Gå til innhold
Arkivverket

Seilmaker Abraham Christiansen - en gang til..

Tine Susanne Venli
 Del

Recommended Posts

Hei alle,

Jeg viser til flere gamle tråder vedrørende seilmakermester Abraham Christiansen fra Stavern/Larvik. Han giftet seg i Stavern 27.06.1824 og døde i Larvik 22.01.1857, men ingen vet hvor han var født. Mange har lett etter ham, det har vært vurdert om han kunne ha slekt i Kristiansand, og det har vært spekulert i om han kunne komme fra Danmark. Jeg satte meg nylig ned med saken, og mener å ha kommet noe lenger. Jeg skal forsøke å ikke drukne dere lesere i prosa, men vise ved hjelp av kildehenvisninger hvordan dette muligens kan 'gå opp'. Dette ligner nok en god 'røverhistorie'.

Jeg begynte med søk på 'Abraham Christiansen' i aviser på www.bokhylla.no og fikk treff som fortalte om en straffeutmåling fra høsten 1845 etter at seilmager Abraham Christiansen og styrmand Johannes Franck var dømt for forsikringssvindel/assurance-svig ved at en skonnert «Prospera» (som de to eide sammen) på vei fra Århus til Drammen, gikk på Skagens rev 30.11.1840. Det var blitt oppdaget at det allerede var stjålet fra lasten, og skipet ikke var i forsvarlig stand. Forliset er også omtalt i eldre danske aviser tilgjengelig online. Dette gikk til Høyesterett, Franck var dømt til kakstryking og festnings-straff, mens Abraham ble dømt til tukthus, og begynte sin soning 01.05.1846. Han skulle sone i to år (det hadde vært påstand om ni). Konen Inger Marie (1801-1848) døde i Larvik 11.02.1848, noen måneder før han hadde sonet ferdig.

Kristiania tukthus, Register 1839-1850, side 5:
http://genealogi.no/straff/register-tukthuset-1839-1850/#5

Kristiania tukthus, Fangeprotokoll 1839-1850, side 236:
http://www.genealogi.no/straff/fangeprotokoll-christiania-tukthus-1839-1850/index.html#236

Av tukthusprotokollen fremgår at fødested er 'Hølen pr Drøbak'.

Abraham Christiansen døde i Larvik 22.01.1857. Jeg sjekket litt i pantebøker/-registre, og fant blant annet et 'sikkerhetsdokument' fra enken (som het Anna) datert 30.01.1857 (begravelsesdagen) – vedrørende skyldig husleie før auksjon skulle holdes. Larvik byfogd, G/Ga/L0009, Pantebok nr. 9, 1855-1862, s. 277: https://media.digitalarkivet.no/view/15479/142. Det er mer om ham i disse bøkene for han ble skyldig penger ved huskjøp m.m. etter at han flyttet fra Stavern til Larvik.

Dette førte til søk etter en enke, og lysning/vielse ble funnet i Aker prestekontors kirkebøker, H/L0004: Lysningsprotokoll nr. 4, 1848-1853: https://media.digitalarkivet.no/view/572/114

Han giftet seg i 1852 med den mye yngre Anne Olsen f. 1828 fra Ål i Hallingdal (et par sideliggende søk viste at hun hun var datter av en som var far til 12 barn utenfor ekteskap). Hun har bodd i Lakkegata, på Enerhaugen og ved Ruseløkkbakken, samt hatt tyfus før de giftet seg. Ekteskapet er helt klart planlagt, og ikke gjennomført med hastverk, i og med at det ble utsatt fra lysning høsten 1851 til vielse i juni 1852. Da Abraham giftet seg med henne bodde han ved Valløe saltverk i Tønsberg. Vielsen bekreftet samme fødested som tukthusprotokollen – Hølen.

Deretter kom fokus på Drøbak/Hølen/Son-området, og Vestby sogn. Jeg gikk da tilbake til kirkeboken for Stavern, der 'ingen' har kunnet finne konfirmasjonen til denne Abraham.

Abraham Christiansen ble konfirmert etter påske i 1820, og jeg skal ta mye feil hvis det ikke står at foreldrene var Kasserer Nørgaard og Marte Hansdatter – i Vestbye sogn. Han skal fylle 16 år 14.10.1820. Stavern kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1816-1839, s. 246:

https://media.digitalarkivet.no/view/8260/158 Etter konfirmasjonen forekommer han også blant kommunikantene i Stavern.

Etter dette finner jeg en rekke indisier, og kommer frem til en kandidat til farskapet.

Abraham skal da altså være født høsten 1804 i Vestby, Akershus. I Son bor Toldkasserer Hans Nørregård med familie (som senere flyttet til Tønsberg). Hans Nørregård skal være født i Århus i 1768 (ubekreftet) og døde i Tønsberg 29.08.1823 55 år gammel. I 1801 var Hans Nørregaard innlosjert i Son i et nabohus til der det bodde en Marte Hansdatter - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058212001872 og https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01058212001854

Hans Nørregaard giftet seg i Odense i 1802 med Anna Sybylla Schubart https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138171#180615,30652615 og de bodde i Son/Vestby sogn til ca. 1807.

Hans Nørregaards barn var: Herman Michael Christian f. 1803, Poul Rudolf Ludvig f. 1804, Carl Ernst f. 1805, Elisabeth Henriette f. 1808, Frederik August f. 1812, Adolph Wilhelm f. 1813 og Hans Petter f. 1818.

Inger Marie Christoffersdatter og Abraham Christiansens barn var: Michael Christian f. 1824, Petter Anton f. 1827, Marie Mathilda f. 1828, Carl Adolph f. 1830, Caroline Frederikke f. 1832, Frederik f. 1835, Maren Christine f. 1837, Herman Ludvig (I) f. 1839 og Herman Ludvig (II) f. 1841.

Jeg tenker at det er stort sammenfall i navn mellom Hans Nørregårds barn og Abraham Christiansens barn.

Det gjenstår da å finne Abraham Christiansens fødsel. Det er fremdeles en nøtt, og flere kan kanskje se på dette herfra?

Imidlertid er det en pussighet å legge merke til at det aldri dukker opp noen Christian her, selv ikke etter at det kan ha blitt orden på farskapet før konfirmasjonen, og i vigselopplysningen i 1851 står det bare Christian og en blank plass for farens etternavn.

Jeg hører gjerne om noen har synspunkter på muligheten for at han er døpt med en annen far oppgitt som her: Vestby prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1797-1813, s. 148: https://media.digitalarkivet.no/view/7537/78

Jeg har sjekket Maria Hansdatter Helgemyren, som jeg egentlig ikke finner, men Hans Andersen på Helgemyren i Vestby hadde en datter som het Marthe (opplysning fra bygdebok for Vestby). Christian Aslaksen var fremdeles tjenestefolk da han ganske lenge etterpå giftet seg.

Med vennlig hilsen

Tine Susanne Venli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei!

Jeg er tipp-tipp-oldebarn av Abraham og Inger Marie, og dette var interessant lesing, Tine! 

Skal legge inn din teori på slektstreet mitt på My Heritage og se om jeg får noen DNA-treff og "Theory of family" knyttet til Nørregaard :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hege,
Så fint at du også er på saken, og kan noe om dette DNA-test feltet.
Jeg orienterte min ‘grandkusine’ om oppdagelsene rundt seilmakeren – vi var enige om at det nok kanskje ikke ble sydd så veldig mye seil..

Det var flere ting med Abraham:
1) Han fikk barn med søsteren til konen (som fødte i Svelvik).
2) I forbindelse med 'Prospera'-saken hadde han forklart at han hadde ligget syk under dekk da lasten forsvant. Årsaken var at han hadde syfilis eller lignende, og som vitne nevnte han en lege de hadde vært innom i Fredrikshavn på tur nedover.
3) Før denne straffesaken hadde han i en tidligere sak vitnet mot en fangevokter ved ‘Slutteriet’ i Larvik (lå helt borterst i Storgata) som ikke behandlet fangene bra. Han var vitne i den saken fordi han selv hadde sonet der for ulovlig brennevinshandel.

At han ikke fikk strengere straff, slik som Johannes Franck, var fordi han ikke hadde vært innrullert- Det var høyere forventninger om ansvarlighet til Franck som også var offiser. Jeg oppfatter derfor at seilmakeren selv aldri hadde vært til sjøs, men de mente han burde ha kunnskap om kravene til seil og tauverk som manglet ved havariet. Franck slapp ut, og kom tilbake til Larvik der han døde i koleraepidemien.

I en av forklaringene til seilmakeren ble det nevnt at han hadde gått i seilmakerlære i Tønsberg og Stavern. Seilmakermester Plum, som han gikk i lære hos, flyttet opp til Tønsberg fra Kristiansand, så jeg tror Abraham først bodde i Tønsberg, kom i lære, og fulgte med Plum til Stavern. Jeg tenker at dette styrker Tønsberg-forbindelsen til Nørregaard.
Håper du kan finne ut mer – men det burde i alle fall være etablert at han kom fra Son/Drøbak, og slett ikke fra Kristiansand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider