Gå til innhold
Arkivverket

Manntallsinnføring Ellef Halvorson (?), Gudbrandsdal prosti 1664-1666

Ragni Olssøn
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/35502/129

Øvest på side 241

Forsøker å tyde en innførsel i sogneprestens manntall for Offigboe i Lom. Jeg tror oppsitter skal være Ellef Halvorson/Halfforson. 70 aar?

Resten klarer jeg ikke tyde, heller ikke overskrifter. Takknemlig for hjelp.

Edit: Dette er muligens min tipptipp osv. far. Jeg har forsøkt å følge morslinjen, men så langt tilbake er ikke kvinnene oppgitt. Info om gården Offigboe (i dag: Ofigsbø) fra denne tiden er veldig interessant.

Endret av Ragni Olssøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ragni skrev:

https://media.digitalarkivet.no/view/35502/129

Øvest på side 241

Forsøker å tyde en innførsel i sogneprestens manntall for Offigboe i Lom. Jeg tror oppsitter skal være Ellef Halvorson/Halfforson. 70 aar?

Resten klarer jeg ikke tyde, heller ikke overskrifter. Takknemlig for hjelp.

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gunnar!
Hvor nøyaktig kan man regne med at en slik oppgitt alder på 70 år er? Visste folk på 1600-tallet hvor gamle de var, eller har man bare oppgitt en circa alder (= gammel) i manntallene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ragni Olssøn skrev:

Takk Gunnar!
Hvor nøyaktig kan man regne med at en slik oppgitt alder på 70 år er? Visste folk på 1600-tallet hvor gamle de var, eller har man bare oppgitt en circa alder (= gammel) i manntallene?

Du må nok regne med circa alder/ fødselsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du må nok regne med circa alder/ fødselsår. 

Enig med Ann-Mary Engum her, holder på med folketellinger/manntall kontra kirkebøker og det kan sprike ganske mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt meg på litt mer tyding, og mener det står Husmend som overskrift i kolonnen lengst til høyre.

Ellef skal ha hatt en sønn, Hans Ellefsen, som igjen hadde en sønn, Halvor Hansen f 1642. Jeg klarer ikke å tyde om disse er oppgitt noe sted her men det er et navn som kan være Halvor..men det må i såfall være en annen, siden han er oppgitt til å være 44 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det står Husmend, eller for å vær pinlig nøyaktig Hussmend.

Hvis dette er manntallet fra 1664/65 så ble ofte kun de over 12 år innført, men etter Titus Bulches postulata ble det forfattet et nytt manntall som også omfattet mannkjønn under 12 år og det kom året etterpå. Dette finnes ikke bevart i enkelte deler av landet. Men sjekk om det finnes to manntall. Tror du kan glemme Halvor Hansen, men gå igjennom manntallet og let etter de som heter Elluffsen til etternavn evt. gå til manntallet i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at bøndene på denne tiden ofte fikk barn i godt voksen alder, og kun ha både 1, 2 og 3 koner. Har sett 70-åringer som har barn fra 40 år til 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei.

Dette er å komme så til de grader for sent til ‹timen›, en drøy måned og vel så det.

Allikevel, og selv om det nok er oppklart i mellomtiden:

I #8 spørres etter et barnebarn Halvor Hansen. Han skal være født 1642.

Kan han muligens være den noe utydelige «Tienistedr[eng].» nr. 3 – i 4de kolonne s. 241?

Disse er, såvidt jeg kan se, «Haldou Olsen, 44 Aar, Sølffest Endrisen – 24 Aar, Haldvor [hvis det er dét som er skrevet?] Hansen 22 Aar.»

Stavemåten er i såfall trefold forskjellig i samme innførsel hva angår «Halvor»: Halffuor(sen), Haldou(?) og Haldvor.

Er muligens helt på viddene her, men syntes jeg måtte bringe det til torgs.

Bedre voldsomt sent enn ikke i det hele tatt? 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Tastesnubling
Lenke til kommentar
Del på andre sider