Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding av Fattigvesenets manntallsprotokoller

Recommended Posts

Jeg forsøker å tyde de to siste radene i dette dokumentet: https://www.digitalarkivet.no/od19011100000230

og den nest siste raden i dette dokumentet: https://www.digitalarkivet.no/od19011200000549

Jeg klarer å lese noe, men mesteparten er uleselig for meg.

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Øystein Stray

Frits

17/10-00 Trefold. 18/11-00

Skræddermester Rasmussens hustru Kristine, Stolmagergaden 6 I 2, ægte barn hjemme, - Drik og usædelighed, og Martin Tangen der er Amerika men ventes hjem.

Gaardbr. Olaf O. Haug, Hobøl, Tomter.

Se om forældr.

Kr. 25,00.  20 1/11-05

Fritz

17/10-00 Trefoldig. 18/11 00

Skræddermester Rasmussens hustru Kristine og Martin Berntsen Tangen. Se ovenfor.

Gaardbr. Olaf O. Haug, Haabøl, Tomter.

Se om forældr.

25 1/1-06   20 1/7-07   22 1/10-08   20 1/10-11

Den nest siste raden i den andre lenken er likelydende med disse innførslene - med ett unntak: Det står at Frits' mor har 2 ægte børn hjemme.

• Takk 1
5 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

Frits

17/10-00 Trefold. 18/11-00

Skræddermester Rasmussens hustru Kristine, Stolmagergaden 6 I 2, ægte barn hjemme, - Drik og usædelighed, og Martin Tangen der er Amerika men ventes hjem.

Gaardbr. Olaf O. Haug, Hobøl, Tomter.

Se om forældr.

Kr. 25,00.  20 1/11-05

Fritz

17/10-00 Trefoldig. 18/11 00

Skræddermester Rasmussens hustru Kristine og Martin Berntsen Tangen. Se ovenfor.

Gaardbr. Olaf O. Haug, Haabøl, Tomter.

Se om forældr.

25 1/1-06   20 1/7-07   22 1/10-08   20 1/10-11

Den nest siste raden i den andre lenken er likelydende med disse innførslene - med ett unntak: Det står at Frits' mor har 2 ægte børn hjemme.

Tusen takk!

Er det noen som vet hva "Se om forældr." betyr? Hva blir korrekt oversettelse av "Drik og usædelighed"?

7 minutter siden, Øystein Stray skrev:

Tusen takk!

Er det noen som vet hva "Se om forældr." betyr? Hva blir korrekt oversettelse av "Drik og usædelighed"?

Innførselen "Se om forældr.[ene]" står skrevet i rubrikken for "Grunden til Understøttelsen, saasom Sygdom, Skoleforsømmelse o.s.v."

Når det i omtalen om moren nevnes drikk og usedelighet, og det videre står at faren oppholder seg i Amerika, kan man jo få et lite innblikk i grunnen til understøttelsen.

• Takk 1
7 timer siden, Tore S. Falch skrev:

Innførselen "Se om forældr.[ene]" står skrevet i rubrikken for "Grunden til Understøttelsen, saasom Sygdom, Skoleforsømmelse o.s.v."

Når det i omtalen om moren nevnes drikk og usedelighet, og det videre står at faren oppholder seg i Amerika, kan man jo få et lite innblikk i grunnen til understøttelsen.

Tusen takk, Tore. Dette var veldig til hjelp :) 

Jeg lurer også på hva markeringene i den siste kolonnen ("Naar besluttet utsatt") betyr. Det står for eksempel "30/5-05", noe jeg tolker som datoen han ble bortsatt. Men så står det "6963/05" og "559/05". Har du en formening om hva det kan bety?

11 timer siden, Øystein Stray skrev:

Jeg lurer også på hva markeringene i den siste kolonnen ("Naar besluttet utsatt") betyr. Det står for eksempel "30/5-05", noe jeg tolker som datoen han ble bortsatt. Men så står det "6963/05" og "559/05". Har du en formening om hva det kan bety?

Datoen i den første rubrikken angir når vedtaket om bortsettelse ble fattet, mens datoen i den andre rubrikken viser når bortsettelsen faktisk fant sted.

De oppgitte numrene er Fattigvesenets journalnummer. Disse numrene vil være nyttige dersom du ønsker å se sakspapirene (- forutsatt at disse arkivene er bevart).

Endret av Tore S. Falch
  • Takk 1
2 timer siden, Tore S. Falch skrev:

Datoen i den første rubrikken angir når vedtaket om bortsettelse ble fattet, mens datoen i den andre rubrikken viser når bortsettelsen faktisk fant sted.

De oppgitte numrene er Fattigvesenets journalnummer. Disse numrene vil være nyttige dersom du ønsker å se sakspapirene (- forutsatt at disse arkivene er bevart).

Takk igjen Tore. Ser at jeg har oversett at det er to sider for hver innføring i protokollene. Har du mulighet til å transkribere de også? Igjen, takk for hjelpen!

Endret av Øystein Stray
3 minutter siden, Øystein Stray skrev:

Er det noen som vet hvorfor jeg får opp dette når jeg trykker på lenkene i førstepost? Det fungerte for noen dager siden, men nå får jeg bare opp denne meldingen...

image.thumb.png.305285917ac9a216f5270df5ad2855f4.png

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.