Gå til innhold
Arkivverket

Klessbutikken Olsen & Rasmussen Bergen ca 1890 - 1931

Asbjørn Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Min oldefar Carl Rasmussen (født 1865 - død 1913) og etter hans død sønnen Finn Rasmussen (født 1891 - død 1922) og til slutt Alf Bauer Rasmussen (født 1901 - død 1984) drev sammen med en kompanjong Olsen en klessbutikk som het Olsen & Rasmussen som fra ca 1891 - 1899 holdt til i Strandgaten 13 og fra 1899 til og med Bergensbrannen i 1916 i Småstrandgaten 5 og deretter  noen år etter bybrannen og frem til 1931/32 i Olav Kyrresgate 7, hvor den til slutt ble lagt ned som en del av en konkurs.

Jeg vet mye om min familie, men det jeg har til gode å finne ut er hvem denne Olsen var og eventuelt hans etterkommere.

Så det jeg lurte på er om det finnes informasjon rettet mot firmaer, som en idag finner ved å bruke f.eks. www.proff.no. Sånn som årsrapporteringer, skatt, tinglysninger etc, som kan være til hjelp med å komme noe nærmere om butikken og personene relatert til den. Her er det då interresant å finne info som når butikken ble opprettet, butikkens ansatte og eiere, eventuelt årsberetninger som skatt/ligning osv.

Det jeg har funnet og fått til nå, er informasjon som finnes på nb.no (salgs annonser, hva de solgte, jobb utlysninger, flyttingen i 1899, tiden i barakkene etter brannen etc), adressebøkene og konkurspapirer fra 1931.

En annen del av historien som er av interresse opp i dette, er om Finn Rasmussen sin kone Olga Marie Hjertaas og hennes sønn Finn Juul Rasmussen. Etter Finn sin død og med pengemidler som muligens kan ha blitt tatt fra butikken sin beholding (sier historien) så bygde hun Hotel Transatlantic borte ved bryggen, som under krigen var en av flere bygninger som ble ødelagt ved eksplosjonen i en ammunisjonsbåt som låg nedenfor Bergenshus festning. Men det er nå et sidespor, som og tilhører til historien.

Men jeg håper noen her, har gode tips om hvor jeg kan finne denne typen informasjon.

Hilsen
Asbjørn Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider