Gå til innhold
Arkivverket

Jakob Pettersønn Falchs sønn Jonas

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg fant. Jeg fant. 

Jeg kom på at jeg hadde vært borti en lignende sak for noen år siden. Så jeg fant relativt fort saken som bekrefter at de var tremenninger, men den sier ingenting om hvordan de er beslektet, dessverre. Men siden dette er et "register" - er det flere dokumenter om denne saken, som kan finnes andre steder i det danske kansellis papirer? Kan saksnummeret brukes til noe?

https://media.digitalarkivet.no/view/60528/1247 

Jeg har aldri sett at det fremgår på hvilken måte de var beslektet i tredje ledd i disse sakene, men hvem vet......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 27.1.2020 den 12.15, Baard Vidar Pettersen skrev:

. I broren Peder Jacobsens skifte 1772 finner vi også en gjenstand. Et sølvbeger om jeg leser riktig, merket J.P.S.F.A:L:D.B. (18. linje fra toppen i midten).

Jeg har fått en utgave av dette skiftet i bedre oppløsning. Ingenting nytt, men det bekrefter initalene jeg leste i den dårlige nettversjonen.

image.png.4fb16d7a1c1044f94d08915a3861900e.png

Jeg mener det ikke kan være noe tvil om initialene til Jakob Pedersen Falks kone.

En annen interessant sak er sølvskjea over med initialene P:F:J:S:D: Det må formodentlig være initialene til Peder Jakobsen Falch og hans kone. Og der har det vært litt fram og tilbake.

Noen trykte kilder har hennes om Inger Svendsdatter, men i skiftet kalles hun da vitterlig Hansdatter:

https://media.digitalarkivet.no/view/24885/205

Initialene på skjea skulle imidlertid tilsi at hun virkelig het Svendsdatter. Jeg har ingen andre kilder til Ingers patronym enn skiftet. Har andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider