Gå til innhold
Arkivverket

Forslag til Arkivverket

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har et forslag som jeg lenge har tenkt på:

Jeg har lenge jobbet med tekster i diverse Pantebøker som jeg har tydet og lagret på egen PC. Det ligger ganske mange timer arbeid bak disse tekstene. Samtidig tenker jeg at det er dumt hvis andre må bruke tid på de samme tekstene som jeg allerede har jobbet med.

Derfor: kan det være mulig å opprette en egen gruppe under "Digitalarkivet" som f.eks kan kalles "Tydete tekster fra medlemmer" der man kan legge inn sine egne tekster m/ nødvendig emne-knagger slik at andre brukere kan søke opp på fylke/kommune og kanskje finne tekster som de er ute etter. (evt oppdatere tekstene?)

Det er sevlsagt viktig at Arkivverket påpeker at disse tekstene på ingen måte er offentlig godkjente transkripsjoner og at de kun kan brukes til private formål osv.

Hva tenker dere om et slikt forslag?

mvh

Marius H. Enerud

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivene har en betydelig samling avskrifter fra pantebøkene, les her under punktet Avskriftsamlingerhttps://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/avskrifter

Vi er nok ikke så veldig interessert i å bygge opp ennå en slik samling, våre ressurser bør gå til å å få disse eksisterende avskiftsamlingene ut på Digitalarkivet. Pantebøkene brukes om du er inne på ofte til rettslig bruk, slik at autoriserte avskrifter er meget viktig.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tone Merete Bruvik skrev:

Statsarkivene har en betydelig samling avskrifter fra pantebøkene, les her under punktet Avskriftsamlingerhttps://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/avskrifter

Vi er nok ikke så veldig interessert i å bygge opp ennå en slik samling, våre ressurser bør gå til å å få disse eksisterende avskiftsamlingene ut på Digitalarkivet. Pantebøkene brukes om du er inne på ofte til rettslig bruk, slik at autoriserte avskrifter er meget viktig.  

Takk for svar, Tone!

Basert på den linken du sendte så tolker jeg det sånn at man lenge har hatt et pågående prosjekt for å tyde alle tingbøker men at dette ikke ligger ute digitalt enda? Er det en «dungnad» der man kan bidra eller er det 100% internt?

Bare for å tydeliggjøre: Mitt utgangspunkt var å samle brukernes tydinger av tekster (f eks gruppert på fylke/kommune i Arkivverket). Vi er jo mange slektsgranskere og lokalhistorike som tyder tekster fra pantebøker, rettsbøker, tingbøker osv. Disse har ofte ingen annen verdi enn rent lokalhistorisk/personlig.

Forum-trådene ligger idag i forumene kun for en avgrenset periode, så tydinger som er gjort her for noen år siden finner man ikke lenger.

Fra Arkivverkets side ville dette kreve å opprette en ny Forum-gruppe med undergrupper(feks gruppert på fylke og kommune). Søkemotoren har vi jo allerede. For meg virker det ikke som så mye jobb fra Arkivverkets IT-folk? 

Men da har jeg ihvertfall luftet ideen 🙂

mvh
Marius

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumtrådane er vel tilgjengelege så langt tilbake som forumet har eksistert, sjølv om konverteringa av gamleforumet til Oldervoll er for dårleg slik at alle bilete og mange lenker ikkje vart med ved overføringa til det nye forumet.

Det er slik sett mogeleg å publisere slike avskrifter som foruminnlegg eller forumtrådar. Evt. kunne ein publisere på ei eiga nettside utanom Digitalarkivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet har vel også lagt ut fulltekstavskrifter av nokre tingbøker o.l. som eigne filer for nedlasting, og her burde det vere rom for å leggje ut fleire slike filer eller andre typar kjeldeavskrifter, også frå "uautoriserte" frivillige bidragsytarar. Men då bør vel også avskriftene dekke ei heil tingbok (eller iallefall deler av den), og ikkje berre enkeltskifte.

Digitalarkivet bør også gjere det lettare å finne fram til desse avskriftene. I dag må ein nesten vite om dei på førehand, og så leite på Google for å finne fram til dei. Eg veit ikkje korleis ein skal kunne finne fram til desse frå framsida til Digitalarkivet, men her er lenka:

https://www.digitalarkivet.no/content/full-transcriptions

Redigert: Her er nokre andre avskrifter:

https://www.digitalarkivet.no/content/253/skattelister-og-regnskaper

Det er også nokre fulltekstavskrifter nederst på denne sida:

https://www.digitalarkivet.no/content/557/transkripsjonar-som-ikkje-er-publiserte-i-digitalarkivet

Det viser seg at ein finn litt her og litt der, men eg saknar eit fullstendig oversyn over desse avskriftene samt lenke frå framsida til Digitalarkivet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.