Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skifte etter fogden Petter Jacobssøn Falch 1649

Recommended Posts

Jeg leser i Gudrun J. Høibos bok at det skal være et skifte etter Helgelandsfogden Petter Jacobssøn Falch i mars 1649. Jeg har forsøkt å finne dette uten hell. Er det noen som vet?

Bi-spørsmål: Petter skal ha tatt Falch-navnet etter sin mor. Har vi orginalkilder der hun kaller seg Falch/Falkener? 

fogden døde ca. 1644 og det er ikke bevart noe  skifte etter fogden, det er bare unøyaktige formuleringer i fortidens litteratur som skulle tilsi at det var noe slikt skifte, og Margrete Pettersdatter har aldri blitt kalt Falch eller Falkener i noen kilde jeg har sett.

Hei Baard

Dette er ikke svar på ditt spørsmål, men kanskje dette er etterslekt og at du kan ha nytte av det. Fra Erik Brejls i Danmark

Mathias Flint i Nykøbing. 8.5.1694, fol.9B, 223B, næste protokol fol.89B.
E: Cathrine Johansdatter Ottendal. LV: Christen Pedersen, toldkontrollør.
Enken frasiger arv og gæld.
Enkens første ægteskab med Peder Lauge, skifte 19.9.1681. Arv til B:
1) Karen Pedersdatter.
FM: farbror Hans Lauge i Rødby.
I boet arv efter Jørgen Villumsens 2 sønner:
1) Villum Jørgensen, der døde sidste år på rejse til Norge
2) Johan Richard Jørgensen, der døde for kort tid siden.
Arvingerne er deres næstsøskendebørn (1-21):
[Jesper Hansen, foged på Helgeland og sidst på Kaupanger gods i Norge, død ca.1677. Første ægteskab med Margrethe Pedersdatter Falch, død ca. 1660]. 6B:
1) Peder Jespersen, kongelig konfessionarius og hofprædikant
2) Hans Jespersen
3) Jacob Jespersen
4) Abel Jespersdatter, død [1.1.1683], var g.m. Lorents Mortensen [Angel i Trondhjem]. Hendes børn
5) Margrethe Jespersdatter, død [ca. 1677], var g.m. Peder Pedersen [Hanning], præst i Sogndal i Norge. Hendes børn
6) Margrethe Jespersdatter [den yngre], enke efter Jørgen Christoffersen [Neuendorff] i Bergen.
[Jesper Hansens andet ægteskab med Karen Eriksdatter Blix]. 2B:
7) Lisbeth Jespersdatter g.m. Mikkel [Hansen] Schwarzkopf, præst [i Manger] i Norge
😎 Gertrud Jespersdatter g.m. Johan Omsen i Norge
[Karen Hansdatter g.m. Johan Ottendal (Uttendal), skifte Odense byfoged 23.1.1663 fol.418B]. 3B:
9) Karen Johansdatter Ottendal, [ses ikke i skiftet i Odense, men arver en søsterlod i dette skifte lige som Cathrine Johansdatter Ottendal]
10) Hans Johansen Ottendal, feldbereder i Kolding
11) Cathrine Johansdatter Ottendal
[Helvig Hansdatter] g.m. Niels Hansen i Svendborg, begge døde. 1B:
12) Karen Nielsdatter i Svendborg
[Margrethe Pedersdatter Rud, død 1693], var g.m. Zacharias Poulsen Danchel, præst i Øster Ulslev og Godsted]. 4B:
13) Poul Danchel
14) Peder Danchel
15) Kirsten Danchel g.m. Peder Bagger i Rødby
16) Maren Danchel
Mathias Flint, som er afdøde. E: Cathrine Johansdatter Ottendal. 3B:
17) Peder Mathiassen Flint
18) Anne Margrethe Mathiasdatter Flint
19) Martha Mathiasdatter Flint
FM: Christoffer Hansen Reff, skomager
[en datter af Peder Rasmussen Rud, præst i Øster Ulslev og Godsted, død 18.5.1673]. 2B:
20) Maren Jacobsdatter, enke efter Just Badskær i Nakskov
21) Vibeke Jacobsdatter i Nysted.

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
15 minutter siden, Erik Lie skrev:

fogden døde ca. 1644 og det er ikke bevart noe  skifte etter fogden, det er bare unøyaktige formuleringer i fortidens litteratur som skulle tilsi at det var noe slikt skifte, og Margrete Pettersdatter har aldri blitt kalt Falch eller Falkener i noen kilde jeg har sett.

Takk for svar Erik. Jeg har med stor interesse lest din godt kildebelagt artikkel i NST38. Utrolig bra. Jeg har dessverre ikke fått tak i oppfølgingsartikkelen i 41(?) ennå. 

5 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Jesper Hansen, foged på Helgeland og sidst på Kaupanger gods i Norge, død ca.1677. Første ægteskab med Margrethe Pedersdatter Falch, død ca. 1660]. 6B:
1) Peder Jespersen, kongelig konfessionarius og hofprædikant
2) Hans Jespersen
3) Jacob Jespersen
4) Abel Jespersdatter, død [1.1.1683], var g.m. Lorents Mortensen [Angel i Trondhjem]. Hendes børn
5) Margrethe Jespersdatter, død [ca. 1677], var g.m. Peder Pedersen [Hanning], præst i Sogndal i Norge. Hendes børn
6) Margrethe Jespersdatter [den yngre], enke efter Jørgen Christoffersen [Neuendorff] i Bergen.

Ja, dette er etterslekt, som jeg ikke har sett i kildene, annet enn at Margrethe var gift med Jesper. Er orginalkilden tilgjengelig på nett i Danmark?

13 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Mathias Flint i Nykøbing. 8.5.1694, fol.9B, 223B, næste protokol fol.89B.

https://www.brejl.dk/nykfal.html

Da må du nok inn på skifter i Nykøbing ( Mathias Flint i Nykøbing. 8.5.1694, fol.9B, 223B, næste protokol fol.89B)

eller finne denne Litteratur: Jesper Hansen, fogden på Helgeland - fogden på Haupanger af S. H. Finne-Grønn i: Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST) bind I (1927-1928) side 57-72.

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1

Dette er jo velkjent fra før, men greit at du henviser til det. Mitt utsagn om at fogdens mor Margrete Pettersdatter ikke er kalt Falch i noen kilde jeg har sett, gjelder vel å merke samtidige kilder. Fogdens familie er først og fremst kjent fra verkene til dikterprestene Marcus Carstenssøn Volquartz og Petter Dass, og skiftet etter den barnløse Peder Petterssøn Falch på Mo i Vefsn. Og i forbindelse med Helgelandsfogden Jesper Hansen som nevnes ovenfor.

Endret av Erik Lie
  • Liker 1
  • 3 måneder senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.