Gå til innhold
Arkivverket

Ble det foretatt folketelling i Gausdal i 1801?

Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å finne personer i Gausdal under folketellingene i 1801. Dette har jeg ikke fått til.

Ble det foretatt folketelling her i 1801? Så vidt jeg vet har Gausdal prestegjeld kirkebøker fra sognet digitalisert helt fra 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Frank Rusten skrev:

Jeg har forsøkt å finne personer i Gausdal under folketellingene i 1801. Dette har jeg ikke fått til.

Ble det foretatt folketelling her i 1801? Så vidt jeg vet har Gausdal prestegjeld kirkebøker fra sognet digitalisert helt fra 1600-tallet.

Bruk Finn kilde. 

Kategori:Folketellinger, velg Folketellingen 1801

Geografi:Østlandet, Oppland, velg Vestre Gausdal og Østre Gausdal.

Søk!

Resultat:

Digitalarkivet
Ann-Mary Engum 

Finn kilde

Søket ditt ga 1 treff som inneholder alle søkebegrepene
  • 1

Arkiv: Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling

• 1

Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket

E-post: digitalarkivet@arkivverket.no
Hjelpetelefon: 480 55 666

Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO

Personvernerklæring

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&jt[]=13&m[]=0523&m[]=0522

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha med hele prestegjeldet (inkludert Svatsum og Follebu) kan du gjøre slik:

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1801?fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&alder=&ny_husholdning=&merknader=&bosted=&bydel=&gaardsnummer=&area[]=2601&area[]=2600&area[]=2124

Altså gå inn via Finn kilde, og velg 1801 under folketellinger, eller kanskje lettere; gå inn via menyen helt til høyre (Flere søkeinnganger) og gå rett på FT 1801. 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Altså gå inn via Finn kilde, og velg 1801 under folketellinger, eller kanskje lettere; gå inn via menyen helt til høyre (Flere søkeinnganger) og gå rett på FT 1801.

Ja, det enkleste skal være å velge Flere søkeinnganger -> Folketellingen 1801. Da kommer du til det landsdekkende søket, og så kan du i geografimenyen avgrense hvilke deler av landet du vil søke i. Merk at du søker i hele Gausdal prestegjeld, uansett om du bare velger ett av soknene Gausdal, Svatsum eller Follebu.

Som vist over, er det mulig å bruke Finn kilde til å finne fram til å søke i folketellinga 1801 for Gausdal prestegjeld alene, men det var mer relevant i "Gamle Digitalarkivet", hvor det landsdekkende søket ikke hadde like god funksjonalitet som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider