Gå til innhold
Arkivverket

Søk etter "tante" fra Namdalseid som druknet på RMS Titanic

Geir Ove Ystmark
 Del

Recommended Posts

Min mormor Jenny Ystmark (født Almli) fortalte meg at en av hennes gammeltanter druknet under forliset til RMS Titanic. Jeg snakket også med min avdøde mor Eldbjørg Margrethe Ystmark om dette, og hun fortalte det samme. Det skal ha vært en tante til min oldefar Oluf Martinius Almli (født 13.07.1882 død 30.05.1964) som druknet. Oluf var sønn av John Kristoffer Torbergsen (født 24.02.1846) og Elen Mathea Evensdatter (født ca 1848). De bodde alle i Almlia i Namdalseid i Nord-Trøndelag. Alle som omtales i tråden bodde der, og i det gamle Beitstad. Småbruket de bodde på ligger opp fra Sprova ved den gamle parkeringsplassen før Fergeheimen. Jeg har hatt andre omtaler av denne familien på DIS-forum men da med med bruker gj17510. Måtte lage ny da jeg ikke lengre fikk logget inn. Jeg har har også postet denne anmeldelsen på DIS Slektforum.  

Da jeg skrev om dette på facebooksiden "Gamle og nye bilder fra Namdalseid" svarte Svein Harald Westvik at han også hadde hørt denne historien og at "moster" døde ved forliste. Vi har begge gått gjennom passasjerlistene uten å finne noen navn der. Men listene var svært mangelfulle og mange passasjerer ble ikke registrert. Svein Harald Westvik er i likhet med meg direkte etterkommer av John Kristoffer Torbergsen og Elen Matte Evensdatter. Hvis det jeg har hørt stemmer så er det mest sannsynlig en søster av en av disse som omkom. 

John Kristoffer Torbergsen og Elen Mathea Evensdatter fikk iallfall barna: 

Einar Martin Johnson Almli (født 17.04.1873), utvandret til Amerika 
Thomas Konrad Johnson Almli (født 19.09.1878), utvandret til Amerika 
Oluf Martinius Johnson Almli (født 13.07.1882) ble boende i Almlia og giftet seg med Mette Karlotte Derås 
Johanna Edvarda Johnsdatter Almli (født 3. august 1886), gift med Arnfinn Martin Westvik 
Martin Johnson Almli 

John Kristoffer Torbergsen var sønn av Torberg Martinius Johnson født ca 1817 og Karen Margrethe Olsdatter født ca 1822. Ut fra det seg har funnet hadde de i tillegg til John Kristoffer også varna: 

Ole B. Thorbergsen, i følge folketellingen for 1875 var han født i 1850 og bodde Storsveet i Namdalseid. 
Marta Magrethe Thorbergsdatter født 25.01.1866, nr 66 i kirkeboken for Beitstad. , døpt 15.07.1866. 
Thora Karoline Torbergsdatter, født 05.03.1857, skrevet inn i kirkeboken for Namdalseid som nummer 59, døpt 505.07.1857. 

Elen Mathe Evensdatter var datter av Even Olsen født ca 1808 og Marith Olsdatter født ca 1809. Jeg har i tillegg til Elen funnet at de hadde datteren Olea Evensdatter Eldbrenna født 14.10.1843, død 05.05.1927 og gift med Ole Tobias Olsen Tinglumsplas (1843-1921). 

Med hilsen

Geir Ove Ystmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Geir Ove Ystmark skrev:

Min mormor Jenny Ystmark (født Almli) fortalte meg at en av hennes gammeltanter druknet under forliset til RMS Titanic. Jeg snakket også med min avdøde mor Eldbjørg Margrethe Ystmark om dette, og hun fortalte det samme. Det skal ha vært en tante til min oldefar Oluf Martinius Almli (født 13.07.1882 død 30.05.1964) som druknet. Oluf var sønn av John Kristoffer Torbergsen (født 24.02.1846) og Elen Mathea Evensdatter (født ca 1848). De bodde alle i Almlia i Namdalseid i Nord-Trøndelag. Alle som omtales i tråden bodde der, og i det gamle Beitstad. Småbruket de bodde på ligger opp fra Sprova ved den gamle parkeringsplassen før Fergeheimen. Jeg har hatt andre omtaler av denne familien på DIS-forum men da med med bruker gj17510. Måtte lage ny da jeg ikke lengre fikk logget inn. Jeg har har også postet denne anmeldelsen på DIS Slektforum.  

Da jeg skrev om dette på facebooksiden "Gamle og nye bilder fra Namdalseid" svarte Svein Harald Westvik at han også hadde hørt denne historien og at "moster" døde ved forliste. Vi har begge gått gjennom passasjerlistene uten å finne noen navn der. Men listene var svært mangelfulle og mange passasjerer ble ikke registrert. Svein Harald Westvik er i likhet med meg direkte etterkommer av John Kristoffer Torbergsen og Elen Matte Evensdatter. Hvis det jeg har hørt stemmer så er det mest sannsynlig en søster av en av disse som omkom. 

John Kristoffer Torbergsen og Elen Mathea Evensdatter fikk iallfall barna: 

Einar Martin Johnson Almli (født 17.04.1873), utvandret til Amerika 
Thomas Konrad Johnson Almli (født 19.09.1878), utvandret til Amerika 
Oluf Martinius Johnson Almli (født 13.07.1882) ble boende i Almlia og giftet seg med Mette Karlotte Derås 
Johanna Edvarda Johnsdatter Almli (født 3. august 1886), gift med Arnfinn Martin Westvik 
Martin Johnson Almli 

John Kristoffer Torbergsen var sønn av Torberg Martinius Johnson født ca 1817 og Karen Margrethe Olsdatter født ca 1822. Ut fra det seg har funnet hadde de i tillegg til John Kristoffer også varna: 

Ole B. Thorbergsen, i følge folketellingen for 1875 var han født i 1850 og bodde Storsveet i Namdalseid. 
Marta Magrethe Thorbergsdatter født 25.01.1866, nr 66 i kirkeboken for Beitstad. , døpt 15.07.1866. 
Thora Karoline Torbergsdatter, født 05.03.1857, skrevet inn i kirkeboken for Namdalseid som nummer 59, døpt 505.07.1857. 

Elen Mathe Evensdatter var datter av Even Olsen født ca 1808 og Marith Olsdatter født ca 1809. Jeg har i tillegg til Elen funnet at de hadde datteren Olea Evensdatter Eldbrenna født 14.10.1843, død 05.05.1927 og gift med Ole Tobias Olsen Tinglumsplas (1843-1921). 

Med hilsen

Geir Ove Ystmark

Om familien:

Temaet ditt på Slektsforumet i 2013.

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=547822

Og dette temaet ditt i 2013. 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=548526

Og dette. 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=549736

Temaet ditt på Slektsforumet i dag. 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=154188

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familieopplysninger kan jo blandes sammen når årene går. I 1904 forliste skibet "Norge" på vei til USA og 224 nordmend omkom. Muligheten er jo tilstede for at Jenny kan ha omkommet i et annet forlis enn Titanic?

https://no.wikipedia.org/wiki/DS_«Norge»

Per Kristian Sebak: Katastrofeskipet «Norge», den glemte ulykken. Genesis 2001. ISBN 82-476-0196-6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det ble treff på DS Norge. Hun var oppført som Marta Margrethe Hjelde, født Beitstaden 1886. Ettersom flere i denne slekten også bodde på Hjelde så er jeg rimelig sikker på at dette er den riktige damen. Nevøene Einar Martin og Thomas bosatte seg begge i Escanaba hhv i 1898 og 1903. Hun var åpenbart på veg over til de da DS Norge forliste. 

Geir Ove

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Geir Ove Ystmark skrev:

Tusen takk, det ble treff på DS Norge. Hun var oppført som Marta Margrethe Hjelde, født Beitstaden 1886. Ettersom flere i denne slekten også bodde på Hjelde så er jeg rimelig sikker på at dette er den riktige damen. Nevøene Einar Martin og Thomas bosatte seg begge i Escanaba hhv i 1898 og 1903. Hun var åpenbart på veg over til de da DS Norge forliste. 

Geir Ove

Digitalarkivet
Ann-Mary Engum 

Emigrasjon: 1904 3313 

Person: Martha Margrethe Hjelde

PERMANENT ID: pe00000000158951

Fornavn:
Martha Margrethe
Etternavn:
Hjelde
Kjønn:
k
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
1866
Alder:
-
Fødested:
-
Stilling/stand:
ug tj.pige
Familiestilling:
-
Utreisedato:
-
Ekspedert dato:
1904-06-20
Kontraktsdato:
1904-06-20
Utreisehavn:
-
Reisemål:
Escanaba Mich
Ankomstdato:
-
Skip:
via Kria
Linje:
Skandinav.
Agent:
-
Årsak:
-
Nytt yrke:
-
Har billett?:
Bill. bet. i Amerika
Har pass?:
-
Reiser med familie?:
-
Merknader:
-

Løpenummer:
3313
Protokollreferanse:
-
Side:
354
År:
1904
Prestegjeld:
-
Merknader:
-

Kildeinformasjon:

Trondheim politikammer, 1/32 Emigrantprotokoller, nr. 12: Emigrantprotokoll nr. 11, 1902-1904

Gå til full kildeinformasjon 

Fylke:
Sør-Trøndelag
Kommune (1947):
Trondheim
Startår:
1902
Sluttår:
1904

Emigrasjon:

1904 3313 

Side:
354
Løpenummer:
3313
Protokollreferanse:
-
Prestegjeld:
-
Skannet side:
-
ANSVARLIG AKTØR

Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket

E-post: digitalarkivet@arkivverket.no
Hjelpetelefon: 480 55 666

Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO

Personvernerklæring

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000158951

Skannet

Nr 3313

https://media.digitalarkivet.no/view/43739/364

----

https://www.skipsrevyen.no/article/ds-norge-nasjonens-glemte-skipskatastrofe/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider