Gå til innhold
Arkivverket

LØST!!! Hjelp til oppslag i Bygdebok for Dalsfjorden, Møre og Romsdal og gården Ulvestad.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg finner kun ett bind av Dalsfjordboka tilgjengelig i Nasjonalbiblioteket på nett. Og den boken omtaler ikke gården Ulvestad.

Marthe Hansdtr. Ulvestad ble gift i Volda 27.06.1788 med Erik Larsen Ulvestad.  I følge 1801 tellingen var hun født omlag 1760, og jeg finner en Marthe Hansdtr. døpt 24.06.1759 i følge FamilySearch med far Hans Ulvestad.

Ved vielsen i 1788 står hun oppført med bosted Ulvestad. Hun ble begravet 05.05.1811.

Da blir spørsmålet e denne Hans Ulvestad var og hvem han var gift med.

På FamilySearch finner jeg en Hans Hansen gift i Volda 01.01.1756 med hustru Inger Eriksdtr.

Jeg finner et skifte 25.07.1767 på Ulvestad etter Hans Hansen.

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090126690034.jpg

I følge dette skiftet etterlater han seg hustru Inger Eriksdtr. og 3 døtre, Olave 8 år, Marthe 6 år og Britte 1 år.

Selv om alderen på Marthe her ikke helt stemmer overens med at hun var født i 1759, så er det innenfor feilmarginen i slike tilfeller.

Men jeg vet altså ikke om dette er den rette Marthe Hansdtr. som ble gift med Erik Larsen Ulvestad.

Det skulle derfor ha vært interessant om noen kan fortelle meg hva bygdeboka evt sier om dette, eller om andre kanskje sitter med kunnskap om denne familien.

FamilySearch viser forøvrig at Hans Ulvestad ( uten opplysninger om hustru) i tillegg til de tre nevnte døtrene også døpte barna Maren  1754, Knud 1752 og Sacharias 1762. Disse må jo i så fall ha dødd før faren i 1767.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inge.

Alt jeg finner der er et avsnitt  som handler om:  Fra korn til brød.

Dette er åpenbart bind nr I som er mer en Almensoge. Gården Ulvestad skal befinne seg i bind II side 268, men det er det bindet jeg ikke finner på nett.

Men takk for hjelp likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for hjelpen.

Jeg trykket vitterlig på lenken i Inges innlegg og havnet altså på innholdsoversikten. Da jeg beveget meg til side 275 kom jeg til nevnt avsnitt om korn og brød.

Så hva som skjedde vet jeg sannelig ikke.

Men som du viser til i ditt innlegg Ivar så må dette være den rette familien, selv om bygdeboka vil ha det til at Marthe var født 1761.

Det kan selvsagt tenkes at den Marthe jeg fant døpt i 1759 døde ung og at de døpte en ny datter med samme navn i 1761. Det har i så fall ikke FamilySearch fått med seg, men det har liten betydning.

Så nok en gang hjertelig takk til hjelpen begge to og fortsatt god helg til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først. "Dalsfjord", som Inge lenkjer til, er to delar i eitt bind.  Du har funne s. 275 i del 1; og så må du rulle bakover til s. 275 i del 2 (eller bruke ein annan

nettlesar som fører deg dit direkte vhja lenkja til Inge).

Det er ein del feil/manglar i den gamle Dalsfjord-boka.  Eg er ikkje sikker på om den nye "Busetnadssoga" har fått med alt; men iallfall meir/rettare.

Dette er "mine" folk - og eg grov opp ein del data om dei for 25-30 år sidan (før Digitalarkivet).  Det er litt forvirrande med gamlefar Hans, Hans jr. d.e. og Hans jr. d.y.

Det er sistnemnde som er "din" Hans.

Etter alderen kunne Hans jr. d.e. vere far til Hans jr. d.y. og resten av barneflokk nr. 2. Han var myndig (over 25) i skiftet etter mora i 1735.

Men det er skifte etter begge konene/mødrene, og begge barneflokkane er arvingar i skiftet etter gamlefar. 

Yngste dotter (Mari) er mi 4t-oldemor. Ho er fødd i 1754 (dp. 25.2), og foreldra døydde året etter (Marte jordfesta 16.2, Hans jf. 28.9)

Far Hans må ha vore 75-80 år.

Skiftet 1776 er etter Hans jr. d.y. (f. ca. 1736), som tok over bruket etter foreldra.

Han gifta seg 1.1.1756 og dei fekk (ifl. Busetnadssoga)

Olave dp. 27.2.1757,  Marte dp. 24.6.1759,  Zacharias dp. 3.10.1762 (d. 1763), Brite 16.2.1766 (d. 1772), Hans (jordf. 17.4.1767, 13 veker gl.)

Akkurat rundt 1760 er kyrkjebøkene litt mangelfulle (nokre av dei siste blada av boka for 1741-60 er tapte), så i teorien kan det ha vore eit barn til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ivar.

Jeg oppdaget nettopp tabben min. Jeg oppfattet at det var to bind og ikke ett. Derfor ble jeg jo  forundret når jeg havnet på noe helt annet enn gårdshistorie da jeg trykket på lenken til bygdeboka.

Takk for oppdateringen.

Det er alltid forvirrende med navnelikhet og flere ekteskap i tillegg. Men da tror jeg at jeg har fått notert de rette opplysningene.

Hans Hansen Drabløs/Ulvestad ca.1680 - 1755 gift omlag 1735 med Marthe Zachariasdtr. Koppen d. 1755. Hans andre ekteskap.

Sønnen Hans Hansen Ulvestad f. ca. 1736 - 1767  gift 1756 med Inger/Inga Eriksdtr. Mårstøyl d. 1798.

Datteren Marthe Hansdtr. Ulvestad 1759-1811 gift 1788 med Erik Larsen Ulvestad f. 1760 - d. e. 1812.

Du må gjerne rette på meg om jeg fortsatt har tolket opplysningene feil 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune Thorstensen og dei andre ovanfor.

I 2005 kom 1. band av "Busetnadsoga for Volda" Den var for Dalsfjorden. Meir oppdatert og nøyaktig enn den gamle Dalsfjord Bygdebok

Så  over til Ulvestad; Erik Larsson Ulvestad  1760 - 1836 busett i "Jogarden" Ulvestad (på Lauvstad)

gift 26.09.1788 med Marte Hansdtr. Ulvestad, 1759 - 1811, frå ," Hansgarden" Ulvestad = grannegarden

Dei hadde 7 barn.

Desse er 4 x tippoldeforeldre til mine barn. 

(Min ex vaks opp I Jogarden på Ulvestad).

Ta kontrakt om det trengst! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.