Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Fattigvesenets manntallsprotokoller

Øystein Stray
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å tyde de to siste radene i dette dokumentet: https://www.digitalarkivet.no/od19011100000230

og den nest siste raden i dette dokumentet: https://www.digitalarkivet.no/od19011200000549

Jeg klarer å lese noe, men mesteparten er uleselig for meg.

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Øystein Stray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frits

17/10-00 Trefold. 18/11-00

Skræddermester Rasmussens hustru Kristine, Stolmagergaden 6 I 2, ægte barn hjemme, - Drik og usædelighed, og Martin Tangen der er Amerika men ventes hjem.

Gaardbr. Olaf O. Haug, Hobøl, Tomter.

Se om forældr.

Kr. 25,00.  20 1/11-05

Fritz

17/10-00 Trefoldig. 18/11 00

Skræddermester Rasmussens hustru Kristine og Martin Berntsen Tangen. Se ovenfor.

Gaardbr. Olaf O. Haug, Haabøl, Tomter.

Se om forældr.

25 1/1-06   20 1/7-07   22 1/10-08   20 1/10-11

Den nest siste raden i den andre lenken er likelydende med disse innførslene - med ett unntak: Det står at Frits' mor har 2 ægte børn hjemme.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

Frits

17/10-00 Trefold. 18/11-00

Skræddermester Rasmussens hustru Kristine, Stolmagergaden 6 I 2, ægte barn hjemme, - Drik og usædelighed, og Martin Tangen der er Amerika men ventes hjem.

Gaardbr. Olaf O. Haug, Hobøl, Tomter.

Se om forældr.

Kr. 25,00.  20 1/11-05

Fritz

17/10-00 Trefoldig. 18/11 00

Skræddermester Rasmussens hustru Kristine og Martin Berntsen Tangen. Se ovenfor.

Gaardbr. Olaf O. Haug, Haabøl, Tomter.

Se om forældr.

25 1/1-06   20 1/7-07   22 1/10-08   20 1/10-11

Den nest siste raden i den andre lenken er likelydende med disse innførslene - med ett unntak: Det står at Frits' mor har 2 ægte børn hjemme.

Tusen takk!

Er det noen som vet hva "Se om forældr." betyr? Hva blir korrekt oversettelse av "Drik og usædelighed"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Øystein Stray skrev:

Tusen takk!

Er det noen som vet hva "Se om forældr." betyr? Hva blir korrekt oversettelse av "Drik og usædelighed"?

Innførselen "Se om forældr.[ene]" står skrevet i rubrikken for "Grunden til Understøttelsen, saasom Sygdom, Skoleforsømmelse o.s.v."

Når det i omtalen om moren nevnes drikk og usedelighet, og det videre står at faren oppholder seg i Amerika, kan man jo få et lite innblikk i grunnen til understøttelsen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tore S. Falch skrev:

Innførselen "Se om forældr.[ene]" står skrevet i rubrikken for "Grunden til Understøttelsen, saasom Sygdom, Skoleforsømmelse o.s.v."

Når det i omtalen om moren nevnes drikk og usedelighet, og det videre står at faren oppholder seg i Amerika, kan man jo få et lite innblikk i grunnen til understøttelsen.

Tusen takk, Tore. Dette var veldig til hjelp :) 

Jeg lurer også på hva markeringene i den siste kolonnen ("Naar besluttet utsatt") betyr. Det står for eksempel "30/5-05", noe jeg tolker som datoen han ble bortsatt. Men så står det "6963/05" og "559/05". Har du en formening om hva det kan bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Øystein Stray skrev:

Jeg lurer også på hva markeringene i den siste kolonnen ("Naar besluttet utsatt") betyr. Det står for eksempel "30/5-05", noe jeg tolker som datoen han ble bortsatt. Men så står det "6963/05" og "559/05". Har du en formening om hva det kan bety?

Datoen i den første rubrikken angir når vedtaket om bortsettelse ble fattet, mens datoen i den andre rubrikken viser når bortsettelsen faktisk fant sted.

De oppgitte numrene er Fattigvesenets journalnummer. Disse numrene vil være nyttige dersom du ønsker å se sakspapirene (- forutsatt at disse arkivene er bevart).

Endret av Tore S. Falch
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore S. Falch skrev:

Datoen i den første rubrikken angir når vedtaket om bortsettelse ble fattet, mens datoen i den andre rubrikken viser når bortsettelsen faktisk fant sted.

De oppgitte numrene er Fattigvesenets journalnummer. Disse numrene vil være nyttige dersom du ønsker å se sakspapirene (- forutsatt at disse arkivene er bevart).

Takk igjen Tore. Ser at jeg har oversett at det er to sider for hver innføring i protokollene. Har du mulighet til å transkribere de også? Igjen, takk for hjelpen!

Endret av Øystein Stray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor jeg får opp dette når jeg trykker på lenkene i førstepost? Det fungerte for noen dager siden, men nå får jeg bare opp denne meldingen...

image.thumb.png.305285917ac9a216f5270df5ad2855f4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Øystein Stray skrev:

Er det noen som vet hvorfor jeg får opp dette når jeg trykker på lenkene i førstepost? Det fungerte for noen dager siden, men nå får jeg bare opp denne meldingen...

image.thumb.png.305285917ac9a216f5270df5ad2855f4.png

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider