Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er familieskatten for Orkdal 1675?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I følge Finne-Grønn, står det i I Familieskatten for 1675 for Orkdal:
Hr. Claus Jensen med sin hustru og boende hos seg Øllegaard Steensdatter

Men jeg finner bare "familielandhjelp 1676" i skannet materiale på DA og der er hun ikke oppført, hverken hos Hr Claus Jensen eller hos sin ektemann Hr Christopher Resen på Nærøy (Finne-Grønn sier at Hr Christopher Resen er oppført med hustru, men i familielandhjelpen er sognepresten bare oppført med en søster i 1676).  https://media.digitalarkivet.no/view/77433/297.

Leter jeg feil sted, eller er ikke familiehjelpen digitalisert?

Kristian Hunskaar, har anbefalt meg å spørre dere, fordi denne scanningen stiftsamtsregnskapet for Trondheim (og Nordland?) skal være komplett, og at familieskatten for 1675 da må finnes i et annet arkiv.

Kan dere hjelpe meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Kristian Hunskaar, har anbefalt meg å spørre dere, fordi denne scanningen stiftsamtsregnskapet for Trondheim (og Nordland?) skal være komplett, og at familieskatten for 1675 da må finnes i et annet arkiv.

Det er vel for så vidt også en mulighet for at skattelista enten går under et annet navn i arkivkatalogen, eller at den er inkorporert i en annen skatteliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 17.05, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er vel for så vidt også en mulighet for at skattelista enten går under et annet navn i arkivkatalogen, eller at den er inkorporert i en annen skatteliste.

Men jeg tror jeg har lett gjennom alle digitaliserte sider med regnskap for Orkdal (odelsskatt, lensregnskap osv) for 1675-1676 uten å finne det. Da er det registrert under en annen kommune/område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det finnes noe under Dalene prosti (sør-trøndelag)?

Er det sogneprest Claus Jensen (1669-1684)-du holder med?

Hvis så så står han oppført som Claus Jensen Parelius i Norsk prestehistorie.

Jeg regner med at du har at han var etterfølgeren til sogneprest Sten Hansen(1648-1671)?

Lurer på om Sten Hansens fulle navn var Sten Hansen Lindved?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Kanskje det finnes noe under Dalene prosti (sør-trøndelag)?

Hvis så så står han oppført som Claus Jensen Parelius i Norsk prestehistorie.

Jeg regner med at du har at han var etterfølgeren til sogneprest Sten Hansen(1648-1671)?

Lurer på om Sten Hansens fulle navn var Sten Hansen Lindved?

Denne kretsen er blant annet behandlet her:

Skjerve, Leiv. "Et epitafium i Melhus kirke og slekten Lindved i Norge". Genealogen nr. 1/2003: 46-50.

Nå avdøde Leiv Skjerve (1917-2017) har etterlatt seg en nettside som kanskje kan hjelpe litt på vei: http://leskjerv.seria.no 

Det er en underside der ved navn: "Øllegaard Steensdatter Lindved"

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 22.55, Berit Knudsen skrev:

Jeg prøver å nøste opp i noen løse tråder ifm Christopher Resen og Øllegård Stensdatter.

I tillegg til Øllegård Stensdatter Lindved og familieskatten 1675-1676, lurer jeg på hvor Øllegård befant seg etter mannens død i 1703? Hvis hun er på enkesetet på Nærøy i 1720, slik Finne-Grønn sier (dessverre er ikke noe av dette digitalisert enda, så jeg har ikke kunnet sjekke eksakt ordlyd), hvorfor finner jeg henne ikke i noen skattelister før dette? Hun burde vel i det minste befinne seg et eller annet sted når skoskatten i 1711 blir registrert?

Så er det hennes antatte sønn Hans Christophersen Resen, som det hevdes at nevnes i manntallet 1701 (hvor?) som sersjant, f. ca 1680, men som ikke er nevnt i farens skifte 1703. Kan det være en sammenblanding med sønnen Sten Christophersen Resen, sersjant f. ca 1680 og nevnes i 1701 hos faren? 

I dette manntallet ser det nemlig ut som at også fraværende sønner er ført inn i manntallet hos sin far, så da burde jo Hans også være ført der? https://media.digitalarkivet.no/view/38462/110

Sten Resen er mange steder ført som gift med Anne Sophie Vibe, men hun mener jeg var gift med en offiser med Steen som etternavn (Jeg har mistet noe av notatene og kildene mine i en pc-kræsj for noen år siden, så her må jeg lete frem på nytt).

Dessuten er det dødsåret for Ole Broch, gift med Dorothea Christophersdatter Resen (som skal være død ca 1760. Hvor bodde hun etter 1730? Jeg finner henne som fadder på Nærøy hos et barnebarn i 1740, men så forsvinner hun for meg). Ole Broch sies å være død i 1730/31 (trolig i København. jeg har gått gjennom alle kirkebøkene for byen København som er digitalisert for 1730-1731 uten å finne ham gravlagt), men i 1734 skiftes det etter hans søster Anne Helene og der nevnes han mange ganger, men aldri som salig. Han nevnes som en av hennes arvinger, og da står det noe sånt som:

Det salige menneskets arvinger, nemlig helbror Hr Oluf Broch og Ingebor Broches Hr Captein Pareliuses etterlatte barn. Deretter nevnes deres halvsøsken. Dette kan tydes tvetydig, både som at Hr Oluf Broch arver, i tillegg til hans avdøde søster Ingeborgs barn. Men det kan også leses som at begge er døde og at det er deres barn som arver.

https://media.digitalarkivet.no/view/25088/139

På 20.1.2020 den 23.16, Are S. Gustavsen skrev:

Nå avdøde Leiv Skjerve (1917-2017) har etterlatt seg en nettside som kanskje kan hjelpe litt på vei:

Jeg har sett på denne, men det ser ut som om informasjonen om Øllegård, først og fremst stammer fra de sekundærkildene jeg ikke helt klarer å finne belegg for i primærkildene. Jeg skal ta en ny titt på artikkelen i Genealogen.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. mine notater så var Hans sersjant i 1701, og død 1701-1703, død før farens skifte i 1703.

Vet du hvillken dato/måned i 1701 tellinga ble holdt?

Både en Hans og en Steen er nevnt i Ovenstad https://www.nb.no/items/9df586f82a5425e29b293bfc6b76f430?page=301&searchText=

Jeg har selv or lenge siden vært borti FT/mantall hvor jeg ikke finner militærer. Husker ikke om det gjaldt menige eller offiserer, eller begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Steen gift med Anna Sophie Vibe. Dato 7/1 1701 Tr.heim.

K: Norsk slektshistorisk tidsskrift XXXlll s. 168 av Per Seland.( Hele familien).

Muligens en annen Anna S. Wibe. FS. Anna Sophia Vibe ble gift 8/12 1717 Hemne med Hans Bejer

Krk.bok Hemne, midt på h.side (hun var enke m/bosed Hefnskiel/gnr. 4 Hevnskjel, Heim sogn i Hevne)

https://www.digitalarkivet.no/kb20070904690270

Denne Anna S Wibe hadde vært gift med Kristen Jenssøn, ingen barn. Skifte 268/8 1716 Hemnskjel grd.

Mannens søsken var arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg har også Steen gift med Anna Sophie Vibe

Ja her er giftemålet i 1711 (ikke 1701) https://media.digitalarkivet.no/view/16323/77, Løytnant under oberst Buddes reg Steen Reisner, så det er nok ham. Så fikk jeg det på plass.

Den Hans Resen i Ovenstad er vel en annen, for han nevnes frem til 1741. Hvis det er den samme som han som nevnes i 1701, er han ikke sønn av Øllegaard.

7 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Vet du hvillken dato/måned i 1701 tellinga ble holdt?

Kan ikke se at det står.

7 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg har selv or lenge siden vært borti FT/mantall hvor jeg ikke finner militærer.

Men Hans Resen er helt klart funnet i manntallet 1701, det går frem av måten det er skrevet på. I manntallet for Nærøy står også sønner som ikke bor hjemme. f. eks at stesønnen er i Bergen, eller sønnen er i tjeneste i Trondheim. Hvorfor er ikke Hans nevnt hos faren, hvis han er sønn av Christopher og Øllegaard? Sersjant Sten Resen står hos faren, og han har samme grad og samme alder som det opplyses at Hans har. Derfor skulle jeg så gjerne funnet den 1701 tellingen der Hans er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider