Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av barnedåp i Elverum 1873 og 1887

May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Slik omtrent:

14  | 16/12 72 | 26/1 | August | uekte | Tjener Ungk. Oluf Akselsen Mo 45 / Pige Amborg Olsd. Mo 59 |  Ole Olsen Kynsberget, Ole Ottos. Nordbak(?), Helene Olsd. Kynsveen, Oline Olsd. Grøndalen | Bægges 1ste Leiermaal; opg. af 1ste Fadder.

15 | 1887 Decbr. 23. | Februar 29 | Peter | Reisende Handelsmand Paul Olsen fra Kristiania og Pige Amborg Olsdatter |Kristiania / Stenberg i Kynberg | 1842 | 1844 [eller 1849?] | Selveier Alexander(?) Pedersen Lundby, Pige Beate …sdtr Holtet Selveier Peter Mortensen Nesby(?) og H. Agnete Nilsdtr. | uægte | Anmeldt af Barnemoderen som hendes 3die Leiermaal med forskj.  …? 14/73 og 134/73. Anm. Fryderich? 20?/3 88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Slik omtrent:

14  | 16/12 72 | 26/1 | August | uekte | Tjener Ungk. Oluf Akselsen Mo 45 / Pige Amborg Olsd. Mo 59 |  Ole Olsen Kynsberget, Ole Ottos. Nordbak(?), Helene Olsd. Kynsveen, Oline Olsd. Grøndalen | Bægges 1ste Leiermaal; opg. af 1ste Fadder.

15 | 1887 Decbr. 23. | Februar 29 | Peter | Reisende Handelsmand Paul Olsen fra Kristiania og Pige Amborg Olsdatter |Kristiania / Stenberg i Kynberg | 1842 | 1844 [eller 1849?] | Selveier Alexander(?) Pedersen Lundby, Pige Beate …sdtr Holtet Selveier Peter Mortensen Nesby(?) og H. Agnete Nilsdtr. | uægte | Anmeldt af Barnemoderen som hendes 3die Leiermaal med forskj.  …? 14/73 og 134/73. Anm. Fryderich? 20?/3 88.

Tusen takk for tydingen du har gjort for meg. Jeg har funnet Amborgs dåp som sier at hun er født i 1849, - hun er for øvrig tvilling, barn nr 72 og 73 her https://media.digitalarkivet.no/view/9169/86671/33

Jeg lurer på om tallene bak navnet på foreldrene, Oluf Akselsen Mo 45 /Pige Amborg Olsd Mo 59 skal være deres respektive fødselsår, men ble usikker siden hun er født i 1849, noe som vel da stemmer bedre med det som er angitt i forbindelse med sønnen Peters dåp i 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Amborg og Oline leser jeg som ungkarl Ole Olsen Kjønberget og Pigen Elen Ingvaldsdr. Hagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Foreldrene til Amborg og Oline leser jeg som ungkarl Ole Olsen Kjønberget og Pigen Elen Ingvaldsdr. Hagen.

Tror faren heter Ole Olsen Kynberget, det er et sted i Elverum som heter det, og i dåpen til Amborgs første barn August må det være faren som er nevnt som fadder Olse Olsen Kynberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.