Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er dette skjøde?

Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

For mange år siden en mann transkriberte dette skjødet for meg.  Han noterte ikke kilden og jeg hadde ikke nok erfaring på den tiden å be om det.  Nå prøver jeg å finne det, men kan ikke.  Jeg har limt transkripsjonen nedenfor. 

Det virker som det burde være ganske enkelt.  Jeg ville tro jeg ville finne det her:  Sør-Gudbrandsdal tingrett, H/Hb/Hba/L0005A: Pantebok nr. I 5a, 1789-1793

Skjøte ble skrevet 19. Oct. 1791 på Jevne tingsted, Øyer.

Jeg har lest gjennom de følgende:

Høsteting for Øyer, den 3. & 4. Oct 1791, sider 164a-165a

Vårting for Øyer, den 17. & 18. Febr 1792, sider 178b-181b

Sommerting for Øyer, den 21. & 22 Juni 1792, sider 198b-201b

Høsteting for Øyer, den 4. & 5. Oct 1792, sider 218a-220a

Jeg finner ikke skjødet i noen av disse steder.  Er det et annet sted jeg burde lete?  Eller burde jeg bare fortsette lenger ut etter datoen?

SKIØDE

Vi paabekræftende Berger Christensen Bergum kiendes og hermed vitterliggjør, at have solgt og overdraget, ligesom jeg i kraft af dette mit Skiøde og -----sbrug, aldels sælger, skiøder og overdrager, fra mig og de øvrige mine arvinger, til min ældste søn Christen Bergersen og hans Arvinger, med hidentil ejende, Brugende og paaboende Gaard Bergum, Skyldende 2½ Huud, beliggende i Øiers Prestegield, for den kiøbesumma 680 Rd.

Og da kiøberen de nævnte min Søn Christen Bergersen allrede haver betalt og erlagt Kiøbesummen de forbeldte Seks Hundrede og otti Rigsdaler, samt desuden vedtaget at udrede mig og hustru Føderaad af gaarden var? efter nærmere oprættede Contract, saa skal Gaarden Bergum, skylden da som meldt, med ---- som til- og underliggende herligheder, som nu beligger, af gammel Tiid beligget haver, og med dette tilligger og følge bør, intet deraf i nogens med ---- herefter følge og tilhøre overbemeldte min Ældste Søn Christen Bergersen og Arvinger, som deres sande og uigjenkaldende Odel og ejendom af mig og øvrige Arvinger upaatalt.

For kiøbet er jeg iøvrigt min Søns hjemmelsmand efter loven.

Hvilke herved bekræftes under min Haand og Segl i tvende vidners Overværelse.

Jevne Thingsted den 19 October 1791

Berger Christensen Bergum

med paaholden Pen

Til vitterlig:  Frans Schaaden Johannes Haav

begge med paaholden Pen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Inge!

Jeg lurte på om det var mulig at datoen var feil.  Jeg ville ha aldri funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider