Terje Eriksen Skrevet Februar 21, 2020 Del Skrevet Februar 21, 2020 Hei Jeg trenger hjelp til å tolke teksten(hele teksten med faddere og alt) for en dåp 1776 - Døpt nr. 3 i venstre kolonne på s. 43 i Grue Min 3. For å tidfeste ville det være fint å få tolket teksten øverste på siden også " 8 søndag etter ........?" På forhånd takk for hjelpen! SAH, Grue prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1774-1792, s. 42-43 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603240437 Mvh Terje Eriksen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Øra Skrevet Februar 22, 2020 Del Skrevet Februar 22, 2020 Hei Terje Leser : "8 søndag effter Trinitatis (28 Juli) Døbt Even Erichsen og Anne Christensdtr: Grolstads(?) b: Rangnild" Fadderne sliter jeg litt med men prøver : "Sverre?? Tostensen og Elna? Tostensdtr: Grolstad? og Ehlenn Perrsdtr:? Grolstad, Jon Hansen og Lars Larsen Rolvstad?. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Eriksen Skrevet Februar 24, 2020 Forfatter Del Skrevet Februar 24, 2020 Takk skal du har Gunnar! Jeg må nok begynne på nytt i småskolen så jeg lærer å telle. Det var Døpt nr.2 på side 43 jeg var ute etter - barnets navn er etter det jeg tolker Torkield - hva med foreldre, bosted og faddere? Igjen takk for hjelpen og beklager feiltellingen. Mvh Terje Eriksen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Øra Skrevet Februar 24, 2020 Del Skrevet Februar 24, 2020 Hei Terje. Leser : Døbt Halsteen Torkils: og Kari Olsdtr: Nords b: Torkild f: Hans Hansen Nord og Arne Niels: Find, Niels Torkilsen ?, Niels Helms Ly:r, Ebbe ? Nords Ly:dr Håper dette hjelper, er dette samer? Mvh. Gunnar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Eriksen Skrevet Februar 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Februar 26, 2020 Takk skal du ha Gunnar. Dette hjelper. Det er nok ikke samer, men noe innslag av finske aner kan det være, da dette handler om gården Nor - ved Glomma i Nord enden av sjøen Nuguren i Brandval (nå Kongsviner kommune) Ebbe ? er nok Ebbe Olsen da han ble gift med Kari Olsdatters mor Anne Gudmundsdatter da faren Ole Arnesen døde 1773. «Ly:dr» etter Niels Helm og Ebbe Olsen kan muligens være en forkortelse for hustru eller kvinde Mvh Terje Eriksen Gunnar Øra reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Februar 26, 2020 Del Skrevet Februar 26, 2020 53 minutter siden, Terje Eriksen skrev: «Ly:dr» etter Niels Helm og Ebbe Olsen kan muligens være en forkortelse for hustru eller kvinde Mener det står «Qde» – altså forkortelse for «Qvinde». Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Eriksen Skrevet Februar 27, 2020 Forfatter Del Skrevet Februar 27, 2020 Takk skal du ha Even! Mvh Terje Eriksen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank H. Johansen Skrevet Februar 27, 2020 Del Skrevet Februar 27, 2020 På 24.2.2020 den 23.01, Gunnar Øra skrev: f: Hans Hansen Nord og Arne Niels: Find, Ikke Arne Niels: Find, men Pind. Pind var en plass under Nor. Gunnar Øra reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Eriksen Skrevet Februar 28, 2020 Forfatter Del Skrevet Februar 28, 2020 Hei Takk for utfyllende info Even og Frank Mvh Terje Eriksen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå