Gå til innhold
Arkivverket

Torsten Olsen / Anne Christensdatter, Larvik slutten av 1700-tallet

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

3. mars 1773 er det skifte etter Anne Christensdatter, jfr https://www.digitalarkivet.no/sk20081223310087

Hun etterlater seg ektefellen Torsten Olsen og barna Elen Maria 11 år, Christine 9 år, Berthe 7 år og Ole 5 år.

18. juni 1803 er det skifte etter ektefellen Torsten Olsen (og hans nye kone), jfr https://media.digitalarkivet.no/sk20081223310834

I FT 1801 angis det at Torsten da er 66 år, altså født rundt 1735. 

Er det noen som vet noe om evt foreldre eller søsken til Torsten og/eller Anne? Evt hvor de kommer fra? Jeg vet ikke om de er fra Larvik, men jeg har funnet spor etter han i Larvik muligens tilbake til 1760 (tingbok). I alle tilfelle jeg har funnet omtales han med yrker knyttet til sjøen.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Torsten var født ca.1735: Gifteklar fra 20 år = 1755.

Skifte etter Anne 1773 - Elen Maria's alder 11 = 1762.

Finner du ingen av barna døpt (i Larvik) - eventuelle faddere?

Vielsen 1755 - ca.1762?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Torsten Olsen i passende alder er den Torsten Olsen som ble døpt 26/12-1738 i Eidanger som sønn av Ola [Larsen] Ragnhildrød og Eli Villumsdatter. Foreldrene døpte ham altså i Eidanger kirke, til tross for at Ragnhildrød den gang soknet til Kvelde kirke; framkommeligheten vinterstid kan ha gjort det mer hensiktsmessig å dra til Eidanger.

Jeg har ingen opplysninger om denne Torsten Olsens videre skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian,

Skal sjekke ut denne. Mitt spørsmål skyldes egentlig at jeg prøver å angripe en problemstilling jeg ikke klarer å løse og som jeg også har prøvd her, fra en annen angrepsvinkel. Så ved å se på evt søsken av Torsten eller hans kone Anne, så kan jeg muligens komme videre.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørn,

Takk for lenka.

Når jeg går gjennom det du skriver under Ragnhildrød så står det dessverre ikke noe om hvor det blir av Torsten.

Som et apropos til det du skriver under IX Marthe Olsdatter, så var Kristian Hunskaar veldig klar i en epost til meg i 2015 at denne Marthe ikke var datter av Ole og Ellen, men at hun muligens har tilknytning til Brunlanes.

mvh

Tore

Endret av Tore Jørgen Løwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider