Gå til innhold
Arkivverket

Iver Gulbrandsen Vien Kittilsrud f 1723 Gran

Marit Kolbotn
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Marit Kolbotn skrev:

Tusen takk Arild, dette var meget hjelpsomt.

Ann-Mary Engum: Din sidelenke la seg som en evig lang "sak" inne i debatten i forumet, som er både uoversiktlig og uhensiktsmessig. Vet ikke om det er min nettleser som er dårlig kalibrert eller om det skal være sånn?

Dette er det jeg skrev angående permanent sidelenke:

"

Det er bedre å legge ved permanent sidelenke. 

Venstre side

https://media.digitalarkivet.no/view/9341/164

"

Kan ikke se at det skulle være noe unormalt med den. Den ligger i innlegget kun som en vanlig  lenke, ikke som "en evig ang sak" 

Jeg la også inn transkribert versjon, hvilket jeg opplyste om. 

----

Videre lå det ved en base fra FS, hvilket jeg også opplyste om. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Litt om Iver og Ragnil som kom til Heier

Ole Arild Vesthagen har gitt bevis for at Iver Gudbrandsen som var på Hollingdalen, kom til Heier i Gran, kanskje rundt 1793, da han solgte Hollingdalen. Dattera Kari Iversd er fadder fra Heier i 1793, ingen i familien nevnes i KB for Gran før 1793. Karis alder i FT 1801 er feil, men hennes alder ved begravelsen i 1839 stemmer. Ragnil kalles Olsd ved begravelsen i 1806 og Olsd ved dåpen til yngste sønn Ole i 1770, noe som viser at prestene skrev feil, ofte! Takk til OAV for all info om barnedåpene Land mm

Jeg mener det er svært sannsynlig at det ekteparet Iver og Ragnil som troloves i GRAN torsdagen x i oktober 1753 og vies i NES 29.11 1753 er det samme paret som kom til Hollingdalen og seinere til Heier. Bostedet Nes i kirkeboka etter Ragnil Pedersdts navn kan bety at Ragnil var/bodde der. Presten oppgav ikke nødvendigvis soldatens fødested eller bosted. [se f. eks. sida foran i KB - der soldat Anders Halvorsen og Berte Hansd Delenmarken troloves 7.9 1753, der Berte VAR FRA Delenmarken]

Jeg vet ikke hvem Rangil Pedersd er. Ragnil var IKKE fra Morstad. Ragnil Morstad var døpt fra Morstad 1sPÅ 1728, og ble mest trolig begravet fra Morstad 2.7 1774, 43 år! som Ragnhild Pedersdtr. Hun hørte til en stor søskenflokk, og var ofte fadder (F) når søskena hadde barnedåp - f. eks. F fra Morstad 4sAdv 1756 til broren Torger Pedersens Østens barn, og F fra Morstad 14sTri 1757 til Torger Pedersens Østens barn. Hun kan ikke både være på Morstad og i Brandbu/Land. Ingen fra Morstad er F til Iver og Ragnils barn på Røyken og Nes. Ragnils mor het Kirsti/Kjersti Halvorsd, faren Peder Torgersen. Ingen av disse navna brukes i barneflokken til Iver.

Jeg har ikke funnet Ragnil Pedersd Morstads konfirmasjon sikkert. Ei Ragnil Pedersd 20 år (f ca 1726) konfirmeres i Gran søndagen etter Påske 1746, fra Alm – midt på høyre side  https://www.digitalarkivet.no/kb20070603830313. Det kan være Ragnil fra Morstad, eller ei anna Ragnil. Alm kan være både i Tingelstad og Brandbu. Hun er ført nest sist i konfirmasjonslista, som er litt uvanlig for ei gardjente. I alle fall er det to personer i Gran/Brandbu som heter Ragnil Pedersd på 1750-tallet, født omtrent samtidig. Ivers kone kanskje ikke fra Gran? Fødselsåret ca 1726 passer med det til Ragnil Pedersd Heier.

Det var en stor barneflokk. Første jente kalles Marte, som kan være etter Ivers mor. Paul og Anders brukes tidlig i barneflokken. Oppkallingsreglene på Hadeland var ganske strenge, og jeg hadde forventet at Peder ble brukt. Men Iver Gudbrandsen fra Kittelsruds yngste bror het Anders. Ivers morbror fra Hov het Anders (Mortensen) - han døde i 1736. Og videre het Ivers eldste farbror Anders Iversen (bruker på Kløvstad, døde 1748 ). Farbroren Jens Iversen hadde en sønn Paul Jensen (dp Stadum Mar. renselse 1724) og Paul-navnet på Kløvstad var enda eldre – Paul Iversen d 1691 kom til Hvaleby. Alle navnene hører altså hjemme på Kløvstad og Hov. Dette var øvre bondearistokrati på Hadeland. Peder-navnet til mora brukes ikke!

Jeg har forsøkt å finne dødsfall, konfirmasjon oa for barna i Land. TUNGT. Anders f 1757 må være død, og ny Anders f 1761 konfirmeres i 1776. Marte f 1758 konfirmeres i 1774, begge i Land, fra Hollingdalen. Karis konfirmasjon har jeg ikke funnet. De andre? Ikke funnet dødsfall. Er det ikke noen som har skrevet av kirkebøkene fra Land systematisk?

Hvor ble det av Marte Iversd, som i alle fall nådde konfirmasjonsalderen? Marte Iversd nevnt i innlegg #15 over var nok fra Bjone

Var soldat Iver Gudbrandsen fra Vien/Kittelsrud? Det er påfallende at ingen av hans søsken var faddere ved barnedåpene til 3 barn, verken til tvillingparet dp 3sAdv 1753 (de var altså født ca 3 uker etter vielsen!) og gutten Gudbrand på NesE i 1755.

Men hvis Iver Gudbrandsen var fra Kittelsrud, var han likevel hos/nær slektninger på Røken og Nes. Ivers mor var Marte Mortensd fra Hov i Tingelstad. Martes søster Kari Mortensd var mor til Anne Nilsd Askim gift med Jacob Jonsen Røken. De var foreldre til Jon Jacobsen og søstera Anne Jacobsd og de og andre i Røken-familien var faddere i 1753. Marte Mortensd hadde en bror Hans Mortensen gift til Horgen, og det er to faddere fra Horgen i 1753.

Så hadde Marte ei søster Maren Mortensd gift med Jens Iversen Klæstad/Stadum mm. Jens Iversen var også farbror til Iver Gudbrandsen. og denne Jens Iversen kjøpte Nedre Nes i 1752 og solgte året etter til svigersønnen Anders Olsen gm Kirsti Jensd. Anders Olsen (må helst være Nes) var forlover i 1753, og Anders Nes og (kona?) Kirsti Nes var faddere i begynnelsen av januar 1755. Anders Olsen var fra Nøkleby i Jevnaker (gift 2 ganger før). Han kjøpte Brakar i Land i 1754. Kan han ha vært på Nes fortsatt ved dåpen Helligtrekongersdag 1755?  Den andre forloveren i 1753 var Hans Julsen på Nes. Han var også/hadde vært soldat, men var litt eldre. Jeg greier ikke å finne noen slektsforbindelse til Hans.

Fadderlistene fra Hollingdalen forteller ikke meg noe. Jeg kan ikke detaljer om Land.

Det er en forbindelse til slekta på Kittelsrud seinere. Vesthagen nevner en obligasjon 1.4 1776 fra Iver Gudbrandsen Hollingdalen til Gudbrand Halvorsen Gisleberg med pant i Hollingdalen. Gudbrand Halvorsen Gisleberg - fra Vøyen - var Ivers svoger, gift med hans søster Kirsti Gudbrandsd, f på Vien 1721.

Jeg har forsøkt å vise at det er mange holdepunkter for at Iver Gudbrandsen Heier kom fra Vien/Kittelsrud. Hvorfor flyttet de til Hollingdalen? Forbindelse til Land for kona Ragnil Pedersd? Eller kan Ragnil Pedersd være fra Hadeland likevel, men uteglemt i dåpslistene, eller innført med feil fornavn. Eller fra et helt annet sted.

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 21.59, Per Jacob Desserud skrev:

Jeg vet ikke hvem Rangil Pedersd er. Ragnil var IKKE fra Morstad. Ragnil Morstad var døpt fra Morstad 1sPÅ 1728, og ble mest trolig begravet fra Morstad 2.7 1774, 43 år! som Ragnhild Pedersdtr. Hun hørte til en stor søskenflokk, og var ofte fadder (F) når søskena hadde barnedåp - f. eks. F fra Morstad 4sAdv 1756 til broren Torger Pedersens Østens barn, og F fra Morstad 14sTri 1757 til Torger Pedersens Østens barn. Hun kan ikke både være på Morstad og i Brandbu/Land. Ingen fra Morstad er F til Iver og Ragnils barn på Røyken og Nes. Ragnils mor het Kirsti/Kjersti Halvorsd, faren Peder Torgersen. Ingen av disse navna brukes i barneflokken til Iver.

Forstår ikke helt hva du mener? Hvordan begrunner du at Ragnil ikke var fra Morstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ragnil Pedersd Morstad dp 1728 hadde 6 søsken som giftet seg. Hun var fadder flere ganger til sine søskens barn. Eldste bror var Torger Pedersen som giftet seg i 1755 med ei Østen-jente. Torger ble neste bruker på Østre Morstad. 12 barn. De første ble født på Østen.  Ragnil Morstad var fadder ved dåpen til brorens barn Kirsti dp 4sAdv 1755 (A) og Peder dp 14sTrin 1757 (B).

A  SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1745-1758, s. 106 - Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603830211

B: SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1745-1758, s. 127. Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603830232

Søstera Marte Pedersd giftet seg i 1756 med nabogutten Ole Simensen Morstad. Ragnil Morstad var fadder ved dåpen til deres barn Peder dp palmesøndag 1763 (C) og ny  Peder dp 7sTrin 1765 (D)

C SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1759-1775, s. 42 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603830377

D SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1759-1775, s. 66. Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603830401

Jeg har ikke sjekket alle mulige tantebarn der Ragnil kunne har vært fadder.

Ragnil Pedersd dør Morstad og begraves 2.7 1774 – ikke nøyaktig alder - som ikke var uvanlig. Det var ingen andre Ragnil Pedersd på Morstad på denne tida.

SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1759-1775, s. 201  Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603830535

Bevis: Ragnil Pedersd bodde på Morstad i 1757, 1757, 1763 og 1765, og var fadder til sine tantebarn. Den andre Ragnil Pedersd bodde på Nes? da hun giftet seg, i 1753 – denne Ragnil kalles ikke Morstad noen gang, så vidt jeg kan se i kildene (unntatt i Family Search), og hun bodde på Røyken da hun fikk tvillingene i desember 1753 og på et NesE i januar 1755, og var flyttet til Land før neste barn var født i  1757 og 1758.

Det jeg mener at samme person Ragnil Pedersd ikke kan både bo på Morstad i Gran og i Røykenvika /Land samtidig. Så det må være to.

Endret av Per Jacob Desserud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Jacob Desserud:

Mener du at denne Ragnhild Pedersdatter som gifter seg med Iver Gulbrandsen 29 nov 1753 og som er på Heyer/Heier ved FT 1801

https://www.digitalarkivet.no/pf01058262001011

Ikke er Ragnhild Pedersdatter Morstad døpt 4 apr 1728 (datter av Peder Torgersen Morstad og Kjersti Halvorsdatter Vøien)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg tror ikke Ragnil Pedersd på/fra Morstad giftet seg  fra Nes i 1753, og heller ikke at hun kom til Hollingdalen  og seinere til Heier i Gran. Dette har jeg skrevet i to innlegg tidligere. Så har jeg forsøkt å finne argumenter for og imot. Jeg finner flere argumenter mot at det var samme person - se over. Jeg har ikke funnet noen gode argumenter for at det var samme person. Har du eller noen andre?  Vet du hvordan man har tenkt at det var en forbindelse til Morstad for henne, slik du skriver i ditt første innlegg#1 ?. Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Per Jacob, jeg synes det var litt vanskelig å følge tankerekken din i ditt innlegg, men tror jeg forstår det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider