Gå til innhold
Arkivverket

Er Digitalarkivet fortsatt nede?


Kolbjorn Sveen
 Del

Recommended Posts

Mulig at jeg er ekstra klønete, men jeg får denne meldingen:

 

ARKIVVERKET
Våre tjenester er for øyeblikket nede for vedlikehold. Vi beklager ulempene dette medfører.
Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Etter mye klikking kom jeg inn! Takk for svar.

 

 

Jeg tømte søkehistorikken, og da fungerte alt som det skulle. 

Var nok noe som lå og stengte for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er pussig! bookmarks fungerer ikke for digitalarkivet, kirkebøker og folketellinger. Det får nå så være. De kan man slette  og legge inn att.

 

Men når jeg tar opp www.digitalarkivet,no og går opp i høgre hjørne, klikker på disse tre strekene og går til skannede arkiver, kirkebøker og legger inn Hedmark og Ringsaker, så får jeg dette:

 

ARKIVVERKET
Våre tjenester er for øyeblikket nede for vedlikehold. Vi beklager ulempene dette medfører.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Men det er pussig! bookmarks fungerer ikke for digitalarkivet, kirkebøker og folketellinger. Det får nå så være. De kan man slette  og legge inn att.

 

Men når jeg tar opp www.digitalarkivet,no og går opp i høgre hjørne, klikker på disse tre strekene og går til skannede arkiver, kirkebøker og legger inn Hedmark og Ringsaker, så får jeg dette:

 

ARKIVVERKET
Våre tjenester er for øyeblikket nede for vedlikehold. Vi beklager ulempene dette medfører.

 

Jeg bruker kun mobiltelefonen. 

Går inn via de tre strekene. 

Har ikke samme problem som

det du beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig! Logger jeg meg inn på digitalarkivet og klikker flere søkerinnganger ft 1891, så fikk jeg samme svar. Klikket meg inn en gang til, da kom jeg inn. Gjorde det samme for ft. 1875, fikk samme svaret.

 

Så prøvde jeg igjen krk bok Ringsaker, via disse tre streker, kom ikke inn. Prøvde Veldre både via mitt bookmark og via disse tre strekene og kom inn!

 

Noe rart er det og når det av og til fungerer og av og til ikke, så blir jeg bare ett spørsmålstegn. Jeg har jo gjort dette "1000" ganger,.

Endret av Kolbjorn Sveen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er oppe. Prøv å laste sidene som feil på nytt (kontroll-R eller tilsvarende alt etter som hvilken nettleser man bruker). Det er lokal "husk" som lager trøbbel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Bruvik har rett. Det skjedde noe da dere var nede i går, Men når jeg dobbel eller av og til trippelklikker på adressen, da våkner Digitalarkivet på min pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Jeg tror Bruvik har rett. Det skjedde noe da dere var nede i går, Men når jeg dobbel eller av og til trippelklikker på adressen, da våkner Digitalarkivet på min pc.

 

Det har ikke noe direkte å gjøre med at Digitalarkivet var nede.

 

Nettleseren din lagrer sidene du besøker i hurtigminnet, slik at den slipper å laste dem inn på nytt gang på gang. Nettleseren din husker noen av sidene i Digitalarkivet slik de var i forbindelse med nedetida, og i stedet for å laste dem ned på nytt, viser nettleseren de versjonene av sidene som nettleseren husker - i dette tilfellet plakaten med beskjed om at Digitalarkivet er nede. Når du derimot besøker ei side i Digitalarkivet som nettleseren ikke har i hurtigminnet, blir sida lastet inn helt på nytt. Derfor er det tilsynelatende slik at noen sider "virker", mens andre sider "ikke virker".

 

Som min kollega Tone Merete Bruvik har skrevet: Sørg for å tømme hurtigminnet i nettleseren, slik at sidene lastes inn helt på nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere svarer!. Jeg følte meg litt om en "datapyse" og har ikke tidligere opplevd noe slikt.Itte vet je åssen jeg tømmer hurtigminnet🙂

 

Men uansett. Nå fungerer det kjempefint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

 

Som min kollega Tone Merete Bruvik har skrevet: Sørg for å tømme hurtigminnet i nettleseren, slik at sidene lastes inn helt på nytt.

Og for meg som overhodet ikke er teknisk innstilt , men er avhengig at ferdig instalert vare funker ......hvordan i h......tømmer jeg hurtigminnet ( vet ikke engang hva det er )  ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mobilen. 

Helt øverst på siden til høyre er det 3 prikker. Trykker på der, og velger "Logg", og deretter "Tøm nettleserdata". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

Og for meg som overhodet ikke er teknisk innstilt , men er avhengig at ferdig instalert vare funker ......hvordan i h......tømmer jeg hurtigminnet ( vet ikke engang hva det er )  ? 

 

Hva hurtigminnet er, er kort forklart i mitt forrige innlegg. Se også Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Hurtigminne

 

Framgangsmåter for tømming av hurtigminnet avhenger av hvilken nettleser man har. Aktuelle framgangsmåter kan finnes ved f.eks. å google "tømme hurtigminnet": https://www.google.com/search?q=tømme+hurtigminnet&oq=tømme+hurtigminnet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.