Gå til innhold
Arkivverket

STRAFFEPROTOKOLLER Trondhjems straffeanstalt i kongens gate i Trondhjem

Eli Tyvold
 Del

Recommended Posts

https://no.wikipedia.org/wiki/Tukthuset_i_Trondheim

Arkivet etter Trondheim tukthus finnes i Statsarkivet i Trondheim. Det inneholder fangeprotokoller m.v. Her er lenke til arkivkatalogen på Arkivportalen:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000219277

1728 - 1942

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klikker på lenken til 05 Fanger kommer du inn på Arkivportalen. Klikk på hierarki og gå ned til O5 Fanger (27) - klikk på den lille trekanten til venstre for 05 Fanger og da kommer alle seriene opp som hører inn under fanger. Der ser du at det er fangeprotokoller m.v. Det spørs hvilket tidsrom du er interessert i når det gjelder fangene. Jeg ser at den eldste fangeprotokollen starter i 1745.

For enda bedre oversikt, kan du laste ned en pdf-fil av katalogen. Hvis du legger markøren (pila) på skjermen din på A-4619 Trondheim tukthus blir feltet farget lyse grønt. Til høyre kommer det da opp et søkesymbol og et en hvit firkant med et pdf-merke. Klikk på det siste, da laster du ned pdf-filen som du bla og søke i. 

I fangeprotokollene som finnes i serie III står det følgende: 

"66 FANGEPROTOKOLLER SERIE III Disse fangebøkene er ført på trykt skjema med rubrikker som standariserte opplysningene om den enkelte fangen. Disse fangebøkene var ved ordning i 1991 merket 11 - 16. Ved siden av foto av fangen inneholder disse bøkene tildels mange opplysninger om den enkelte fange og hans forhold. Fangebøkene inneholdt ved ordning i 1991 en mengde løse vedlegg. Disse omfatter alt fra beslaglagte brev, korrespondanse med andre institusjoner vedr. fangen, søknader om ettergivelse av straff, til dikt og komposisjoner av fangene. Vedleggene er tatt ut og lagt i egne bokser. Dokumentene er lagt i egne legg, et for hver fange med navn påført. Hvert legg inneholder i tillegg en navneliste med oversikt over hvilke fanger som er representert i boksen.". 

Det ser altså ut som det er fotografier i fangeprotokollene som går fra 1902 og framover. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheimsbasen 2019 har endel protokoller scannet og andre bare søkbare. 

Hvis du har spesifikke navn kan jeg godt sjekke for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at man kan ikke gå inn i de registrene Grethe foreslår og søke på spesifikke fangenavn. Man får kun oversikt hvilke arkivalier som finnes på Statsarkivet i Trondheim hvis jeg forstår det riktig.

Jeg søker en person som sannsynligvis er registrert som Christen Bjørn fra Alstadhaug-området i Nordland. Han satt i tukthuset ca 1865. Er det mulig for meg å søke på nettet etter denne personen (utenom folketellingen 1865), eller må man ha tilgang til Trondheimsbasen som Sven har tilgang til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7 fangeprotokoller for Trondheim, men da må jeg vite hvilke år det er snakk om. Det jeg har er fra 17-1800 tallet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Sven :

Ser at Trondheimsbasen 2019 dekker Trøndelags-fylkene + søndre del av Nordland. Opplysninger om den personen du fant for meg i Trondheim Tugthus stopper der. 

Jeg har på ulike måter søkt etter denne personen bl.a for å finne når/hvor han avsluttet livet, men uten å lykkes.

Finnes det noen opplysninger i Trondheimsbasen 2019 som kan hjelpe i den forbindelse ?

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arne Hove Ødegård skrev:

Til Sven :

Ser at Trondheimsbasen 2019 dekker Trøndelags-fylkene + søndre del av Nordland. Opplysninger om den personen du fant for meg i Trondheim Tugthus stopper der. 

Jeg har på ulike måter søkt etter denne personen bl.a for å finne når/hvor han avsluttet livet, men uten å lykkes.

Finnes det noen opplysninger i Trondheimsbasen 2019 som kan hjelpe i den forbindelse ?

Mvh

Arne

Jeg finner ikke noe mer i Trondheimsbasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 14.00, Sven Hjortland skrev:

Samson Aarseth[1] vart satt inn i Trondhjems straffeanstalt i kongens gate i Trondhjem. Ved folketellinga i 1900 finn vi han der.

Han var fødd i Vevring (Førde-Sogn og Fjordane) 27.7.1871

Står det noko om han i protokollene (Straffearbeid på livstid for mord)  

[1] Sjå Naustdal Bygdebok band I side 182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2020 den 15.36, Eli Tyvold skrev:

Samson Aarseth[1] vart satt inn i Trondhjems straffeanstalt i kongens gate i Trondhjem. Ved folketellinga i 1900 finn vi han der.

Han var fødd i Vevring (Førde-Sogn og Fjordane) 27.7.1871

Står det noko om han i protokollene (Straffearbeid på livstid for mord)  

[1] Sjå Naustdal Bygdebok band I side 182

Oversikten over fanger på slaveriet går fra 1838 til 1872.

I protokollene fra tukthuset som er søkbare fram til 1911 er det ingen spor etter Samson Aarseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

•  

Sogns Tidend

https://www.nb.no/search?q="samson aarseth" &mediatype=aviser&fromDate=18600101&toDate=19101231

Screenshot_20200125_112036_compress21.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk (igjen), Sven :-).

Lurer på om det den riktige Christen Bjørn av 2 årsaker : Han er født i 1835 og ville således ha vært 76 år i 1911 og det er litt pussig at han blir valgt inn som åstedskommisær med 2 dommer på seg 🙂

Men jeg sjekker litt rundt dette.

Mvh

Arne

Endret av Arne Hove Ødegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Tønnes Torstensen Helleren f. 1831 på Heskestad er postbud av yrke. 

I Bergens Annoncetidende stpr det 11. august 1888 at han innstilles til en dom av 7 år i Trondhjem pga av å ha stjålet og vekslet dollarsedler i norske penger i Stavanger. 

I 1901 finner vi han i Trondhjem, Kongens gate , som straffange. Pers nr 109.

Er det mulig å finner noen flere opplysninger om ham? 

mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Tønnes Torstensen Helleren f. 1831 på Heskestad er postbud av yrke. 

I Bergens Annoncetidende stpr det 11. august 1888 at han innstilles til en dom av 7 år i Trondhjem pga av å ha stjålet og vekslet dollarsedler i norske penger i Stavanger. 

I 1901 finner vi han i Trondhjem, Kongens gate , som straffange. Pers nr 109.

Er det mulig å finner noen flere opplysninger om ham? 

mvh Bente Borgen

Øverst:

https://www.trondheimsbasen.no/TB-2018/SK-2619/HTML/126/

Nummer 2 fra toppen:

https://www.trondheimsbasen.no/TB-2018/SK-2109/HTML/74/

Endret av Sven Hjortland
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Tusen takk! Det var vel ikke noe bilde av ham.

mvh Bente Borgen

Nei, har ikke funnet det...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 21.1.2020 den 14.00, Sven Hjortland skrev:

Hei, min oldefar ble innsatt her 07.03.1892. Mons Olsen Fladaas f. 23.11.1858. Idømt 1 Aar, 5 Maaneder. Har du mulighet til å slå opp i protokollen for meg? Mvh Svein Erik Berntzen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein Erik Berntzen skrev:

Hei, min oldefar ble innsatt her 07.03.1892. Mons Olsen Fladaas f. 23.11.1858. Idømt 1 Aar, 5 Maaneder. Har du mulighet til å slå opp i protokollen for meg? Mvh Svein Erik Berntzen. 

https://www.trondheimsbasen.no/TB-2018/SK-2619/HTML/276/

https://www.trondheimsbasen.no/TB-2018/SK-2619/HTML/400/

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Tusen takk! Er dette noe som er alment tilgjengelig eller må du ha noe spesiell adgang for å gå inn i trondheimsbasen? Jeg er medlem i Slekt &Data Bergen.       Vet du om det fins bilder knyttet til disse protokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Svein Erik Berntzen skrev:

Tusen takk! Er dette noe som er alment tilgjengelig eller må du ha noe spesiell adgang for å gå inn i trondheimsbasen? Jeg er medlem i Slekt &Data Bergen.       Vet du om det fins bilder knyttet til disse protokollene?

https://www.slektogdata.no/nb/trondheimsbasen-2019-bestillingsside

Det er fangebilder i de nyere protokollene

Lenke til kommentar
Del på andre sider