Baard Vidar Pettersen Skrevet Januar 31, 2020 Del Skrevet Januar 31, 2020 I dette dokumentet fra 1699 står det beskrevet at det blir pantsatt 4 parter af een wog. Så står det at den femte ikke ble pantsatt. 1 våg var vel 3 pund. Hvordan skal jeg forstå at dette var delt i fem, eller misforstår jeg noe her? Dokumentet finnes dessverre ikke online. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Januar 31, 2020 Del Skrevet Januar 31, 2020 2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev: I dette dokumentet fra 1699 står det beskrevet at det blir pantsatt 4 parter af een wog. Så står det at den femte ikke ble pantsatt. 1 våg var vel 3 pund. Hvordan skal jeg forstå at dette var delt i fem, eller misforstår jeg noe her? Det er vel naturlig å forstå 4+1 parter av en våg som 4/5 våg og 1/5 våg, som da igjen blir 2 2/5 pund og 3/5 pund? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Vidar Pettersen Skrevet Januar 31, 2020 Forfatter Del Skrevet Januar 31, 2020 11 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev: Det er vel naturlig å forstå 4+1 parter av en våg som 4/5 våg og 1/5 våg, som da igjen blir 2 2/5 pund og 3/5 pund? Ja, det virker jo slik. Synes bare det var en underlig oppdeling, og tidligere i dokumentet er de samme 4 parter nevnt, men da er det ikke sagt noe om en femte, altså er det underforstått et dette er 4 parter av ... noe. Trodde derfor det var en "kjent" oppdeling av våg utenom pund - altså at det kanskje var mer enn 5 parter totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Januar 31, 2020 Del Skrevet Januar 31, 2020 7 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev: Ja, det virker jo slik. Synes bare det var en underlig oppdeling, og tidligere i dokumentet er de samme 4 parter nevnt, men da er det ikke sagt noe om en femte, altså er det underforstått et dette er 4 parter av ... noe. Trodde derfor det var en "kjent" oppdeling av våg utenom pund - altså at det kanskje var mer enn 5 parter totalt. Enig i at det er litt underlig, men det kan jo være noe underforstått som ikke framgår av det som ble skrevet ned. Her er hva Norsk historisk leksikon skriver: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Våg Baard Vidar Pettersen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå