Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne informasjon om eiendom

Anja Kathrine Skoglund
 Del

Recommended Posts

Hei,

Min morfar Karl Fredrik Komeros bodde på en eiendom som het Skrøytnes i Pasvik i Finnmark. Han flyttet derifra i cirka 1954-56.

Jeg har forsøkt å finne informasjon om salg eller overtagelse  av denne eiendommen, men den tilhører i dag Finnmarkseiendommen og har ikke bolig og bruksnummer. 
Hvor skal jeg henvende meg for å finne informasjon om eiendommen?

På forhånd tusen takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet i Tromsø har fått avlevert arkiv etter nå nedlagte Finnmark jordsalgskontor (del av Statskog). Kontoret ble lagt ned ved opprettelsen av Finnmarkseiendommen (med overføring av statlige eiendommer til dem jf. Finnmarksloven).

I arkivet finnes opplysninger angående både forpaktning/feste og kjøp av det som har vært statlig grunn i Finnmark. Personer som henvender seg til Arkivverket har ofte vært i kontakt med Finnmarkseiendommen allerede, som til dels sitter på bedre registre enn oss for fremfinning. Disse er dessverre ikke avlevert ennå.

Uansett kan du starte med å ta kontakt med Arkivverket og så blir du evt. henvist til Finnmarkseiendommen ved behov. Opplysninger om eiendommer kan både være å finne i sakarkiv ordnet etter nøkkel og i egne serier med eiendomssaker (basert på at personer har søkt om kjøp eller forpaktning av statsgrunn). Slikt materiale er ordnet kommunevis og etter et eget nummersystem over når søknader er kommet inn. Til hjelp for fremfinning finnes noen journaler/protokoller.

For å lete behøves selvfølgelig geografisk informasjon (kommune og navn på eiendommen om man har det). I tillegg vil det være en stor fordel med informasjon om eiere/festere/forpaktere (historikk rundt dette).

For å be om oppslag i dette materiale kan du benytte skjema som du finner her:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/opplysninger-om-eiendom#!/form/0

Lenke til kommentar
Del på andre sider