Gå til innhold
Arkivverket

Valentin blant dine aner?

Are S. Gustavsen

Recommended Posts

1 time siden, Are S. Gustavsen skrev:

Hanne,

Jeg har vanskelig for å se hvordan du kan oppfatte navnene Fartegn og Valentin som ett og samme. Hva er kilden til denne sammenkoblingen?

Mvh Are

Regner med at dette beror på en feillesing: ‘Faltein’ for ‘Fartein’ (Fartegn).

Og 'Faltin'/'Fallentin' brukes vel hyppig ‘om hverandre’ med ‘Valentin’.

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de mange slektninger jeg har registrert, har jeg kun én Valentin. Han er ikke en direkte ane, men noen generasjoner ut på siden. Det er Valentin Christophersen Gram. Han ble i 1716 utnevnt som Veier, Maaler og Vrager i Moss. Og i 1722 er han benevnt som Postmester paa Moss. Han ble begravet i Moss 1.2.1732. Hans far var sogneprest i Ullensaker Christopher Madsen Gram og moren var Margrete Hansdtr. Vellerman som var datter av den forrige sognepresten i Ullensaker. Christopher var sønn av Mads Larsen Gram, sogneprest i Eidsvoll, død 1663. Mads var en bror av min ane Niels Larsen Gram, sogneprest i Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området rundt Finnøy, Sjernarøy, Fister og Jelsa i Ryfylke var det flust med Valentin'er, og en kjapp gjennomgang av bygdebøkene gir bl.a. følgende, født i tidsrommet 1650-1850 :

1. Valentin Børgesen Talgje,    f. c1651,  Ubø (Aubø), Sjernarøy
  2. Valentin Valentinsen Talgje,  f. 1682,  Tjul, Sjernarøy ?
  3. Valentin Olsen Skjelsnes,      f. 1698,  Nordre Hidle
  4. Valentin Olsen Skjelsnes,      f. 1700,  Nordre Hidle
  5. Valentin Valentinsen Tjul,      f. 1707,  Tjul, Sjernarøy ? (Spissøyhamn, Moster, Bømlo ?)
  6. Valentin Thornsen Talgje,      f. 1716,  (Ubøe) Aubø, Sjernarøy
  7. Valentin Pedersen Berg,      f. c1735,  Nedstrand
  8. Valentin Valentinsen Aubø,    f. 1746,  (Ubøe) Aubø, Sjernarøy ?
  9. Valentin Olson Skår,               f. 1775,  Ytre Skår (Hjemleland-Ombo) ?
  10. Valentin Valentinsen Fister,   f. 1781,   Skjelsnes, Sjernarøy
  11. Valentin Pedersen Talgje,      f. 1842,  Talgje, Sjernarøy
  12. Valentin Andersen Talgje,      f. 1848,  Bekken, Talgje (bruksnr. 5), Sjernarøy
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2023 den 21.01, Ole Arild Vesthagen skrev:

Blant de mange slektninger jeg har registrert, har jeg kun én Valentin. Han er ikke en direkte ane, men noen generasjoner ut på siden. Det er Valentin Christophersen Gram. Han ble i 1716 utnevnt som Veier, Maaler og Vrager i Moss. Og i 1722 er han benevnt som Postmester paa Moss. Han ble begravet i Moss 1.2.1732.

.....

Ovennevnte Valentins mulige sønnesønn bar samme navn :

Valentin Jensen Gram (1737-1811), sorenskriver Nedre Romerike fra 1759, sønn av 

Jens Gram (c1709-1741), lensmann i Høland, som antakelig var sønn av ovennevnte

Valentin Christophersen Gram (c1675-1732) i Moss.

Gram-slekta framstår som noe av det mest uoversiktlige jeg har vært borti.

Det er foreløpig uklart for meg hvem som var foreldre til flg. Gram :

1. Andreas Mikkel(?)sen Gram (c1691-1748) (var han s. av Mikk. Ivers. G., toller S.hordl., el. en 'Hans Gram' ?)
  2. Anne Cathrine Hansd. Gram (f. c1670)       (var hun d. av Hans Jørgens. Gram el. Hans Johans. Gram ?)
  3. Boel Hansd. Gram (f. 1674)                          (var hun d. av Hans Jørgens. Gram el. Hans Johans. Gram ?)
  4. Christen Laurits. Gram (c1664-1726)  (var han s. av Laur. Madss. G., Eidsv. el. Laur. Christens. G., Modum ?)
  5. Hans Jørgens. Gram (1629-1671)               (var han s. av Jørgen Nils. Gram, borgerm. i Tr.heim ?)
  6. Jens Gram (c1709-1741)   (se over)   (var antakelig  s. av Valentin Christoph.s. G. el. Christen Laurits. G. ?)
  7. Jens Gram (1690-1735)  (prokurator)  (var han s. av Mads Jenss. Gram i Skien el. Christen Laurits. Gram ?)
  8. Jørgen Hanss. Gram (f. 1673)     (var han s. av Hans Jørgens. G. i Bergen el. Hans Johans. Gram i Tr.heim ?)
  9. Karen Gram (f. c1710) (forlov. Høland 1734) (var hun d. av Valentin Christopers. Gram ?)
  10. Mads Nielssøn Gram (1532-1601)                (var han s. av Niels Simons. Gram, sognepr. i Ribe ?)
  11. Niels Christens. Gram (c1635) Bragernes   (var han s. av Chr. Michels. Thune (c1599-1660) Bragernes ?)
  12. Jacob Matheson (Kringen 1612) s. hustru, var h. d. av Lauritz Madss. Gram (c1559-1631), fogd i Gudbr.d. ?)
  13. Paul Johans. Gram (c1646-1706 Grytøy)   (var han s. av Joh. Jørgens. Gram (c1610-1666) sor.skr. Strinda ?)
  14. Peder Hanss. Gram (1677-1742 Reinøy)    (var h. s. av Hans Jørgens. G., Bergen el. Hans Johans. G., Tr.h. ?)
  15. Peder Gram (c1570-før Juni 1631) fogd i Jämtland  (var han s. av Nils Nilss. Gram (c1540-c1610) ?)
  16. Salome Hansd. Gram (f. 1673)          (var hun d. av Hans Jørgens. G., Bergen el. Hans Johans. Gram, Tr.h. ?)
  17. Sophie Christensd. Gram (c1640-1676)   (var hun d. av Chr. Michels. Thune (c1599-1660) på Bragernes ?)
  18. Susanne Gram (c1655-1683) Rogaland  (var hun d. av Christen Christens. Thrane (1615-1660), kj.m. Stav. ?)

Er det noen som kan hjelpe meg med noe av dette ?

Endret av Per Nermo
Personer med grønn farge (4 stk.) er avklart iht. Ole Arild's innlegg nedenfor her. De øvrige gjenstår foreløpig uavklart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Per Nermo skrev:

Gram-slekta framstår som noe av det mest uoversiktlige jeg har vært borti.

Det er foreløpig uklart for meg hvem som var foreldre til flg. Gram :

Det var (minst) to helt adskilte slekter Gram. Den ene har utgangspunkt i Trondheim og stammer i følge Wikipedia fra Niels Marcussen Gram fra Schleswig-Holstein som ble billedhugger i Trondheim. Denne slekten kjenner jeg ikke noe til.

Den andre slekten, som jeg er etterkommer av, stammer fra Mads Nielsen Gram, nummer 10 i listen ovenfor. Mads var først rektor ved katedralskolen i Oslo, senere sogneprest i Fron i Gudbrandsdalen. Det har vært gjettet på at han var sønn av Niels Simensen Gram som var sogneprest i Gram i Danmark, men dette er kun en gjetning basert på navnelikhet. Det finnes ingen kilder som viser hvor Mads Nielsen Gram kom fra.

Alt jeg har klart å utforske om Mads Nielsen Gram og hans etterkommere finnes i mine slektsnotater på min nettside https://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm. Mads har anenummer 27920.

De følgende på listen ovenfor har jeg ikke noen opplysninger om. Jeg tror ikke de tilhører det vi kan kalle Fron-slekten Gram. 1, 2, 3, 5, 8, 13, 14, 15, 16, 18.

Nr. 4 Christen Larsen Gram. Han var sønn av Lars Madsen Gram, sogneprest i Eidsvoll. Se mitt notat 13960 side 25.  Lars Christensen Gram på Modum hadde ingen barn i følge et testamente i 1700. Se mitt notat 13960 side 88.

Nr. 6 Jens Gram. Jeg har ikke fulgt etterslekten etter Valentin Gram i Moss, siden det er langt ut på siden av min slektslinje. Valentin finnes på side 38 i mitt notat 13960. Christian Larsen Gram på Eidsvoll (side 27 i mitt notat) hadde ingen sønn Jens.

Nr. 7 Jens Gram. Han var sønn av Mads Jensen Gram i Skien. Se side 45 i mitt notat.

Nr. 9 Karen Gram. Som nevnt har jeg ikke fulgt Valentins slekt videre.

Nr. 10 Mads Nielsen Gram. Svart på ovenfor. Det er en ren gjetning at Niels Simensen var hans far.

Nr. 11 Niels Christensen Gram. Denne er jeg usikker på. Maren Larsdtr. Gram (datter av Mads Nielsen Gram) var gift med Christen Michelsen på Bragernes. Deres barn brukte navnet Gram. Men jeg har ikke registrert noen sønn Niels. Se side 87 i mitt notat.

12. Jacob Matheson, hans hustru. Jeg notert tre døtre av Lars Madsen Gram, men ikke noen som var gift med denne Jacob.

Nr. 17. Sophie Christensdtr. Gram var datter av Maren Larsdtr. Gram og Christen Michelsen på Bragernes. Se side 87 og 103 i mitt notat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 13.2.2023 den 0.40, Per Nermo skrev:

Her snakker du kanskje om f.eks. lensmann Valentin Børgesen Aubø (c1651-1717) fra S(t)jernarøy, som muligens var oldebarn av Olav Bagge (?) på Valen i Kvinnherad ?

Ja stemmer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Kjell Egil, dette er dessverre uleselig for mange av oss.
På hvilken måte er innholdet i forhørsprotokollen relevant for denne debatt-tråden ?

Kunne du være så snill å gjengi noe av dette i ‘klartekst’ ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Per Nermo said:

Kjell Egil, dette er dessverre uleselig for mange av oss.
På hvilken måte er innholdet i forhørsprotokollen relevant for denne debatt-tråden ?

Nå heter ikke jeg Fredly, men lell: Nederst på siden begynner et forhør på politikammeret i Trondheim over arrestantene Falentin Blomsterberg og Helena Carlsdatter. Relevansen ligger i Blomsterbergs fornavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel egentlig sluttet med å bidra med slikt, men fant dette tilfeldig. Jeg så etter på Google om det stod noe om Fallentin (Valentin) Olsen Blomsterberg, og så da at noen foreldre av ham ikke er oppført. Men her, øverst på venstre side står det at han (Fallentin/Valentin) er 34 år gammel og oppgir at han er født i Fredrikstad i Norge, og at farens navn var Ole Sivertsen Kongsberg og morens navn Catharina Hansdatter. Jeg kommer nok ikke til å se mer på dette, det var bare for å hjelpe at jeg la dette ut. For mye av dette handler om Fallentin/Valentin og hvor han har vært og hva han har drevet med, altså hans gjøren og laden. Tenker det er såpass mange skrift-eksperter på dette forumet, som kan lese dette, og fylle ut eventuelle hull i Fallentins/Valentins "CV". Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kjent om denne Valentin (Fallentin) Olsen Blomsterberg (f. ca. 1739 i Fredrikstad, ØF) som altså ble arrestert i Trondheim i 1773 (sønn av Ole Sivertsen Kongsberg) på noe vis er i slekt med andre Valentin'er omtalt i denne debatt-tråden ?

Noen som kan se ut av teksten hva slags virksomhet Valentin bedrev, eller hva slags lovbrudd han var hektet for ? Tilhørte han kanskje 'de reisende' ?

Supplement : Av artikkelen til Arnvid Lillehammer (NST bind XLV, hefte 3, Oslo 2018) (ref. innl. under)
                       framgår det at et guttebarn Valentin (foreldre: Ole Sivertsen og Katarine Hansdatter)
                       ble døpt i Nannestad (AK) den 19. februar
1730. Samme par (?) døper dessuten et 
                       ikke navngitt barn den 13. oktober
1739 i Borge i Østfold.
                       Det ser ut til råde en viss usikkerhet om hvorvidt faren Ole var 'reisende' eller soldat ...

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Blomsterberg er omtalt i en artikkel (Valentin Olsen Blomsterberg - reisande eller soldat?) i NST bind 45, bind 3, av Arnvid Lillehammer.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

I dag er det en fin dag for eventuelt nye Valentinere.

Noen med flere på lur?

Mvh Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om oppnavn gjelder?

Jeg har et par, Anders Andersen Moen og Gjertrud Dagsdatter, som giftet seg 4. oktober 1716 i Gausdal. Anders var reservesoldat fra Fron (ellers ukjent opphav), mens Gjertrud var fra Moen i Vestre Gausdal (Svatsum).

Da paret døpte sønnen Niclas i 1721, kalles Anders "Faltin-Anders". Da kona endel år senere, i 1733, var fadder, kalles hun "Valentin-Gjertrud". Det er ukjent hvorfor de hadde dette oppnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1651 var det en arbeidsløs trykker med 3 drenger i Christiania med et sterkt ønske om å flytte trykkeriet til København. Navnet ser for meg ut til å være Valentin Kuhn. Ikke i slekt. Nede til venstre:

Den geistlige jurisdiksjon, SAO/A-11097/H/Ha/L0004: Forhandlingsprotokoll, 1651-1698, s. 7b-8a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60079671000010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Per Nermo skrev:

Skal tro hvorfor "Den geistlige jurisdiksjon" brydde seg om trykkerens ønske om å flytte til København ...

Hvis du leser hele teksten så fremgår forklaringen av denne.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Hvis du leser hele teksten så fremgår forklaringen av denne.

Mvh Are

Det kan jeg love deg at jeg har prøvd, Are, men denne typen tekst må jeg nok overlate til andre …

Men du, for eksempel, klarer tydeligvis å lese dette ?

Den geistlige jurisdiksjon, SAO/A-11097/H/Ha/L0004: Forhandlingsprotokoll, 1651-1698, s. 7b-8a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60079671000010

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider