Gå til innhold
Arkivverket

Visningsnavn på innleggene

Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Jeg har fulgt de forskellige debatter om dette emne, men jeg savner stadig Digitalarkivets begrundelse for, at indlæggene skal være søgbare på nettet.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne diskusjonen burde vært unødvendig..... men, nå har enkelte deltagere opplevd ubehagligheter og det må respekteres også.... Dog det viktigste uansett er at vi som deltagere i dette foraet respekterer dets regler uten unntak.... Unntakene gjør at mange tar seg til rette ved f.eks bruker falske navn eller deler av sitt navn.

Jeg bruker av hensyn til min egen person ikke mitt mellomnavn mye og vil beskytte meg med å bruke mitt initial.... Det er dog det samme stort sett hvor jeg er, jeg bruker ikke mitt mellomnavn utenom der jeg strengt tatt må gjøre det....

Om vi tar kontakt med hverandre på pm eller e-mail stiller saken seg litt annerledes.... I f.eks slektssammenheng er det naturlig å bruke sitt hele navn... Se på Petter Schjerven.... Hvem trodde eller visste at hans fulle navn var Petter Wilhelm Blichfelt Schjerven....

De som skaper problemer eller ubehaglighet for enkeltpersoner bør en ta tak i på den rette måten, bl.a anmelde dem om de går for langt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har fulgt med i diskusjonen om fullt brukernavn siden jeg første gang oppdaget dette forumet, for en uke eller to siden. I går meldte jeg meg inn med fullt navn og sa min mening i en sak der diskusjonen gikk på om alt du skriver på forumet skal være koplet opp mot navnet ditt fullt søkbart på google (noe jeg synes er idioti), eller om det holder at de som er medlem i forumet ser fullt navn på personen. Fordi jeg er uenig med Wangensteen i dette, antyder han at han vil ignorere meg. I tillegg påstår han at jeg ikke bruker fullt navn. Alt dette allerede før jeg har spurt etter eller avgitt hjelp.

Holdningen er kanskje slik? Velkommen til forumet. Deg vil jeg ikke hjelpe eller ha hjelp av, hvis du tør si din mening og den ikke er lik min mening. Vi som har vært her i årevis har fortrinnsrett på å mene noe. Hold lav profil hvis du er uenig, for da vil ingen hjelpe deg.

Jeg mener fremdeles at visningsnavn kan være valgfritt, så lenge det i den ikke-søkbare signaturen står fullt navn, gjerne også bosted.

Jeg har ikke til hensikt å diskutere dette tema lenger.

Digitalarkivet har tatt en beslutning, og den må vi respektere.

Når det gjelder ditt innlegg hvor du innstendig oppfordrer andre til å IKKE bruke sitt virkelige navn, så er det jo merkelig at du i dette innlegget jeg svarer på nå påstår at du selv bruker ditt virkelige navn.

Forstå det den som kan!

Og jeg er i min fulle rett til å ignorere hvem jeg vil fordi jeg i alle sammenhenger ønsker å vite identiteten til den jeg snakker med. Her i forumet er ingen forpliktet til annet enn å følge reglene Digitalarkivet har satt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg diskusjonen om visningsnavn i debattene er ferdig og at vi også husker de de andre ordensreglene for debattene, slik at vi kan få tilbake den gode tonen mellom debattantene. Det er lov å være hissig, men diskusjonene skal være saklige og vi må unngå personangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne del af forum gælder spørgsmål til Digitalarkivet og mit indlæg(27) var rettet netop hertil.

Jeg har ingen skjult dagsorden og det er ikke ment som kritik, jeg ville bare gerne kende Digitalarkivets begrundelse for at vælge at gøre forum søgbart på nettet.

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne del af forum gælder spørgsmål til Digitalarkivet og mit indlæg(27) var rettet netop hertil.

Jeg har ingen skjult dagsorden og det er ikke ment som kritik, jeg ville bare gerne kende Digitalarkivets begrundelse for at vælge at gøre forum søgbart på nettet.

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

Mulig jeg tar feil her, men jeg vil tro at det vil nærmest være umulig å ikke gjøre foraene søkbare sålenge vi har åpen adgang til dem, dvs. at ikke-registrert medlemmer kan lese dem også.

Vi tror også at det vil være en fordel om debattene er søkbare på nett for da blir søkemotorer som Google en alternativ inngang inn i foraene for dem som ikke kjenner Digitalarkivet, men har spørsmål som blir debattert her. Vi når ut til nye brukere, evt. gamle brukere som velger å søke i temaene vha google f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Til Anette Skogseth Clausen

Jeg ser at dere har fjernet kunngjøringen om innskjerping av regelen om fullt visningsnavn i debattene (- se "død lenke" i mitt innlegg nr.21 den 14.februar i denne tråden). Jeg mener å huske at dere kunngjorde at denne regelen fra en gitt dato i februar skulle håndheves strengere, og at innlegg fra debattanter uten fullt visningsnavn ville bli fjernet (- etter forutående påminnelser/advarsler).

Betyr dette at dere ikke lenger krever fullt visningsnavn, slik at det f.eks. nå er tilstrekkelig med fullt navn i signaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg diskusjonen om visningsnavn i debattene er ferdig og at vi også husker de de andre ordensreglene for debattene, slik at vi kan få tilbake den gode tonen mellom debattantene. Det er lov å være hissig, men diskusjonene skal være saklige og vi må unngå personangrep.

For meg virker det som at personangrepene helst kommer fra dem som nekter å bruke sitt eget navn i visningsnavnet. «Den gode tonen» kommer nok ikke tilbake før dere begynner å ta konsekvensen av deres egne regler.

Selv unnlater jeg nå totalt å svare på innlegg fra personer uten fullt navn i visningsnavnet, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anette Skogseth Clausen

Jeg ser at dere har fjernet kunngjøringen om innskjerping av regelen om fullt visningsnavn i debattene (- se "død lenke" i mitt innlegg nr.21 den 14.februar i denne tråden). Jeg mener å huske at dere kunngjorde at denne regelen fra en gitt dato i februar skulle håndheves strengere, og at innlegg fra debattanter uten fullt visningsnavn ville bli fjernet (- etter forutående påminnelser/advarsler).

Betyr dette at dere ikke lenger krever fullt visningsnavn, slik at det f.eks. nå er tilstrekkelig med fullt navn i signaturen?

Vi går ikke bort fra dette, men informasjonen om innskjerpingen fikk sin naturlige stopp etter at vi passerte datoen for når vi blir strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Er det mulig å endre litt på forum her slik at visningsnavn bare er synlig for innloggede medlemmer. Dette er nylig innført på Dis-forum, til nesten utelukkende positiv respons. Dis-forum kjører en mye eldre programvare enn brukerforum, vil derfor tro at dette er kurant å innføre også her.

Da ville vi også slippe nye og ytterligere polariserte runder med diskusjon om visningsnavn vs kallenavn som allerede har medført at brukere har forlatt dette forum for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Inntil videre lar vi nye og gamle brukere bli kjent med den nye løsningen. Så vi er ikke så strenge på regel nr 1 i oppstarten. Men det er ordensreglene som gjelder og vi mener at alle brukere skal opptre høflig og sivilsert og da er det naturlig å operere med fullt navn.

Nå har flere påpekt at de kan bruke fullt navn i signaturen og heller ha forkortet navn/alias som visningsnavn. Inntil videre lar vi det være opp til dere å ta den beslutningen for deres egen profil. Ideelt sett ønsker vi at alle følger regelen om fullt navn som visningsnavn.

Reglene burde vel være greie her: http://forum.arkivverket.no/index.php?/forum-6/announcement-2-ordensregler-for-debattene/

Spørsmål 1. Hva menes med "Inntil videre"?

Nå har jeg full forståelse for de som ikke vil eksponere seg gjennom søkemotorer. Så jeg har ikke noe problem med å akseptere at noen anonymiserer seg i visningsnavnet. Men da en gi seg til kjenne gjennom fullt navn i signaturen som altså ikke vises.

Det jeg reagere sterkt på er alle de som opererer som aktive brukere her som er helt anonym. Her snakker vi ikke bare om å respektere regelverket, men også om at en ikke gjør narr av alle de som faktisk holder seg etter de kjøreregler som er satt.

Jeg har nå såpass lenge irritert meg over denne forskjellsbehandlinga at jeg logger ut inntil det kommer et vettugt svar fra de ansvarlige. Kommer ikke det så kan jeg nok komme tilbake, men da som en helt anonymisert person. For da er jo dette fullt ut akseptert av "ordensmakta"!

Dette er ikke verdig en offentlig etat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

... Kommer ikke det så kan jeg nok komme tilbake, men da som en helt anonymisert person...

Dette er ikke verdig en offentlig etat!

Etter sommerens hendelser er mitt valg at jeg aldri mer vil opptre anonymt på et nettforum. Da heller holde meg unna, og holde meg til forum hvor alle i respekt for hverandre må opererer under fullt navn.

Jeg er også skuffet over at når en spør i et forum som heter "Andre spørsmål til Digitalarkivet" ikke blir verdiget et svar fra debattledelsen om hva en lurer på.

Her altså om bruker skal respektere de ordensregler som er fastsatt og om regelbrudd får konsekvenser!

Altså om ordensreglene bare er ment som en dårlig vits.

"Inntil videre" burde vel nå etter hvert være et tilbakelagt stadium?

Med vennlig hilsen

Helge Bjerkevoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt alle de anonyme deltakerne, jeg. Da kan vi som ønsker å hjelpe, konsentrere oss desto mer om å hjelpe dem som bruker fullt navn, og gladelig hoppe over de øvrige <_< <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan ergre seg over, men så lenge moderatorene på forumet ikke har ressurser til og opprettholde det regelverket som eksisterer så er det i grunnen ikke så mye man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.