Gå til innhold
Arkivverket

Huusmandscontract, 07111835

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg trenger litt hjelp til noen ord som jeg ikke klarer å tyde i denne kontrakten.

Her er det jeg har fått til:

01           Huusmandscontract : Herman Halvorsen fortiden Leilending paa Gaardparten Aas

02           (?): gjør herved vitterligt, at have, i Haab om B(?)

03           Samtykke bortfæstet en af sit(?) Mark ny optaget dyrkningsplads under bemeldte Gaard Aas, (?)

04           (?) og sk(?) til Aas-Ødegaarden til Skolelærer Hans Eriksen, paa følgende Vilkaar: 1, Hans Eriksen

05           forpligter Sig selv at indgjærde den ham til dyrkning øverste Rydningplads, imod at han (?) Gjærde-

06           fang af Gaardens Udmark, hvilket Gjærde han forpligter til at holde i forsvarlig Stand. 2, Han tillades om Somme-

07           ren at havne med saa mange Kreature, som han kan føde Vinteren over paa Pladsen, og som formodes

08           at kunne blive omtrænt 1 Koe og 1 Qvie. 3, De 3 første Aar, forinden Pladsen kan ansees at komme

09           i nogen Drivt, betaler han til Opsidderen 2 – to – Spdr (?), siden betaler an for hvert Aar 4 – fire – Spdr. 4, For-

10           uden Brandveed og Gjærdefang, samt Jordtag, udenfor den indhegnede Løkke, eller Plads, er han be-

11           (?) til at erholde af Gaarden. 5. De Huse, Hans  Eriksen allerede er(?) Eier af, skal tilflyttes denne

12           Rydningsplads, og til (?) Vedligeholdelse have han selv at om(?) sig om det fornødne Tømmer

13           som ikke kan tillades ham at tage i benef: Skov. 6. I Tilfælde af Hans Eriksens dødslige Afgang, for-

14           beholder hans Enke at blive boende paa Tomten i sine egne Huse, hvortil hun beholder den lid(?)

15           (?) der skal erlegges, imod at hun de(?) aarlig betaler til Opsidderen 48, førti og otte, Skg. Pladsen

16           selv falder, i det omtalte Tilfælde tilbake til Gaarden. Aas den 7de Novbr 1835. Herman Aas.

17           Vedtaget af mig til(?) og Efter(?). H. Eriksen, Skoleholder. Til Vitt. Halvor Aas. C. Aas.

18           Aar 1835 den 7de November mødte jeg paa Hr Sognepræst Bøyesens Vegne paa forbemeldte Rydnings-

19           plads, for at besigtige og opmaale Samme. Jeg fandt den at være 330 Alen i Længden og 120 i Brædden

20           og at denne Plads ikke er i nogen Maade til Gaardens Tab, men derimod, til dens Forbedring, kan

21           jeg, efter bedste Kjønn, herved bevidne. O. Hertzenberg. Standerjunker . _ Ifølge den ved Stand-

22           erjunker Hertzenberg indhentede Oplysninger, samtykker denne Huusmandscontract af B(?)

23           (?) U.F. Bøyesen.

Her er link til originalteksten (starter øverst på venstre side):
https://www.digitalarkivet.no/tl20080626350677

På forhånd takk! 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gårdparten ha namnet Aasnæs?

01           Huusmandscontract : Herman Halvorsen fortiden Leilending paa Gaardparten Aas

02           næs: gjør herved vitterligt, at have, i Haab om Beneficiarius

10           uden Brandveed og Gjærdefang, samt Jordtag, udenfor den indhegnede Løkke, eller Plads, er han be-

11           rettiget til at erholde af Gaarden. 5. De Huse, Hans  Eriksen allerede er(?) Eier af, skal tilflyttes denne

12           Rydningsplads, og til disses Vedligeholdelse have han selv at om(?) sig om det fornødne Tømmer

13           som ikke kan tillades ham at tage i benef: Skov. 6. I Tilfælde af Hans Eriksens dødelige Afgang, for-

15           som der skal erlægges, imod at hun derffor(?) aarlig betaler til Opsidderen 48, førti og otte, Skg. Pladsen

17           Vedtaget af mig til Opfyldelse og Efterlevelse. H. Eriksen, Skoleholder. Til Vitt. Halvor Aas. C. Aas.

21           jeg, efter bedste Kjønn, herved bevidne. O. Hertzenberg. Standartjunker . _ Ifølge den ved Stand-

22           artjunker Hertzenberg indhentede Oplysninger, samtykker denne Huusmandscontract af Beneficiarius

23           ius U.F. Bøyesen.

(eg trur namnet er Boyesen)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Kan gårdparten ha namnet Aasnæs?

01           Huusmandscontract : Herman Halvorsen fortiden Leilending paa Gaardparten Aas

Jeg har aldri hørt det navnet og er helt ukjent for meg. 

Kan det stå "Aaseie" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Jeg har aldri hørt det navnet og er helt ukjent for meg. 

Kan det stå "Aaseie" ?

Ikkje eg heller 😉 - har null lokalkjennskap, så det var gjetting frå mi side, med så utydeleg tekst. Kanskje lettare om du får høve til å sjå på originalen i Statsarkivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

03           Samtykke bortfæstet en af sit(?) Mark ny optaget dyrkningsplads under bemeldte Gaard Aas, ...liggende

04           ved og stødende til Aas-Ødegaarden til Skolelærer Hans Eriksen, paa følgende Vilkaar: 1, Hans Eriksen

05           forpligter sig selv at indgjærde den ham til dyrkning anviste? Rydningplads, imod at han anvises Gjærde-

09           i nogen Drivt, betaler han til Opsidderen 2 – to – Spdr (?), siden betaler han for hvert Aar 4 – fire – Spdr. 4, For-

10           uden Brændeveed og Gjærdefang, samt Jordtag, udenfor den indhegnede Løkke, eller Plads, er han be-

12           Rydningsplads, og til disses Vedligeholdelse have han selv at omraade? sig om det fornødne Tømmer

19 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Og soknepresten heiter Bøyesen.

Enig, ser det no!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bidragene Gunnar og Richard!

Da har jeg følgende tekst:

01          Huusmandscontract : Herman Halvorsen fortiden Leilending paa Gaardparten Aas

02          (?): gjør herved vitterligt, at have, i Haab om Beneficiarius

03          Samtykke bortfæstet en af sit(?) Mark ny optaget dyrkningsplads under bemeldte Gaard Aas, beliggende

04          ved og støtende til Aas-Ødegaarden til Skolelærer Hans Eriksen, paa følgende Vilkaar: 1, Hans Eriksen

05          forpligter sig selv at indgjærde den ham til dyrkning anviste Rydningplads, imod at han anvises Gjærde-

06          fang af Gaardens Udmark, hvilket Gjærde han forpligter til at holde i forsvarlig Stand. 2, Han tillades om Somme-

07          ren at havne med saa mange Kreature, som han kan føde Vinteren over paa Pladsen, og som formodes

08          at kunne blive omtrænt 1 Koe og 1 Qvie. 3, De 3 første Aar, forinden Pladsen kan ansees at komme

09          i nogen Drivt, betaler han til Opsidderen 2 – to – Spdr (?), siden betaler han for hvert Aar 4 – fire – Spdr. 4, For-

10          uden Brændeveed og Gjærdefang, samt Jordtag, udenfor den indhegnede Løkke, eller Plads, er han be-

11          rettiget til at erholde af Gaarden. 5. De Huse, Hans  Eriksen allerede er(?) Eier af, skal tilflyttes denne

12          Rydningsplads, og til disses Vedligeholdelse have han selv at omraade(?) sig om det fornødne Tømmer

13          som ikke kan tillades ham at tage i benef: Skov. 6. I Tilfælde af Hans Eriksens dødelige Afgang, for-

14          beholder hans Enke at blive boende paa Tomten i sine egne Huse, hvortil hun beholder den liden Kaalhauge

15          som der skal enlægges, imod at hun derffor?) aarlig betaler til Opsidderen 48, førti og otte, Skg. Pladsen

16          selv falder, i det omtalte Tilfælde tilbake til Gaarden. Aas den 7de Novbr 1835. Herman Aas.

17          Vedtaget af mig til Opfyldelse og Efterlevse. H. Eriksen, Skoleholder. Til Vitt. Halvor Aas. C. Aas.

18          Aar 1835 den 7de November mødte jeg paa Hr Sognepræst Bøyesens Vegne paa forbemeldte Rydnings-

19          plads, for at besigtige og opmaale Samme. Jeg fandt den at være 330 Alen i Længden og 120 i Brædden

20          og at denne Plads ikke er i nogen Maade til Gaardens Tab, men derimod, til dens Forbedring, kan

21          jeg, efter bedste Kjønn, herved bevidne. O. Hertzenberg. Standartjunker . _ Ifølge den ved Stand-

22          artjunker Hertzenberg indhentede Oplysninger, samtykker denne Huusmandscontract af Beneficia-

23          rius U.F. Bøyesen.

Greier vi noe mer her?

På 21.1.2020 den 20.57, Richard Johan Natvig skrev:

Skal det stå "... i Haab om Beneficiarius i"   ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

Greier vi noe mer her?

På 21.1.2020 den 20.57, Richard Johan Natvig skrev:

Skal det stå "... i Haab om Beneficiarius i"   ?

næs (mi lesing) er litt tvilsom lesing. Tviler også litt på eie. Synest det ser ut som "m v:" - "Gaardparten Aas m(ed) v(idere)???

Det er muleg det står "Beneficiarii", her, men vi treng ein latinkyndig person for sikrare lesing og tolking.

14 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

03          Samtykke bortfæstet en af sit(?) Mark ny optaget dyrkningsplads under bemeldte Gaard Aas, beliggende

"dyrkningsplads" trur eg er feil, trur det står "Rydningsplads", som to liner lenger ned. jf. også https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Rydningsplass og lenke derifrå.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene, Richard!

Jeg tror jeg lager en ny tråd som gjelder "Beneficiarius", kanskje jeg får noen fler innspill da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Beneficiarii

Takk, Else! Da hadde nok Richard rett 🙂

Har du noe forslag til de andre stedene jeg har satt spørsmålstegn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider