Gå til innhold
Arkivverket

Aner fra Meråker

Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Mens jeg venter på at jentene skal komme seg fram og tilbake over fjellet i Meråker, skal jeg høre om noen kan hjelpe meg med en person fra Meråker langt bak i tid.

Jeg startet med slektshistorie allerede i 1972, og har god oversikt over slekta. Den siste biten kom for noen år siden, og da havnet jeg i Meråker. Dette synes jeg er et spennende område. Mine aner der kan jeg kort oppsummere slik:

60.  Ole Olsen Hallanvald (Skogn) født som Ole Olsen Solem Myrmo, Næsset Søndre døpt 24/6 1758 i Meråker.  Gift i 1793 Stjørdal med Ingeborg Pedersdatter Franck.

120. Ole Thomassen Næsset dpt 17/6 1718 Meråker begravet 1792.

121. Lusie Paulsdatter Aunet f 1719 Meråker, død 1779 druknet.

240. Thomas Olsen Næsset f 1681 Meråker.

241. Mali Johnsdatter Lille-Krogstad Meråker

480. Ole Pedersen Næsset Nordre flyttet til Myrmo Næsset Søndre, Meråker

481. Mali Halvorsdatter Meråker/Merager f 1637 Meråker, død 1731 (94 år)

482. Jon G Lille-Krogstad f 1655 Meråker, død 1730 (75)

962. Halvor Meråker/Merager

963. Bergitte

Jeg har tatt DNA-test hos FTDNA (FamilyTreeDNA) og overført (gratis) til MyHeritage. Der får jeg treff både fra inn- og utland med slike som er etterkommere av de samme som nevnt over her. 

Er det noen som har opplysninger om foreldre til Lusie/Lucie Paulsdatter Aunet f 1719?

Er det andre på forumet som stammer fra disse nevnt over her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at to av DNA-treffene mine opplyser at de er etterkommere av Paul Hemmingsen Aunet Nustad f 1666 Meråker, død 11/1 1751 Meråker. Med hustru Marit Torgeirsdatter Haugen/Renaa 1682-1722. Da er det kanskje disse som er foreldre til Lucie også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Lucie Paulsdatter Aunet:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 709/L0054: Ministerialbok nr. 709A02, 1714-1738, s. 69-70
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070924660320

Se nede på høyre side der det står 23, febr og hvor Merager står skrevet ute i høyre marg.

Far Povel Oufnet (?) og mor Marritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

...

Se nede på høyre side der det står 23, febr og hvor Merager står skrevet ute i høyre marg.

Far Povel Oufnet (?) og mor Marritt.

Tusen takk, Randi Elisabeth!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Hei!

Jeg søkte etter Ole Olsen Hallandval som var min tiptipoldefar og fant linken til deg. I kirkeboken for Alstadhaug i Skogn ble navnet (så vidt jeg husker) skrevet Hallumvaldet. Jeg antar av flere grunner at Hallandval må ha vært en plass under gården Hallan i Markabygda, men i Skogn bygdebok er det ikke angitt noen plass under Hallan med navnet. Men hans svigerfar Peder Frantzen Franck Sandvik f 1727 i Alvdal bygslet angivelig gården Sandvik i Markabygda i 1790. 

Av forunderlige og ukjente grunner heter Ole Olsen Hallanvals sønn Ole Olsen Reitan og ikke forstår jeg hvorfor det. Kanskje du vet mer om Ole Hallanval? Jeg har et par familiemedlemmer som er interessert i slekta så jeg jakter nok litt mer om du er interessert.

Vennlig hilsen Jon B.Reitan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon!

Jeg har også lurt litt på hvorfor han fikk navnet Reitan. Det er mulig at han vokste opp på en Reitangård (Frosta?). Han var en interessant kar denne tiptipoldefaren din. Jeg har vel skrevet litt om han i facebookgruppen Skogn - Slekt og Historie og lagt inn bilde av han (som henger i prestegården i Skogn, der han var organist). 

Når det gjelder Hallanvald, så var det nok ikke uvanlig i Skogn at en husmannsplass hadde et eget navn, men likevel ble kalt med navnet til gården den tilhørte men med endingen -val(d). Min forfar (bror til din Ole Olsen) het også Ole Olsen Hallanval, og han bodde på Nordenget under Hallan. Det kan godt være at vår felles Ole Olsen Hallanvald d.e. også bodde der, men det står ikke noe i bygdeboka om hvem som bodde på Nordenget før min Ole Hallanvald - men det kunne godt ha vært faren.

Det står om Nordenget i Skogn Historie Markabygda Ekne VIII side 53 (jeg har den, men ligger vel også på nettet). Har du ikke bildet av Ole Reitan, kan du sende meg en mail til gmail.com  og blegubben først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnstein!

Så interessant! Tusen takk for svaret! Det er ikke lett å bli klok på familieforholdene i gamle dager, når de flyttet så skiftet de navn etter bosted. Og så vidt jeg kan se er ikke alle opplysninger i bygdebøker alltid å stole på. Men jeg finner i hvert fall at Ole Olsen Hallanval opptrer både med navnene Myrmo, Solem og Nesset. Jeg har papirene annet sted men om jeg husker rett ble han født på Nesset (Stjørdal?) hvor det er en plass Myrmo, men han skal også ha oppholdt seg på Solem i Åsen. Jeg skal se å få sjekket det opp. Men på Åsen er det også et sted som het Rettem, men som i hvert fall i 1838 ble skrevet Reitan. Og Ole Olsen Reitan var født på Åsen i 1809. Mulig det har noe med saken å gjøre. Interessant med at Hallanval bodde på Nordenget, jeg har sett i bygdebok på side 53. Kan det tenkes at plassen hadde alternativt navn? Jeg har skrevet til sønnen (?) av en studiekamerat av meg som het Hallan og var født på Hallan i Markabygda. Kanskje han vet noe?

Jeg har ikke så mye tid å avse til slektsgransking, men finner jeg noe mer ut om dette vil jeg gjerne sende deg mine funderinger. Uansett ville jeg være svært takknemlig om du kunne sende meg bildet av organisten! Så jeg sender en mail til blegubben@gmail.com.

Beste hilsen Jon Reitan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jon Reitan skrev:

Hei Arnstein!

Så interessant! Tusen takk for svaret! Det er ikke lett å bli klok på familieforholdene i gamle dager, når de flyttet så skiftet de navn etter bosted.

Ein liten kommentar til dette: Det vi i dag gjerne oppfattar som eit etternamn slik du skildrar det, var eigentleg meir ei adresse. Ole Olsen busett på Myrmo, eller Ole Olsen busett på Nesset. I den grad vi skal gje Ole eit etternamn i ordets rette forstand, er det patronymet Olsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider