Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser opplysninger om Jon Knudsen Merdø (ca 1650...)

John-Erik Aslaksen
 Del

Recommended Posts

Har et spørsmål som jeg tror det er noen som har svar på. Jeg har en ane, Hans Aslachsøn (f. ca 1675 - 1736) som var los i losoldermannskapet fra 1721. Han skal ha giftet seg med Karen Jonsdatter (f. 1686) som var datter av Helje Hansdatter Skare. Helje er av Skare slekta, etter Hans Gundersen Skare. Helje Hansdatter skal ha gifta seg med en Jon Knudsen Merdø (olillebo.no/Hans Gunnar Skare). Er det noen som har opplysninger om han? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, John-Erik Aslaksen skrev:

Helje Hansdatter Skare. Helje er av Skare slekta, etter Hans Gundersen Skare.

Fra geni - må sjekkes:

https://www.geni.com/people/Helje-Skare/4716983637940036887

https://www.geni.com/people/Jon-Knudsen-Mærdø/4716992909930069946

20 minutter siden, John-Erik Aslaksen skrev:

Jeg har en ane, Hans Aslachsøn (f. ca 1675 - 1736) som var los i losoldermannskapet fra 1721.

Hvor døde Hans i 1736? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Går ut fra han døde på Merdø / Revesand (Tromøy). Både sønnen, Aslak og sønnesønnen var loser der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hej

Jeg skriver fra Fanø i Danmark. 
sidst i 1709-tallet forliste et skib - med lodsen Hans Aslaksen ombord - på øen Fanø ved den sydvestjyske kyst. Med sig havde lodsen sin ca 10 årige søn Gunde Hansen. Begge overlevede forliset. Men Gunde ville ikke med sin far hjem igen. Han blev på Fanø og kom i pleje hos en møller. Han stiftede familie på Fanø og blev min tip, tip, tipoldefar. 
I 81 tog jeg med min mormor rundt i Sydnorge. Vi var på arkiverne og fandt der Gundes far, Hans Aslacksen og hans far Aslack Hansen. 
Vi læste om Mærdø og tog dertil. Dejlig lille ø. På en klippe fandt vi indristninger med tegn på forbindelser mellem Fanø og Mærdø   Søfolk havde skrevet deres navn i klippen. 
vi fandt ikke frem til huset. Men det var spændende. Og jeg har altid tænkt. Hvem mon min norske slægt er. 
vores slægt er fra 1. ægteskab. 
ned venlig hilsen Anne Sonnichsen 

På 10.1.2020 den 6.13, Ann-Mary Engum skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-9-5 den 10.05, Anne Kathrine Sonnichsen skrev:

Hej

Jeg skriver fra Fanø i Danmark. 
sidst i 1709-tallet forliste et skib - med lodsen Hans Aslaksen ombord - på øen Fanø ved den sydvestjyske kyst. Med sig havde lodsen sin ca 10 årige søn Gunde Hansen. Begge overlevede forliset. Men Gunde ville ikke med sin far hjem igen. Han blev på Fanø og kom i pleje hos en møller. Han stiftede familie på Fanø og blev min tip, tip, tipoldefar. 
I 81 tog jeg med min mormor rundt i Sydnorge. Vi var på arkiverne og fandt der Gundes far, Hans Aslacksen og hans far Aslack Hansen. 
Vi læste om Mærdø og tog dertil. Dejlig lille ø. På en klippe fandt vi indristninger med tegn på forbindelser mellem Fanø og Mærdø   Søfolk havde skrevet deres navn i klippen. 
vi fandt ikke frem til huset. Men det var spændende. Og jeg har altid tænkt. Hvem mon min norske slægt er. 
vores slægt er fra 1. ægteskab. 
ned venlig hilsen Anne Sonnichsen 

Hei! Dette var spennende! Min slekt skal stamme fra Gundes søster, Marthe Marie, som er min tipp tipp oldemor. Hans Aslachsen finnes i en historie fra 1792 hvor han og noen fiskere havnet i en krangel i Arendal (Pollen). Står om han i denne artikkelen: De «fattige fisker folck» på Merdø - KUBEN (kubenarendal.no). Jeg må nesten spørre om du har informasjon om hva skipet hette? Skipe forliste vel på slutten av 1790 tallet? Tenkte rundt 1798. Hans Aslachsen døde 1799 på Merdø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Kære John-Erik

Ved et tilfælde har jeg først set dit svar i dag. Det er så sjovt at læse og vi er jo i familie. Det er der ingen tvivl om. 
Dit link med artiklen er jo helt vidunderlig. Vores fælles forfader langt tilbage i tiden, som bliver så levende der. 
Har du nogle slægtsfortegnelser?

Vi har nogen liggende fra den gang i 1981. Jeg kan huske at vi læste skiftet efter boet. Og jeg kan huske at han blev gift med en kvinde fra Rævesand. Og hun var vist kone nr to. 
sjovt at det er Gunnes søster, der er din ane. 
mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2021 den 16.44, John-Erik Aslaksen skrev:

Hei! Dette var spennende! Min slekt skal stamme fra Gundes søster, Marthe Marie, som er min tipp tipp oldemor. Hans Aslachsen finnes i en historie fra 1792 hvor han og noen fiskere havnet i en krangel i Arendal (Pollen). Står om han i denne artikkelen: De «fattige fisker folck» på Merdø - KUBEN (kubenarendal.no). Jeg må nesten spørre om du har informasjon om hva skipet hette? Skipe forliste vel på slutten av 1790 tallet? Tenkte rundt 1798. Hans Aslachsen døde 1799 på Merdø. 

Jeg ved ikke rigtig noget om forliset og skibet. Men måske jeg kender en, der ved, hvor jeg kan finde ud af det?

mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider