Gå til innhold
Arkivverket

Segl på skjøte 1693 - Halse Tinglag Nordmøre

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

I et skjøte datert 18.oktober 1693 selger Anders Jørgensen Rib gården Nauten i Halse Tinglag på  Nordmøre til Johan Mechlenburg. Anders har et segl med mange detaljer. Øverst er det en en liggende C eller kanskje en måneskalk. To armer strekker seg mot skalken og mellom armene er det en stjerne.  Stjerne og måneskalken finnes også på skjoldet nederst. Er det noen som har sett lignende segl evt. komme med tips om hvor jeg kan søke videre? Jeg legger med flere bilder av seglet, ikke alle er like tydelige, men ved å se de i sammenheng så går det an å danne seg et inntrykk av seglet.

Bilde 2.jpg

Bilde 7.jpg

Bilde 9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Erik og Ivar. Jeg tror vel at det er A og I som står der.  Synes tverrstreken, hvis det er en L, er litt  for kort. Hva mer informasjon kan en dra ut av seglet? Var det vanlig med så mye utsmykking på et segl. Jeg har sett bumerker fra gårder i området og de er mye enklere. Men en kan vel ikke sammenligne segl på et skjøte og bumerker? Anders Jørgensen skrev seg med tilnavnet Ribe og var antakelig dansk av opprinnelse. Kan det gi noe informasjon? 

Bilde 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Svein Arnolf Bjørndal said:

Hvordan ble Anders Jørgensen titulert eller omtalt?

Seglet ser ut som et adelssegl, ikke som et vanlig bondesegl.

Anders Jørgensen skulle ha fått 5 spann av kongen som belønning for deltakelse i en krig. Jeg har ikke sett noen tittel på Anders, men mye er ukjent om denne karen. Han dukket opp på Nordmøre ca. 1675 og selger gården Nauten, som seglet er hentet fra, i 1693. Det ser forøvrig  ut som han har overtatt krongods som var pantsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman L. Løvenskiold  HERALDISK NØKKEL

Jeg finner ett som passer ganske bra: 

LOSSIUS

Skjold: Halvmåne, 1 omvendt liggende over en 7- eller 8-oddet stjerne. Den aktuelle her er 6-oddet.

Hjelm: Armer 2, mellom dem en 7-oddet eller 8-oddet stjerne. Den her er 6-oddet.

Farger: Armer hvitt eller sølv. Måne og stjerne gult eller gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Arnstein Rønning skrev:

Herman L. Løvenskiold  HERALDISK NØKKEL

Jeg finner ett som passer ganske bra: 

LOSSIUS

Skjold: Halvmåne, 1 omvendt liggende over en 7- eller 8-oddet stjerne. Den aktuelle her er 6-oddet.

Hjelm: Armer 2, mellom dem en 7-oddet eller 8-oddet stjerne. Den her er 6-oddet.

Farger: Armer hvitt eller sølv. Måne og stjerne gult eller gull.

Jeg har en DNA-match (treff) på My Heritage som er etterkommer av både Anders Jørgensen Ribe Ormbostad f 1621 og Lorentz Andreas Christopher Lossius (stamfar for Lossius i Norge). Så at det har vært samrøre mellom disse to familiene er tydelig. Jeg har f.eks et eksempel fra egen slekt der det er tydelig at en svigersønn har "arvet" seglstampen til svigerfar.

Jeg er ikke etterkommer av verken Anders Ribe eller Lorentz Lossius. Men grunnen til at jeg får DNA-treff med denne dama, er nok at hun har ei grein bakover til Margrethe Jørgensdatter Augustinusen Halse, og ei anna grein bakover til Augustinus Isakson Hals, og ei tredje til Gabriel Olsen (Røgh), som er min forfar (stamfar til Røgh-slekta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig interessant, Arnstein! Halse og Hals er lokalt på Nordmøre og Røgh er vel også i området. Med et så likt segl så er det kanskje noe felles aner. Den Lossius du nevner, hadde han forbindelser til gruvedrift på Røros / Kvikne?  Anders J. R hadde to sønner. Jeg har testet begge linjene og det er en far(langt bak) som har lurt seg inn siden de to brødrene har ulik Y-DNA Haplogruppe. Hadde vært artig å vite hvilken Haplogruppe Lorentz Lossius hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han som var på Røros https://www.geni.com/people/Lorentz-Andreas-Lossius/5140261779570046546#/tab/overview

Jeg har en gratiskonto på Geni, og det er en "flik" der det står DNA på Lorentz Lossius. Det er MULIG at du må ha konto for å se dette. Men under fliken finner du mange farslinjer fra Lorentz og helt ned til i dag. De siste som lever i dag får du ikke navn på, men det synes lett å finne flere nålevende i y-linjer ved litt detektivarbeid.

PS Geni har ikke opplysning om haplogruppe for Lossius, men det kan godt være at den finnes (med tanke på at det synes å være mange som har slik linje). 

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Henrik Ormbostad skrev:

Med et så likt segl så er det kanskje noe felles aner.

Kanskje. Nå husker jeg ikke hvor jeg leste dette, men det var visstnok slik at de utstedte adelsbrevene hadde en begrenset mengde motiver, slik at man finner slekter som har svært likt våpenskjold, selv om de ellers ikke er beslektet. I farten kommer jeg på Tordenstjerne (1505) og Lystrup (1549).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner på Geni et segl som er tilnærmet identisk sekstagget stjerne. Det er navnet til broren til Lorentz, Esechiel  som står nevnt i bildet.  Jeg sakser fra Geni -siden: Bürgerliches Familienwappen von 1632.  Geni - link.  Jeg kan ikke skjønne annet at det må være en link mellom Anders Jørgensen Rib og Lossius når likheten er så slående.

Ezechiel Lossius.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på om Anders Jørgensen her har noe med Lossius å gjøre, men våpenet ligner jo så absolutt.

Min 7-tipp Lorentz Lossius kommer til Norge sammen med Daniel Barth, som blir direktør for Kongsberg sølvverk. Også Barth (som er en av Henrik Ibsens forfedre) har et våpen som ligner mye på dette. Så kan en jo spørre seg om det kan skyldes et eller annet slektskap eller om det har noe å gjøre med et felles miljø de evt. tilhører i Tyskland. Imidlertid er de to født på helt forskjellige steder der sør. Så langt jeg husker fra Hans Cappelens bok om slektsvåpen, så har både Lossius og Barth en stjerne og en månesigd, men stjernene har ikke det samme antallet tagger. Våpenet ligner også mye på Tyrkias og Pakistans to flagg, og det brukes generelt som symbol for islam:  https://no.wikipedia.org/wiki/Halvmåne (se avsnittet om "Islam"). 

For øvrig skiller kun ett eneste tidlig kvinneledd (5-tipp) i anelinjen fra Lossius meg fra å kunne benytte dette slektsvåpenet, siden retten til slike jo nedarves i sammenhengende mannslinje.

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Odd Roar Aalborg said:

Tviler på om Anders Jørgensen her har noe med Lossius å gjøre, men våpenet ligner jo så absolutt.

Min 7-tipp Lorentz Lossius kommer til Norge sammen med Daniel Barth, som blir direktør for Kongsberg sølvverk. Også Barth (som er en av Henrik Ibsens forfedre) har et våpen som ligner mye på dette. Så kan en jo spørre seg om det kan skyldes et eller annet slektskap eller om det har noe å gjøre med et felles miljø de evt. tilhører i Tyskland. Imidlertid er de to født på helt forskjellige steder der sør. Så langt jeg husker fra Hans Cappelens bok om slektsvåpen, så har både Lossius og Barth en stjerne og en månesigd, men stjernene har ikke det samme antallet tagger. Våpenet ligner også mye på Tyrkias og Pakistans to flagg, og det brukes generelt som symbol for islam:  https://no.wikipedia.org/wiki/Halvmåne (se avsnittet om "Islam"). 

For øvrig skiller kun ett eneste tidlig kvinneledd (6-tipp) i anelinjen fra Lossius meg fra å kunne benytte dette slektsvåpenet, siden retten til slike jo nedarves i sammenhengende mannslinje.

Dette kan jeg alt for lite om og alle bidrag til å kaste lys over seglet til AJR  mottas med takk. Forøvrig så har Lossius-våpenet ulikt antall tagger i våpenet. Jeg har sett både seks og sju tagger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en adelsslekt som i nyere tid benevnes "Månestjerne" har et våpen som ligner.

Det er kanskje litt tenkelig at stjernen og månesigden kan være et generelt benyttet våpensymbol, og da kan det gjerne forekomme i diverse slekter uten at disse nødvendigvis må være forbundet med hverandre.

Får håpe noen som har mer greie på dette kan si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har lagt ut en forespørsel på forumet  Danske slægtsforskere siden Anders nok var av dansk opprinnelse. Tilnavnet Ribe tyder på dette.  Forløpig er det ikke kommet noen oppløftende svar fra den kanten. Jeg har fått mange gode tips i tråden her, men mangler vel noe om seglet kan knyttes til en annen slekt. Tilsynelatende er det stor likhet med Lossius sitt segl, men dette kan være et blindspor. Jeg  håper noen med større faglig kompetanse på emnet enn meg kan lede meg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider