Gå til innhold
Arkivverket

4 parter av en våg

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I dette dokumentet fra 1699 står det beskrevet at det blir pantsatt 4 parter af een wog. Så står det at den femte ikke ble pantsatt. 1 våg var vel 3 pund. Hvordan skal jeg forstå at dette var delt i fem, eller misforstår jeg noe her?

524741249_4parter.thumb.png.38df6fe91b15e8b9376b98684068823b.png

Dokumentet finnes dessverre ikke online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

I dette dokumentet fra 1699 står det beskrevet at det blir pantsatt 4 parter af een wog. Så står det at den femte ikke ble pantsatt. 1 våg var vel 3 pund. Hvordan skal jeg forstå at dette var delt i fem, eller misforstår jeg noe her?

Det er vel naturlig å forstå 4+1 parter av en våg som 4/5 våg og 1/5 våg, som da igjen blir 2 2/5 pund og 3/5 pund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er vel naturlig å forstå 4+1 parter av en våg som 4/5 våg og 1/5 våg, som da igjen blir 2 2/5 pund og 3/5 pund?

Ja, det virker jo slik. Synes bare det var en underlig oppdeling, og tidligere i dokumentet er de samme 4 parter nevnt, men da er det ikke sagt noe om en femte, altså er det underforstått et dette er 4 parter av ... noe. Trodde derfor det var en "kjent" oppdeling av våg utenom pund - altså at det kanskje var mer enn 5 parter totalt.

4-2.thumb.png.06635ee310f0dae599709900f8d3910b.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Ja, det virker jo slik. Synes bare det var en underlig oppdeling, og tidligere i dokumentet er de samme 4 parter nevnt, men da er det ikke sagt noe om en femte, altså er det underforstått et dette er 4 parter av ... noe. Trodde derfor det var en "kjent" oppdeling av våg utenom pund - altså at det kanskje var mer enn 5 parter totalt.

Enig i at det er litt underlig, men det kan jo være noe underforstått som ikke framgår av det som ble skrevet ned.

Her er hva Norsk historisk leksikon skriver: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Våg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.