Gå til innhold
Arkivverket

Berit Jensdatter, gift med Didrik Olsen Galaaen

Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Nr 20: Den 1 Julii bleve Diderich Olsen Galaaen og Berette Jens Datter copulerede, som vare trolovede paa Qvichne.

Hedmark, Sør-Trøndelag fylke, Røros i Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Trolovede 1729-1731, Side 2

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070907660154

Jeg har ikke ikke funnet trolovelsen i den eldste kirkebok for Tynset prestegjeld (trolovelser er ikke transskribert).

I  diverse trær på Geni /My Heritage finner jeg hennes foreldre angitt som Jens Steensen Nergaard og Maren Iversdatter Prytz. Er det noe hold i dette? Berit Jensdatter var ifølge alder ved død født ca 1700.

Didrik Olsen Galaaen var sønn av Ole Eriksen Nordfjord (Galaaen) og Sara Andersdatter. Ole Eriksen Nordfjord er ikke sønn av Erik Olsen Glasmager! Denne misforståelsen kan tilskrives Rørosboka 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Didrik Olsen Galaaen er svigersønn av Maren Iversdatter Prytz ble så vidt jeg husker fastslått i en nettdebatt (der jeg deltok) for en del år siden, men jeg husker ikke nå detaljene ang. dette. Opplysningen er nok bare avskrift på Geni og MyHeritage, der kilder ofte ikke er angitt. Problemet den gangen var å finne opphavet til Didriks svigerfar Jens Stensen, som jeg antok kunne ætte fra Innset. Vet ikke om noe mer er blitt klarlagt ang. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Odd Roar Aalborg skrev:

At Didrik Olsen Galaaen er svigersønn av Maren Iversdatter Prytz ble så vidt jeg husker fastslått i en nettdebatt (der jeg deltok) for en del år siden, men jeg husker ikke nå detaljene ang. dette. Opplysningen er nok bare avskrift på Geni og MyHeritage, der kilder ofte ikke er angitt. Problemet den gangen var å finne opphavet til Didriks svigerfar Jens Stensen, som jeg antok kunne ætte fra Innset. Vet ikke om noe mer er blitt klarlagt ang. dette.

Odd Roar, takk for svar. Jeg skal forsøke å finne den debatten du deltok i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men er det denne debatten? 

Ser at Odd Roar Aalborg har deltatt i debatten. 

Endret av Ann-Mary Engum
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Har ikke lest alle innleggene, men er det denne debatten? 

Ser at Odd Roar Aalborg har deltall i debatten

Stemmer, Ann-Mary, det er denne debatten. Den er endeløst lang. Dermed har jeg Berit Jensdatters foreldre, og oppgir Odd Roar Aalborg som kilde!

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jo huske dette selv, men det har vært noen debatter gjennom årene, så jeg er ikke sikker på om det har vært flere ang. dette miljøet. Litt raskt navnesøk tyder ikke på at det er i den her viste at Didrik Galaaen blir gjort til svigersønn av Jens Stensen og Maren Iversdatter Prytz, men jeg antar at det er korrekt, siden det lenge har vært opplyst på en lukket nettside om slekten Prytz. Det var ikke jeg som fant ut av Didrik Galaaen, men jeg husker godt at en eller annen kom med den opplysningen. Noe av dette har også foregått i private eposter, så det er ikke sikkert at alt ligger på nettet. Det er minst 10 år siden dette ble diskutert, så å ha full oversikt over alle detaljene nå er ikke helt enkelt. I alle fall var mitt forslag på den tid at her aktuelle Jens Stensen muligens kunne ætte fra Sten Schauvogel i Innset, men det er ikke dokumentert.

For å finne ut av slike slektsforhold kan det være lurt å sjekke fadderskap når barn blir døpt, da forutsatt at det er etter at kirkebok blir innført. Jeg har tidligere (privat) samarbeidet om slike lister i Kvikne, og av disse kan det utledes en god del slektsammenhenger i den bygden, bl.a. min egen avstamning fra Johan Iversen Prytz. Det er for enkelte tidsrom såpass lite arkivmateriale tilgjengelig i noen områder at det på annet vis kan være vanskelig å dokumentere antatte slektskap godt nok. For at fadderlister skal være til nytte bør barnets foreldre ha noe av sin slekt i nærheten, ellers blir det gjerne naboer og bekjente som mest opptrer i slik forbindelse, og det gir ikke noen info om slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til fra slektssiden om Prytz at Berit Jensdatter på Galåen (Røros) skal være søster av Iver Jenssen på Nergård, Marit Jensdatter på Storeng og Karen Jensdatter på Grøtli, alle tre i Kvikne. Så langt jeg husker var det ikke så mye tvil om dette da det ble ført opp.

Jens Stensen på Tolgensbakk skal være bror av Anders Stensen Kvikne (Tolga) og antagelig Nils Stensen Skredder, Hans Stensen Sund (?) og Svend Stensen Stensplass, sistnevnte i Innset.

Sannsynligvis (min teori) heter faren Svend / Sten Svendsen (Stensen?) og farfaren er kanskje Sten Schauvogel, begge i Innset. I så fall må navnene Sten og Sven(d) være brukt litt om hverandre i familien, som vel kan tenkes. Etternavnet Schauvogel (ant. «visningsfugl»), som enkelte steder er feiloppfattet som "Sten Skogfut" («Skovfoged»), kan vel muligens ha noe å gjøre med skikken der en fugl blir brukt som tidlig varsler av giftig gass i gruven.

Endret av Odd Roar Aalborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en god del aktuell info (og noen fabuleringer) fra 2013 - bør leses helt til slutt av interesserte:

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider