Gå til innhold
Arkivverket

Meddelelser fra Krigsarkivene, Generalstaben

Thomas Gerhardsen Moine
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med en masteroppgave om en fransk kaper og hans opphold i Bergen i 1804 prøver jeg å spore opp hvor brevene trykt i Meddelelser fra Krigarkivene, bind II er hentet fra.

Hensikten er å finne frem til andre brev, som ikke havnet på trykk.

Perioden er januar 1804 til november 1804, men mest januar-juli.

Er mest interessert i korrespondansen mellom St Faust, Fasmer, Hesselberg og alt av privat kommunikasjon.

Kan det være at de finnes i følgende?

EA-5427-C-L0001 Ekstraktprotokoll 07.02.1801-22.10.1807

EA-5427-L0015 Korrespondanseprotokoll 04.10.1801-21.08.1806

EA-5427-D-Da Innkomne brev mv, ordnet etter avsender

EA-5427-D-Da-L0048 Bergenske Generalkommando, general Hesselberg (stemmer det at det er kun fra 1805?)

Meddelelser fra krigarkivene, bind II finner man her. Sider 9-31 samt 76-78:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011011212001?page=15

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av Syvfjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser nøyere på disse brevene, ser man at det dreie seg om diverse brev fra sjefen fra Bergenske Generalkommando, general Hesselberg, til kronprinsen (som kommanderte personlig kommanderte den dans-norske forsvarsmakten fra København). De andre, private brevene som ser ut til å være vedlegg til Hesselbergs brev (enten i kopi eller originalbrev). Se annet avsnitt, øverst på s. 16 og fotnoten på s. 18. Originalbrevene må da ligge i Krigsarkivet det er snakk om, i det Danske Rigsarkivet.  Meddelelser fra Krigarkivene er utgitt i København, av den danske Generalstaben. 

Det på s. 76 er trolig fra dette arkivet i det danske Rigsarkivet: https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=kronprinsen&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=153088&ngnid=8063523&heid=2478676&henid=2478676&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=, om innkomne brev til kronprinsen fra Norge også ligger her vanskelig så se.  

Kopier av disse breven er da sikkert også innført i Bergenske Generalkommandos kopibok, som du lenker til over. Hvis de vedlagte privatbrevene ble kopiert og ikke sendt ned til kronprinsen i Danmark i original, så kan de godt ligge blant innkomne saker. Uansett kan det ligge mye interessant for deg i Bergenske Generalkommandos arkiv. Siden det var den som behandlet saken, og så rapporterte om det oppover i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Ble ikke sakene som gjelder Norge tilbakesendt Norge fra København?

Med kopibok hva mener du? EA-5427-L0015? EA-5427-D-Da-L0048? Jeg synes det er litt pussig at EA-5427-D-Da-L0048 skal kun starte i 1805 (ifølge katalogen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Syvfjell skrev:

I forbindelse med en masteroppgave om en fransk kaper og hans opphold i Bergen i 1804 prøver jeg å spore opp hvor brevene trykt i Meddelelser fra Krigarkivene, bind II er hentet fra.

Hensikten er å finne frem til andre brev, som ikke havnet på trykk.

Perioden er januar 1804 til november 1804, men mest januar-juli.

Er mest interessert i korrespondansen mellom St Faust, Fasmer, Hesselberg og alt av privat kommunikasjon.

Kan det være at de finnes i følgende?

EA-5427-C-L0001 Ekstraktprotokoll 07.02.1801-22.10.1807

EA-5427-L0015 Korrespondanseprotokoll 04.10.1801-21.08.1806

EA-5427-D-Da Innkomne brev mv, ordnet etter avsender

EA-5427-D-Da-L0048 Bergenske Generalkommando, general Hesselberg (stemmer det at det er kun fra 1805?)

Meddelelser fra krigarkivene, bond II finner man her. Sider 9-31 samt 76-78:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011011212001?page=15

På forhånd takk for hjelpen.

For å delta i debattene krever vi at alle opptrer med fullt navn. Det bidrar til å holde diskusjonene seriøse. Her får du vite hvordan du endrer visningsnavnet ditt.

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Syvfjell skrev:

Hei og takk for svar.

Ble ikke sakene som gjelder Norge tilbakesendt Norge fra København?

Med kopibok hva mener du? EA-5427-L0015? EA-5427-D-Da-L0048? Jeg synes det er litt pussig at EA-5427-D-Da-L0048 skal kun starte i 1805 (ifølge katalogen).

Så lenge brev til kongen, kronprinsen o.l. ikke ble ført inn i en egen protokoll, som av og til skjedde, vil det nok finnes i den alminnelige korrespondanseprotokollen. 

Jeg finner ikke noen tegn til brev fra Norge i det danske arkivet, så det kan godt være at akkurat disse pakkene er på et tidspunkt er overført til Norge. Da ligger de på Riksarkivet, men hva arkivskaperen der da eventuelt heter vet jeg ikke.

Du må nok til Bergen og undersøke arkivet, for å se hva som ligger i det og i de ulike arkivseriene i det. Så eventuelt til Oslo. 

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen og tok allerede en runde med Yngve Nedrebø på SAB. Vi har funnet veldig mye bra, men ikke denne korrespondansen og disse brevene / vedleggene. Jeg kan godt ta turen til Oslo men vil spare meg en bomtur. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om ikke innkomne saker til kronprinsen ligger det nevnte arkivet i København;  Kronprinsens Generalkommandokontor, nemlig her: https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=Kronprinsens&d=1&e=2020&f=&g=&h=&ngid=153088&ngnid=8063523&heid=153092&henid=8063489&epid=153099&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Jeg finner ikke spor i Arkivportalen at noe fra dette arkivet er blitt overlevert til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg regner med at dersom at han skulle få bilagene i tillegg til det han får fra Hesselberg, ville det vært oversettelser, men ikke de originale brevene. Jeg er egentlig ikke interessert i det som Hesselberg og Kongen skriver til hverandre, men i brevene Jean Saint Faust, Fasmer, Hesselberg o.l sender hverandre. Jeg tar en tur til SAB igjen og får bare ta kontakt med de i København. Arkivvportalen skjønner jeg meg ikke på, de mangler masse. Noe av det jeg fik se i Bergen ikke er oppført i arkivvportalen. Jeg hadde aldri funnet frem til den uten hjelp.

Endret av Thomas Gerhardsen Moine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor overraskelse. Ja, de ligger på SAB i Generalkommandoen, inneklemt mellom to mapper som stor sett inneholder mannskapslister og intetsigende byråkratisk brev fra København. Hjertet slo da eg lag merket til det lett gjenkjennelige brevpapiret. Så ble jeg nesten skjelven da jeg forsto at omtrent hele mappen var av slike. Omtrent alt mulig er der, nærmere 200 dokumenter, mye er av veldig høy kulturhistorisk og mikrohistorisk verdi. Av det som mangler og som ikke er trykket er forståelig nok korrespondansen mellom SF og Fasmer, og korrespondansene fra disse med rederiet og de forskjellige bataviske representanter i Nederland og Danmark. Brev fra gamle Hesselberg til JSF må vedkommende ha beholdt selv.

Og jeg må si en ting til: Zeta-skannere må være det beste som finnes over alt på jord, og en stor takk for at disse kan brukes gratis i Norge. I Frankrike eller England tar de 5kr per side, på utstyr som er langt mindre effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider