Gå til innhold
Arkivverket

Munterly og hytte på Glattetre - Torridal i Kristiansand kommune

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut litt om mine foreldres første år som gifte, og  mitt eget og min brors fødested.

Mine foreldre flyttet rett etter krigen til Oddernes, og bodde i tur og orden i to enkle hytter i Skråstadområdet.

1. Den første hytta lå mellom Torridalsveien og Otra, omtrent ved Skråstadgårdene.  Jeg har hørt at den ble kalt Munterly.   I Norge Bebyggelse (NB), trolig med opplysninger innsamlet 1954, er det  omtalt en eiendom som kalles Otraly.  Men husa som beskrives  for denne eiendommen er langt større enn hva jeg mener Munterly var.  Ca 1947 flyttet de videre til:

B     Ei anna hytte.  Jeg husker hytta fra 1960-tallet.  Den lå på en kolle på østsiden av Torridalsveien, godt synlig fra veien den gang. Det var snekret trapper opp til hytta, trapper som senere ble erstattet med en gangvei.  I NB er omtalt ei hytte under gården Glattetre, oppført 1860 og eid av Yngvild Høye.  I følge  NB er den utleid til et danskfødt ektepar, som bor der med sine to små gutter.

Jeg tror det må være denne hytta mine foreldre leide, fram til senhøstes 1949.  Da var både jeg og min bror født.   

Begge mine foreldre er for lengst borte, så jeg har ingen å spørre lenger.

1     Jeg håper på denne måten å få noen opplysninger om begge disse hyttene, både Munterly og hytta på Glattetre.

2    Eller er det ei anna hytte enn den på Glattetre som passer bedre med beskrivelsen ?

3    Hva har skjedd med hyttene? 

4     Finnes det noen foto av hyttene?

5    Er det noen jeg kan kontakte?

mvh Per Tore Solheim.

per.tore.solheim@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du kanskje fra før....:

Fædrelandsvennen
Side 2 
ruder i en hytte til« horende blandt andre 2 her i byen bo« satte momd. Hytten kaldes „Munterly" og ligger ved Skraaftad i Oddernes. Manden krob ind gjennem vinduet, star ud lansen i dsren

Fædrelandsvennen
Side 13 
Prestøyna omkring 1920, og hytta i bakgrunnen tilhørte hennes bror, Arne Sørensen. Hytta ble kalt «Munterly», men den ble revet for noen år siden på grunn av en veiomlegging. I båten sees fra venstre....

Fædrelandsvennen
Side 19 
du kjenner Harald og Gunnar Strømme, som har «Spar». Og dette er et festlig bilde av «Munterly» på Sødal, hvor kameratkretsen til min far ferdes... Men jeg tror kanskje vi bør konsentrere oss....
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for innspill fra G. Flood.  Dette beviser i alle fall at det har eksistert ei hytte som ble kalt Munterly.  Jeg får ikke åpnet de to nyeste utgavene av Fædrelandsvennen, men det trenger jeg vel ikke.

Som nevnt inneholder Norges Bebyggelse omtale av en eiendom i det aktuelle området som kalles  Otraly, med matrikkelnr 32/14.  Men jeg tror helst dette er en annen eiendom, og merkelig nok finner jeg ikke Munterly omtalt.....

Vedrørende den andre hytta så stor den bare omtalt under gårdsnummer 30, som er gårdsnummeret til Glattetre.

Nå fikk jeg lastet opp to bilder.  Det til venstre er utsnitt fra Norges Bebyggelse -  hytta som er omtalt under Glattetre.  Bildet til høyre er  et familiebilde jeg har liggende, og er sikkert tatt   utenfor den hytta jeg leter etter.  Men viser bildene fra samme hytte?

0. Hytta på Skråstad (2).jpg

1.  Far og meg foran hytta på Skråstad. 1948.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Jeg får ikke åpnet de to nyeste utgavene av Fædrelandsvennen, men det trenger jeg vel ikke.

Det står jo litt interessante opplysninger der:  

7 timer siden, Grethe Flood skrev:

Prestøyna omkring 1920, og hytta i bakgrunnen tilhørte hennes bror, Arne Sørensen. Hytta ble kalt «Munterly», men den ble revet for noen år siden på grunn av en veiomlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Hei.

Jeg bor på Glattetre, og jeg kan høre med min bestefar (som er født og oppvokst her) om han vet noe om denne hytta. 

redigert: da har jeg snakket med min bestefar, som ikke kan minnes noen som passer beskrivelsen, boende i hytta på Glattetre. Han kan derimot fortelle at det lå et sted ved Skråstad som også ble kalt Glattetre - han mener at det lå ei hytte der som kan passe dine beskrivelser... (ca. der Torridalsveien 270 ligger nå) 

Mvh Elise 

Endret av etorgrim
Lenke til kommentar
Del på andre sider