham og hele hans etterslekt. Problemet er hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivar Moe skrev:

Og kanskje noen har adgang til disse avisene og kan hjelpe med hele artikkelen.

image.png.f89f8c80db903622d1f5b2ed39ac0e7f.png

Hei, og takk for disse morsomme referansene; jeg har kikket nærmere på dem. Som tidligere sagt så kjenner jeg ham og hele hans etterslekt, og det ned til de minste detaljer. Men foreldrene til Torber Arnesen (eller Arntzen, som er det mest sannsynlige) er den store utfordringen. Det hadde vært morsomt å forsøke å komme videre bakover med vestlandsgenene, for i disse områdene var det svært mye historisk interessant som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, John Olav Oldertrøen skrev:

Ja, dette er ham, det er jeg fullstendig klar over. Jeg kjenner både ham og hele hans etterslekt. Problemet er hans foreldre.

Poenget var om du har vært i kontakt med henne og undersøkt om hun har funnet ut av foreldrene. 

Hun er på forumet, ser det ut til. 

https://forum.arkivverket.no/profile/19026-hanne-heen/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Poenget var om du har vært i kontakt med henne og undersøkt om hun har funnet ut av foreldrene. 

Hun er på forumet, ser det ut til. 

https://forum.arkivverket.no/profile/19026-hanne-heen/

Takk - jeg har sendt henne en melding!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider