Gå til innhold
Arkivverket

Hva var egentlig vann og brød?

Knut Rage
 Del

Recommended Posts

Min tippoldemor ble dømt til 10 dager på "vann og brød" for incest med sin stefar (som fikk ni måneder på slaveriet i Bergen). "Vann og brød" er jo et velkjent begrep, men hva innebar det i forhold til ordinær fengselsstraff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke nevnt i Wikien, men kvinnelige fanger som var gravide, ammet eller hadde små barn (med seg i fengselet!) fikk ikke gå på 'vann og brød'.

Se denne tråden: https://forum.arkivverket.no/topic/204677-hva-kostet-maten-under-et-fengselsopphold-på-gjøvik-1870-og-hva-fikk-de-å-spise/?do=findComment&comment=1725792 for en meget interessant lenke til Fængselsstyrelsens Aarbog 1901 - 1902, Meddelelser om det norske Fængselsvæsen i det 19de Aarhundrede som gir et ganske annerledes  og litt mykere inntrykk av datidens 'mye hardere' straffer.

Sitat

Fra side 6:

Til Fængsel paa sædvanlig Fangekost dømmes i det mindste
paa 16 og i det højeste paa 120 Dage. Til Fængsel paa Vand og Brød
dømmes paa mindst 4 og høist 30 Dage. Er nogen dømt til Fængsel paa
Vand og Brød paa længere Tid end 5 Dage, udholder han Straffen med 1
Dags Mellemfrist efter den 5te og den 10de, 2 Dage efter den 15de og 20de,
men 3 Dages Mellemfrist efter den 25de Dag. 1 de Dage, hvori Straffen afbrydes,
bør Angjældende sidde i Fængsel paa sædvanlig Fangekost. Kan en Fange
ikke uden Fare for Helbreden udstaa Fængsel paa Vand og Brød, hensættes
han i Fængsel paa sædvanlig Fangekost, hvoraf 4 Dage svarer til 1 Dags
Fængsel paa Vand og Brød. Den, der udstaar Fængselsstraf, bør saavidt
muligt gives Anledning til at sysselsætte sig med Arbeide. Kvinder, som er
frugtsommelige eller giver Die, samt Personer under 18 Aar underkastes ikke
Fængsel paa Vand og Brød.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Det står ikke nevnt i Wikien, men kvinnelige fanger som var gravide, ammet eller hadde små barn (med seg i fengselet!) fikk ikke gå på 'vann og brød'.

I en dom jeg kjenner til fra 1861, der tiltalte ble dømt til 30 dager vann og brød og hadde et 8 mnd. gammelt barn, ble det anbefalt å utsette straffen til barnet var ett år, da man da mente at det innen den tid var ferdig avvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant opplysning, Svein Arnolf, det bekrefter jo at min bemerkning om at det var en litt mykere praksis enn man kan få inntrykk av. Jeg mener, straffene var harde nok, men soningen forgikk som regel innenfor et relativt humant regelverk. Fægselsstyrelsens Aarbog byr på ganske overraskende innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.