Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke vielse; Hermann Ragnvald Ørndahl, 16 jun 1919, Avløs Frøya og Haldis/ Halldis Myhre, 4 aug 1918, Lysøysund.

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Besteforeldrene på fars side.

Bestemor hadde fått en datter fra et tidligere forhold, Ella f 5 okt 1940.

Pappa ble født 6 sep 1944, i Lysøysund og han skal være såkalt ektefødt.

Jeg har sett bryllupsbilde, så de må nok ha blitt gift, en gang.

Men jeg klarer ikke å finne vielsen.

Jeg har lett på både Bjugn, Jøssund, Hitra og Trondheim, der de senere bodde.

Finner dem ikke.

Bryllupsbildet er tatt utendørs og det ser ut til å være planter med blad på, så det må vel ha funnet sted i sommerhalvåret en gang.

Farfar ble velferdssekretær på Grønland i flere år og farmor skal ha vært der sammen med ham en sesong.

Men dette var nok ikke før ca 1958, og da var pappa allerede tenåring.

Han skal ha vært vaktmester assistent ved Folkets Hus i Trondheim før Grønlands-tiden, men vet ikke når han ble ansatt eller hva han eventuelt gjorde før det igjen.

Han var teaterleder på amatørnivå og reiste mye rundt med kåserier, sang og annet for AUF. 

Jeg vet ikke om han kan ha vært ansatt et annet sted da de ble gift. Men jeg finner dem ikke ved søk på navnene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen opplysning om vielse her. 

Haldis Ørndal (Myhre) icn_world.gif?1374097518

Kjønn: Kvinne
Født: 04. August 1918
Lysøysundet, Bjugn, Sor-Trondelag, Norway (Norge)
Død: 07. Mai 1974 (55)
Trondheim, Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway (Norge)
Nærmeste familie:

Datter av Johan Edvard Myhre og Annette Kristine Danielsdtatter Myhre
Wife of Hermann Ragnvald Ørndal
Mor til <privat> Ørndal
Søster av Guttorm Myhre

Lagt til av: Bjørn Johansen Skagen 17. november 2011
Administrert av: Nils-Ole Våg

https://www.geni.com/people/Haldis-Ørndal/6000000014613278990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adresseavisen
Side 3 
Seter, Nordyrpy, :ondag 20. august av Petra Seter og Olaus Akset. feires sondag 20. august av Haldis Myhre og Herma nn ornd a h 1. Brudeparets adr. Myhre, Lysøysund. feire.s pfi, Svorkmo lordag 19.
more_vert

Adresseavisen
Side 3 
t — SJomann Thorleif Sorensen. OravVk, og Mary Ekhoff. Bindal. — Hermann Ragnvald Orndahl og Haldis Myhre, bc^gc Jossunc 1 . FUmteatrets nest? film har fatt titelen «Den evige klang». Filmen skildrer
more_vert

https://www.nb.no/search?q="haldis myhre"&mediatype=aviser&fromDate=19440101&toDate=19441231&counties=Trøndelag:[Adresseavisen]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Kirkebok er ikke tilgjengelig for å få sett vielsen. 

Jeg får ikke til å lese de avisklippene. Men da ser det ut til at de ble gift 20 aug 1944?

Det virker litt merkelig, for pappa ble født 6 sep 1944 og farmor ser slank ut på brudebildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg får ikke til å lese de avisklippene. Men da ser det ut til at de ble gift 20 aug 1944?

Det virker litt merkelig, for pappa ble født 6 sep 1944 og farmor ser slank ut på brudebildet.

De feiret bryllup 20 august 1944. 

Nei, du får ikke lest i avisen. 

Det står "Tilgang i norske bibliotek" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei Lillian:  Desverre min norsk er Ike saa godt saa det er bedre hvis jeg skrive pas engelse.  Mete Johanna Amundsdatter on you tree was the wife and widow of my oldefars brother Hans Peter Larsen from Tiltrem.  Both of her sons, Albert Ludvig, and Hans Peter emigrated to America and lived near Sioux City Iowa.  Hans PeterPeter Madrid’s his cousin Ragnhild Sophie “Nellie” Larsen and took over our family farm in South Dakota.  I have photos and information on both of them if you are interested.  I understand norsk bedre than I speak it.  Feel free to contact me.

mvh,

Curt Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider