Gå til innhold
Arkivverket

Contract, 14031844

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en Kontrakt der jeg har noen ord jeg mangler.

Kanskje noen kan hjelpe meg litt? 🙂

Her er teksten:

01          Contract _  Jeg underskrevne Christian Larsen Aas i Uls: Præsteg:  til-

02          staaer herved og vitterliggjør , at have overladt Huus-

03          manden Ole Amundsen  og hans Kone den under min Grd Aas be-

04          liggende øde og uopdyrkede Fæhauge kaldet Ekornrudhaugen paa følgende

05          Contract: 1. Skal bemeldte Ole Amundsen og hans Kone bruge og beboe bemeld-

06          te Eiendom, som den nu er indhægnet for(?) Livstid, mod aarlig Grund leie(?)

07          6 – sex – Sp:, der skal betales til mig eller hvilkensomhelst , der maatte blive

08          Eier af Grden(?), inden hvert Aars 14de April. 2. Skal  Huusmanden være(?)

09          forbunden til at arbeide for Grdnes Eier i 2 – to – Dage(?) i Plaugaanen, 2 – to – Dage i

10          Slaataanen og 2 – to – Dage i Skuuraanen hvert Aar, mod Kost og 12 – tolv sk. pr Dag, der

11          fradrages som Grund Leie. 3 Skal Huusmanden og hans Kone have fri Havnegang

12          i min Udmark til de Kreature, som fødes paa Pladsen, frit Jordtag nærmest mod

13          (?) paa min Eiendom kaldet Aasmoen, frit Gjærdefang (?) saavelsom Qvist,

14          Stubber og Tørt til Sommer- og Høst Veed. _ 4. Skal Huusmanden og hans Kone

15          paa egen Kost og uden Betaling holde Pladsens Gjærder i forsvarlig Stand. 5 Plad-

16          sens Huse, som Huusmanden  og Hans Kone selv opk(?) og vedligeholder, er saaledes

17          deres alles Arvingers frie Eiendom. _ Denne Contrakt der er nu/en (?) forfattet,

18          og hvoraf Huusmanden og jeg hver har et Exemplar bekræfter jeg her med min Un-

19          derskrift i 2de (?) Vidners Overvær. _ Aas den 14de Marts 1844. _ Christian

20          Larsen Aas. Ole Amundsen. Denne Contract vedtager jeg paa egen og V(?)

21          Vegne og holder mig samme(?) efterrettelig. 😧 u. s. Til Vitt: Stian(?) Olsen Aas mpP.

22          Herman Hermandsen Aas mpP. _

Her er originalen:

SAO, Øvre Romerike sorenskriveri, G/Gb/L0009b: Pantebok nr. 9b, 1842-1846, s. 662
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080707310672
(Teksten starter nederst på venstre side)

På forhånd takk!

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

01          Contract _  Jeg underskrevne Christian Larsen Aas i Uls: Præsteg:  til-

02          staaer herved og vitterliggjør , at have overladt Huus-

03          manden Ole Amundsen  og hans Kone den under min Grd Aas be-

04          liggende øde og uopdyrkede Fæhauge kaldet Ekornrudhaugen paa følgende

05          Contract: 1. Skal bemeldte Ole Amundsen og hans Kone bruge og beboe bemeld-

06          te Eiendom, som den nu er indhægnet sin Livstid, mod aarlig Grund leie

07          6 – sex – Sp:, der skal betales til mig eller hvilkensomhelst , der maatte blive

08          Eier af Grden, inden hvert Aars 14de April. 2. Skal  Huusmanden være

09          forbunden til at arbeide hos Grdens Eier i 2 – to – Dage i Plaugaanen, 2 – to – Dage i

10          Slaataanen og 2 – to – Dage i Skuuraanen hvert Aar, mod Kost og 12 – tolv sk. pr Dag, der

11          fradrages hans Grund Leie. 3 Skal Huusmanden og hans Kone have fri Havnegang

12          i min Udmark til de Kreature, som fødes paa Pladsen, frit Jordtag nærmest mod

13          sig paa min Eiendom kaldet Aasmoen, frit Gjærdefang sammesteds saavelsom Qvist,

14          Stubber og Tørt til Sommer- og Høst Veed. _ 4. Skal Huusmanden og hans Kone

15          paa egen Kost og uden Betaling holde Pladsens Gjærder i forsvarlig Stand. 5 Plad-

16          sens Huse, som Huusmanden  og Hans Kone selv opkoster og vedligeholder, er saaledes

17          deres eller Arvingers frie Eiendom. _ Denne Contrakt der er in duplo forfattet,

18          og hvoraf Huusmanden og jeg hver har et Exemplar bekræfter jeg her ved min Un-

19          derskrift i 2de underskrevne Vidners Overvær. _ Aas den 14de Marts 1844. _ Christian

20          Larsen Aas. Ole Amundsen. Denne Contract vedtager jeg paa egne og Hustrues 

21          Vegne og holder mig samme efterrettelig. D. u. s. Til Vitt: Stian Olsen Aas mpP.

22          Hermand Hermandsen Aas mpP. _

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

17          deres eller Arvingers frie Eiendom. _ Denne Contrakt der er in duplo forfattet,

Bare en detalj: men her tror jeg det skal være stor "D"?

11 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

21          Vegne og holder mig samme efterrettelig. D. u. s. Til Vitt: Stian Olsen Aas mpP.

"Stian" er vel ikke noe benyttet mannsnavn på denne tiden, kanskje det står "Xtian" i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider